Övererotiska Ancistrusar

#1 - 9 maj 2005 09:23
Jag fick Ancistrusyngel för nån månad sedan (påsk), men nu verkar det som om det kommit en ny kull. Har överhuvudtaget inte sett pappa Ancistrus, mamma är ute o simmar som vanligt.

Vad jag har begripit så äter hanen inte alls under denna perioden, hur länge fixan har att få fler yngel? Dör han av svält till sist? Hur får man dem att sluta? Enbart genom att separera dem? Har tyvärr inget extra akvarie.

Jag vill ha stopp på detta nu, dels för hanens skull dels för att jag inte vill ha fler yngel, vad ska jag göra med dem?
#2 - 9 maj 2005 09:38
Kul med yngel! Men du får nog separera dem om du inte vill ha fler! Jag har pappa Mal i en plastbalja tillsammans med ynglen och funderar på hur jag ska göra nu vidare. Vill jag inte ha fler yngel så måste de hållas separat. Kan du ge bort en ur ditt föräldrapar? Hoppas att någon annan har flera svar!
#3 - 9 maj 2005 09:42
Har hört att de slutar leka när ynglen blir för många. Men jag har inte märkt det själv!
Jag har samma problem, med alldeles för många Ancistrus-yngel som ska dras upp till säljstorlek (4,5-5 cm). Och jag är för blödig för att gallra bland småttingarna.
Så jag skaffade sju låga plastbackar, en lagerhylla från Ikea och lite prylar från närmaste båtaffär och byggde ett Ancistrus-dagis, med en yta på drygt två kvadratmeter. Snyggt? Nja, det gör sig bäst i källaren...
mvh Daniel
#4 - 9 maj 2005 10:29
Tyvärr finns det risk för att hanen kan dö av svält om man får för många kullar på rad. Jag blev tvunget att separera på mina efter ett tag
#5 - 9 maj 2005 10:31
[
Så jag skaffade sju låga plastbackar, en lagerhylla från Ikea och lite prylar från närmaste båtaffär och byggde ett Ancistrus-dagis, med en yta på drygt två kvadratmeter. Snyggt? Nja, det gör sig bäst i källaren...
mvh Daniel[/QUOTE]

Har du några bilder på bygget?
Hur löser du det med filter/pump värmare?

Mvh
Intresserad Johan ;)
#6 - 9 maj 2005 11:05
[QUOTE=Johan73]Har du några bilder på bygget?
Hur löser du det med filter/pump värmare?[/QUOTE]
Jag kör med ett begagnat ytterfilter, Eheim 2028, som suger vatten från den understa backen och pumpar upp det till den översta. Prövade med ett mindre filter först (2024) men det orkade inte. Sen rinner vattnet ner genom slangar och så kallade bordsgenomföringar från en båtaffär. En ensam 100-wattare värmer alla sju backarna. Har för enkelhetens skull hoppat över belysning - tror inte att Ancistrusar är ledsna för det (fast lite alger vore förstås trevligt).
Har bytt vatten några gånger, och det går supersmidigt (tappa ur vatten i näst understa backen, fyll samtidigt på i den understa). Tack och lov måste filtret inte stängas av - det är lite trixigt att få igång.
Så här ser bygget ut:

Och i närbild:

mvh Daniel
#7 - 9 maj 2005 11:30
Daniel.
Hur i h-e fångade du in dem? Eller flyttade du rommen? Mina upptäckte jag inte förrän de simmarde omkring, då har de blivit naturligt "reducerade", men jag har 10-15 st nu, och som sagt misstänker jag lika många till som gömmer sig nånstans.
#8 - 9 maj 2005 11:45
Snyggt bygge daniel :)
#9 - 9 maj 2005 13:04
[QUOTE=mohlin]Hur i h-e fångade du in dem? Eller flyttade du rommen?[/QUOTE]
Eftersom mina Ancistrusar oftast leker i en trärot brukar jag flytta roten med rom & hane. Att fånga småancistrus är jobbigare. Några gånger när jag velat flytta allihop har jag plockat ur all inredning & alla växter och sedan tappat ur nästan allt vatten.
mvh Daniel
#10 - 9 maj 2005 13:39
[QUOTE=Malplacerad]Snyggt bygge daniel :)[/QUOTE]
Tackar tackar...
...men jag skulle göra en del annorlunda om jag byggde ställningen i dag. Framförallt skulle jag leta efter bättre plastbackar. De jag har nu spricker hur lätt som helst. Tur att det finns silikon...
mvh Daniel
#11 - 10 maj 2005 17:50
Hur lång tid tar det innan Romen kläcks som ancistrus malarna lagt?, upptäckte igår att han lagt en liten bunt rom :)
#12 - 10 maj 2005 18:49
[QUOTE=madman]Hur lång tid tar det innan Romen kläcks som ancistrus malarna lagt?, upptäckte igår att han lagt en liten bunt rom :)[/QUOTE]
Runt fem dygn. Sedan stannar ynglen hos pappan ungefär lika länge.
mvh Daniel
#13 - 10 maj 2005 21:39
Daniel eftersom du verkar vara väldigt kunnig på malfronten så har jag en fråga.

Mina 2 ancistrusar är runt 3cm långa eftersom de kan bli uppåt 13cm undrar jag hur snabbt de växer, antar att man kan "göda" dem genom att övermata, men om de växer i "normal" takt hur lång tid tar det innan de är fullvuxna, 1-2 år kanske?
#14 - 10 maj 2005 22:52
[QUOTE=Malplacerad]Mina 2 ancistrusar är runt 3cm långa eftersom de kan bli uppåt 13cm undrar jag hur snabbt de växer, antar att man kan "göda" dem genom att övermata, men om de växer i "normal" takt hur lång tid tar det innan de är fullvuxna, 1-2 år kanske?[/QUOTE]
Min erfarenhet är att Ancistrusar kan växa snabbt om de får gott om plats (och mat, förstås). De brukar bli könsmogna efter ungefär ett år, då de blivit 6-7 cm. Hur lång tid det tar för dem att bli 12-13 cm har jag ingen aning om, men jag gissar på flera år.
mvh Daniel
#15 - 10 maj 2005 23:44
[QUOTE=daniel60]
Min erfarenhet är att Ancistrusar kan växa snabbt om de får gott om plats (och mat, förstås). De brukar bli könsmogna efter ungefär ett år, då de blivit 6-7 cm. Hur lång tid det tar för dem att bli 12-13 cm har jag ingen aning om, men jag gissar på flera år.
mvh Daniel[/QUOTE]

Ok, tack för svaret.
#16 - 11 maj 2005 06:54
Om jag misstänker att det ligger en annan mal i hålan där romen är nu, vad ska jag göra då?, misstänker att det är en annan hane, hjälps de åt att vakta eller har den andra hanen tagit över hålan o käkat upp romen nu tro?, vad ska man göra? dra bort han eller låta han kvar, känner sig lite hjälplös nu....

EDIT: Den andra malhannen har flyttat sig nu. Så nu tar den andra malen bra hand om romkornen =) Hoppas att få se små bäbis malar på fredag, wehoo!

Annons