Överbefolkningsfråga

#1 - 9 april 2007 19:30
Hur trångt blir det i, säg ett 50-liters, om man släpper ner kanske 10 platys och sen låter det vara? Dvs, slutar de föröka sig när de märker att det börjar bli trångt, eller fortsätter de tills det blir så tjockt så de knappt kan röra sig?

Jag är sugen på att ha ett kar med bara platy i, men förmodligen kan jag inte bli av med några yngel så det vore bra om det skötte sig själv så att säga.
Och hur är det med inavel, klarar de några generationers inavel utan att bli defekta?
#2 - 9 april 2007 19:34
haha jag tror de kommer fortsätta föröka sig så länge de kan :P men oftast slutar de när de verkligen inte trivs i akvariumet, men då är de illa.
#3 - 9 april 2007 19:36
Platys är ganska effektiva bebisätare, så de kommer inte att öka markant i antal om du inte har jättetätt planterat så yngeln kan gömma sig. Men 10st på 50 liter låter lite i överkant, skulle nog inte satt i fler än 8st.
#4 - 9 april 2007 20:12
Du kommer antagligen att få ett status quo i akvariet, de kommer att yngla men antalet fiskar är någorlunda konstant, säg tex 15 st. När någon dör så tar ett yngel dennes plats osv.
Detta är mig veterligt inte vetenskapligt bevisat, men har själv haft denna erfarenhet bland ungfödare.
Sedan finns det vissa saker som kan göra så man utökar antalet, bra vattenkvalité, mat till alla och bra avelsdjur mm.
#5 - 10 april 2007 16:46
tror inte de kommer öka en fisk i antal om du nu inte proppar hela karet med växter till förbannelse, de tar inte många minuter innan ett par hunriga platys mumsat is sig hela gänger med yngel, de komemr ju ut i lagom snabb takt med, rästen av fiskgänget brukar ju simma bakom och käka direkt när de kommer.

Så troligen kommer du nog ha kvar de 10 fiskar du släpper i och inte få någon mer.
#6 - 10 april 2007 18:04
Tack för era svar, vi får väl se hur det slutar :)
#7 - 10 april 2007 20:51
ansjo skrev:

Detta är mig veterligt inte vetenskapligt bevisat, men har själv haft denna erfarenhet bland ungfödare.

Jag tror jag har läst nån gång om en sådan studie på guppy, minns inte var.

Jag har inga problem att få platy att bli fler och fler i ett och samma akvarium, fast dom får ju mat ordentligt och lite levande Artemia varje dag. Och mycket javamossa är det.
Bilagor:
#8 - 10 april 2007 20:54
Jag tror jag har läst nån gång om en sådan studie på guppy, minns inte var.

SKulle du hitta den studien så skulle det vara kul om du länkade den hit så man fick läst den.
Bilagor:
#9 - 10 april 2007 22:12
Den var tryckt på papper...
#10 - 10 april 2007 23:33
Ja då är det inte så lätt;).

Annons