Överbefolkat akvarium??

#1 - 23 februari 2008 15:53
Hej jag är en tjej som har skaffat ett 25l eller 32 l akvarium. Jag fick det av ngr eftersom deras mal växte ur det. jag har det här lilla nu så att mitt akvarieintresse ska växa till sig. Jag är ingen ciklid fantast så jag har 3 guppies 3 black mollies och 5 rosentetror och en pakistanbotia som ska hålla bort snäckorna som kommit. Jag har valt dessa fiskar pga av storlekan och för att de är lättskötta och fina. Jag har ingen mal en så länge eftersom jag har i stortsett ingen alg tillväxt. När jag tog över akvariet så rengjorde jag ej filtret eftersom det innehåller nyttiga bakterier. Alla fiskar är pigga och glada.

Jag har 2 frågor:

Hur ofta och hur mycket vatten ska jag byta?

Och har jag ett överbefolkat akvarium?

(det ser inte ut som det. och jag har hört lika många liter som cm fisk och enligt det måttet stämde det.)
#2 - 23 februari 2008 15:57
glömde att säga att jag inte har ngn luftpump istället har jag "bara" bra ytcirkulation
#3 - 23 februari 2008 16:10
Ska man gå efter lagen så är både 25 och 32 liters akvarium inte tillåtna om jag har fattat det rätt, sedan hur dj**la konstigt det är kan man diskutera. Men det var inte det du frågade efter så skit i det.
Du bör göra lite mindre vattenbyte lite oftare, 15-20% i veckan är lagom och skulle det vara något krångel med karet kan du byta mer vid det tillfället.
Överbefolkat är svårt att säga, men så länge inte fiskarna föder yngel så är det mer eller mindre lugnt.
#4 - 23 februari 2008 16:15
vad bra:) konstigt att de inte är tillåtna men jag har ju inte så stora fiskar i det. om de får ngr yngel så har jag en kompis som gärna skulle ta ngr men en så länge har de ju inte fått ngra
#5 - 23 februari 2008 16:33
Hej!

Du har gjort helt rätt som inte rengjorde filtret. Luftpump behövs inte är mest för synes skull (för dem som tycker om sånt), utan ytcirkulation och gott om växter är fullt tillräckligt.

Vad gäller akvariets storlekt måste jag tyvärr informera dig om att det är på tok för litet för de allra flesta fiskarna. Även om det rör sig om 32 liter. I ett så litet akvarium borde du bara ha räkor. Det finns en del små och trevliga sötvattensräkor som inte behöver så stort utrymme för att trivas.

Rekommendationerna för de fiskar du nämner är annars följande:

Guppy: minst 40 liter
Black Molly: minst 70 liter
Rosentetra: minst 60 liter
Pakistanbotia: minst 100 liter

Dessutom är pakistanbotior stimfiskar och ska inte hållas ensamma. varför vill du inte ha snäckor i akvariet? De är ju inte farliga, utan tvärt om gör de nytta genom att äta matrester, döda växtdelar, alger och annat som man inte vill ha i ett akvarium.

Även rosentetror är stimfiskar och borde vara fler. Bra att du inte har skaffat nån mal än, för det finns inga malar som trivs i ett akvarium av den storleken. Istället kan man ha räkor och/eller snäckor som äter alger.

Jag är hemskt ledsen att jag behöver ge dig dessa tråkiga nyheter, men jag är säker på att du bryr dig om dina fiskar och vill att de ska må bra. Det finns några få arter som kan funka i ett akvarium av den storleken. Endlers t ex. Men även dessa mår bättre om de får bo i ett större akvarium.

