Hej.
Jag ska ta och flytta fiskarna och all inredning ifrån ett 60 liters till ett 222 Liters.
Jag funderar hur jag ska göra med nitrivec.
Allt grus och vatten kommer flyttas över sedan fyller jag på med nytt grus och vatten.
Jag har satt i nytt innerfilter i lilla karet nu så att det hinner köras in en vecka innan det också flyttas över.
Så filtret följer med, och totalt blir ca 25% av det nya gruset och vattnet från det gamla karet.
Samtidigt som jag sätter över fiskarna kommer jag komplettera med fler scalarer så alla kommer till nytt ställe samtidigt pga revir, så att inte några hinner bosätta sig en vecka tidigare.
Blir det för stor chock för akvariet på en gång? Ska jag komplettera med Nitrivec som vid nystart eller avvakta tills jag ev drabbas av nitrit?
Alternativet är ju att köra båda karen paralellt ett par veckor extra och allt vatten jag byter häller jag i nya.
På så vis behåller jag mer av deras vatten till det nya. Kanske bara behöver tillsätta vatten motsvarande ett vattenbyte i %.
Det kommer ju inte bli så mycket fiskar då det bara är scalarerna jag bosätter först... Övriga fiskar kommer några veckor senare när karet är mera inkört.
Vad tror ni?