vad konstigt för i djur affären sade de att det inte var några problem att ha en pakistanare ensam.
Jag sak som jag har lärt mig är att inte lita blint på allt du hör i djuräffären, utan se till att skaffa dig kunskaper på annat håll. En del djuraffärer är ganska seriösa, medens andra inte verkar ha en aning om vad som gäller. Eller så bryr de sig inte, så länge de får sina pengar.
Men det med akvarie storleken vet jag om. Men om alg tillväxt blir större så kommer jag nog köpa en otocinclus affinnis eftersom de oxå är små.
Nej nej nej! Snälla läs på om fiskarnas behov innan du skaffar dem. Otocinclus är även de stimfiskar och ska inte vara ensamma. Minst 5-6 ska de vara. Dessutom kan jag informera dig om att känsligare fiskar får man leta efter. Och i ett litet akvarium är det ganska vanligt att de äter upp algerna på nolltid och sen dör av svält. De är nämligen väldigt kinkiga med maten och tar oftast ingen mat som man ger dem.
Skaffa istället ett litet gäng algätande sötvattensräkor. Dessa äter fler algsoter än otocinclus och äter dessutom även döda växtdelar och annat som man vill bli av med.
Jag mätte akvriet nu och det var på 25,5 liter. Men det är väl bättre att skaffa ett litet akvarium och bli intressersd en att skaffa ett jätte stort där man inte sköter om fiskarna eller?
Det är många som tror att det är bäst att börja med ett litet akvarium, men sanningen är att det är mycket lättare att sköta ett stort och risken att något går fel i ett större akvarium är betydligt mindre.
Men nu när du har fått ett akvarium tycker jag definitivt du ska göra det bästa av situationen. Fast jag tycker synd om de stackars fiskarna som får bo så trångt. Tänk dig själv om du blev tvungen att leva hela ditt liv i ett jättelitet rum där du inte ens kunde leva ett normalt liv. Det bästa hade varit om du kunde omplacera de fiskarna du har och skaffa några endlers eller andra mycket små fiskar som skulle kunna få ett ok liv i ditt akvarium. Och så räkor förstås :p Alternativt skaffa dig ett större akvarium där dina fiskar kan trivas. Man kan hitta en del begagnat på nätet till ganska schyssta priser. Inte sällan kompletta akvariepacket.
Jag håller med Snowflingsan. Mindre än 100 liter är inte att rekommendera (mindre än 40 liter är faktiskt olagligt i Sverige). Det kanske låter ganska stort när man har ett 25 liters, men det är faktiskt inte stort alls.