Förresten för att få reda på akvariets volym i liter multiplicerar man längden x höjden x djupet.
#6 - 23 februari 2008 17:31
batski skrev:

varför vill du inte ha snäckor i akvariet? De är ju inte farliga, utan tvärt om gör de nytta genom att äta matrester, döda växtdelar, alger och annat som man inte vill ha i ett akvarium

Jag förmodar att hon inte vill ha snäckor i akvariet därför att de ofta förökar sig så hysteriskt att man har dem överallt, vilket inte är särskilt snyggt, hur nyttiga de än må vara. Har själv varit nybörjare en gång, och snäckorna var ett helsike.
#7 - 23 februari 2008 18:00
Jag förmodar att hon inte vill ha snäckor i akvariet därför att de ofta förökar sig så hysteriskt att man har dem överallt, vilket inte är särskilt snyggt, hur nyttiga de än må vara. Har själv varit nybörjare en gång, och snäckorna var ett helsike.

Märkligt, jag har aldrig haft problem med att de förökat sig explosionsartat i något av mina akvarier oavsett storlek, utan tycker att de håller sig på ett alldeles lagom antal. Populationsexplosioner tyder ofta på att man matar för mycket eller att det finns för mycket dött växtmaterial i akvariet.

Mina favoritsnäckor är posthornssnäckor :p
#8 - 23 februari 2008 20:50
vad konstigt för i djur affären sade de att det inte var några problem att ha en pakistanare ensam. Men det med akvarie storleken vet jag om. Men om alg tillväxt blir större så kommer jag nog köpa en otocinclus affinnis eftersom de oxå är små. Jag mätte akvriet nu och det var på 25,5 liter. Men det är väl bättre att skaffa ett litet akvarium och bli intressersd en att skaffa ett jätte stort där man inte sköter om fiskarna eller?
#9 - 23 februari 2008 21:58
batski skrev:
Märkligt, jag har aldrig haft problem med att de förökat sig explosionsartat i något av mina akvarier oavsett storlek, utan tycker att de håller sig på ett alldeles lagom antal. Populationsexplosioner tyder ofta på att man matar för mycket eller att det finns för mycket dött växtmaterial i akvariet.

Mina favoritsnäckor är posthornssnäckor :p

Eller så kan det bero på att man får med sig en hel drös med ägg med växterna ifrån djuraffären...

Halvan, jag tycker absolut att du ska fortsätta att sköta om ditt akvarium, trots att det är i minsta laget. Du verkar redan väldigt intresserad av att dina fiskar mår bra, och i början gör alla misstag. Det viktigaste är att du sköter det akvarium du har, och när du har tid, kunskap och pengar så köper du ett större helt enkelt (jag hade rekomenderat minst 100 l, som faktiskt inte är så stort som det låter) så att de fiskar du har nu kan må ännu bättre. Fortsätt att vara intresserad, det är mitt bästa tips! ;)
#10 - 23 februari 2008 23:48
Halvan skrev:
vad konstigt för i djur affären sade de att det inte var några problem att ha en pakistanare ensam.

Jag sak som jag har lärt mig är att inte lita blint på allt du hör i djuräffären, utan se till att skaffa dig kunskaper på annat håll. En del djuraffärer är ganska seriösa, medens andra inte verkar ha en aning om vad som gäller. Eller så bryr de sig inte, så länge de får sina pengar.

Halvan skrev:
Men det med akvarie storleken vet jag om. Men om alg tillväxt blir större så kommer jag nog köpa en otocinclus affinnis eftersom de oxå är små.

Nej nej nej! Snälla läs på om fiskarnas behov innan du skaffar dem. Otocinclus är även de stimfiskar och ska inte vara ensamma. Minst 5-6 ska de vara. Dessutom kan jag informera dig om att känsligare fiskar får man leta efter. Och i ett litet akvarium är det ganska vanligt att de äter upp algerna på nolltid och sen dör av svält. De är nämligen väldigt kinkiga med maten och tar oftast ingen mat som man ger dem.

Skaffa istället ett litet gäng algätande sötvattensräkor. Dessa äter fler algsoter än otocinclus och äter dessutom även döda växtdelar och annat som man vill bli av med.

