Överflyttning av inredning och vatten - Hur göra med Nitrivec

#1 - 23 mars 2008 13:24
Hej.

Jag ska ta och flytta fiskarna och all inredning ifrån ett 60 liters till ett 222 Liters.

Jag funderar hur jag ska göra med nitrivec.

Allt grus och vatten kommer flyttas över sedan fyller jag på med nytt grus och vatten.

Jag har satt i nytt innerfilter i lilla karet nu så att det hinner köras in en vecka innan det också flyttas över.

Så filtret följer med, och totalt blir ca 25% av det nya gruset och vattnet från det gamla karet.

Samtidigt som jag sätter över fiskarna kommer jag komplettera med fler scalarer så alla kommer till nytt ställe samtidigt pga revir, så att inte några hinner bosätta sig en vecka tidigare.

Blir det för stor chock för akvariet på en gång? Ska jag komplettera med Nitrivec som vid nystart eller avvakta tills jag ev drabbas av nitrit?

Alternativet är ju att köra båda karen paralellt ett par veckor extra och allt vatten jag byter häller jag i nya.
På så vis behåller jag mer av deras vatten till det nya. Kanske bara behöver tillsätta vatten motsvarande ett vattenbyte i %.

Det kommer ju inte bli så mycket fiskar då det bara är scalarerna jag bosätter först... Övriga fiskar kommer några veckor senare när karet är mera inkört.

Vad tror ni?
#2 - 23 mars 2008 14:54
Det är bra att du låter det nya filtret gå i det lilla akvariet nu. En vecka är dock alldeles för kort tid då det tar lite över en månad innan bakterierna hunnit etablera ordentligt i ett nytt filter.

Det du kan göra är att flytta över det gamla filtret till det nya akvariet och låta det gå samtidigt som det nya filtret i nån månad innan du plockar bort det. Under tiden du håller på och flyttar på inredningen får du låta filtret vara igång i en hink akvarievatten.

Men med tanke på att det gamla filtret inte är dimensionerat för ett 222 liters så skulle jag ändå köra med Nitrivec för säkerhets skull.

Jag förstod inte riktigt det där med scalarerna. Var finns de nu? Jag måste ändå påpeka att 222 liter tyvärr är för litet för scalarer.
#3 - 23 mars 2008 20:37
batski skrev:

Men med tanke på att det gamla filtret inte är dimensionerat för ett 222 liters så skulle jag ändå köra med Nitrivec för säkerhets skull.

Jag förstod inte riktigt det där med scalarerna. Var finns de nu? Jag måste ändå påpeka att 222 liter tyvärr är för litet för scalarer.

Smart att ta med gamla filtret också, det ska jag göra.

Filterkapacitet kommer det bli tillräcklig från början.
Efter rekommendationerna ifrån all filtrering är 300-450 Liter utan lilla filtret inräknat så filtreringen ska vara fullgod direkt.

Jag har tagit över ett par fullvuxnascalarer som lekt bra som idag går med ett mindre scalarpar.
Så det är för trångt idag och de vuxna är väldigt revirskyddande så när de ska flytta ut till 222an så ska jag komplettera med ett eller två par till.
Så två par ska bli fyra par i det nya :)

Det fullvuxna paret har lekt och gått bra tidigare och senaste som de hölls i var ett 170 liters...

Så storleken med karet trivs de nog med...

60 Liters är på tok för litet men det är bara tills det nya kommer.
#4 - 23 mars 2008 22:11
Martin85 skrev:
Smart att ta med gamla filtret också, det ska jag göra.

Har lärt mig det här på Zoopet :D

Annons