Halvan skrev:
Jag mätte akvriet nu och det var på 25,5 liter. Men det är väl bättre att skaffa ett litet akvarium och bli intressersd en att skaffa ett jätte stort där man inte sköter om fiskarna eller?

Det är många som tror att det är bäst att börja med ett litet akvarium, men sanningen är att det är mycket lättare att sköta ett stort och risken att något går fel i ett större akvarium är betydligt mindre.

Men nu när du har fått ett akvarium tycker jag definitivt du ska göra det bästa av situationen. Fast jag tycker synd om de stackars fiskarna som får bo så trångt. Tänk dig själv om du blev tvungen att leva hela ditt liv i ett jättelitet rum där du inte ens kunde leva ett normalt liv. Det bästa hade varit om du kunde omplacera de fiskarna du har och skaffa några endlers eller andra mycket små fiskar som skulle kunna få ett ok liv i ditt akvarium. Och så räkor förstås :p Alternativt skaffa dig ett större akvarium där dina fiskar kan trivas. Man kan hitta en del begagnat på nätet till ganska schyssta priser. Inte sällan kompletta akvariepacket.

Jag håller med Snowflingsan. Mindre än 100 liter är inte att rekommendera (mindre än 40 liter är faktiskt olagligt i Sverige). Det kanske låter ganska stort när man har ett 25 liters, men det är faktiskt inte stort alls.
#11 - 24 februari 2008 10:40
när mitt intresse blir ännu större tänker jag köpa ett större akvarium men än så länge får jag nöja mej med det jag har. det är inte tänkt att jag ska ha det här flera år fram över max 1 år, men det blir troligen 6 mån.
#12 - 24 februari 2008 15:55
Då tycker jag verkligen du borde omplacera de fiskarna du har nu och skaffa andra som kan trivas i ditt akvarium. Tänk på att guppies och mollies inte lever så länge (ett och ett halvt år typ), så 6 månader är för dem som 30-40 år för oss typ. Och så tycker jag riktigt synd om botian som både är ensam och får leva i ett så underdimentionerat akvarium att jag befarar att h*n inte kommer att utvecklas normalt (fiskar som får leva i alltför små akvarier kan inte växa normalt, utan kroppen förblir liten men de inre organen fortsätter att växa och det blir allt trängre inne i kroppen).

Här följer några fiskar som kan leva i små akvarier (även om de givetvis trivs bättre i större utrymmen än 25 liter):

Dvärgkardinalfisken (Tanichthys micagemmae): http://swisstropicals.com/Tanichthys%20micagemmae.html

Microrasbora sp. 'galaxy' (Danio margaritatus): http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1538

Dario dario (Dario dario): http://www.aquahobby.com/gallery/e_Dario_dario.php

Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae): http://members.optusnet.com.au/chelmon/Gertrud.htm

Endlers: http://www.aquaworldaquarium.com/Articles/TonyGriffitts/Endlers_Livebearer.html
#13 - 24 februari 2008 16:02
det kanske blir ännu mindre ändå jag kanske köper ett nytt snarast! typ 1-3 mån kanske tom ngr veckor! och de fiskar du räknade upp har jag inte i zoo butik här, och jag kan inte inte åka ngn annanstans.
#14 - 24 februari 2008 16:08
Försök kolla på nätet. Man kan hitta akvarier till ganska schyssta priser.

Det stämmer att de fiskarna jag radat upp inte går att hitta i en del akvarieaffärer, men ibland går det bra att beställa hos din affär, så de tar in dem åt dig. Det har jag gjort flera gånger.

Lycka till!
#15 - 24 februari 2008 20:05
Det finns massor av bra akvarier på Blocket, borde finnas något i storleken 110 liter i din närhet.

Eftersom du har ett överbefolkat akvarium är det extremt viktigt att du INTE gör rent filtret alls de närmaste månaderna. Där sitter alla nyttiga bakterier som bryter ner smuts och bajs som bildas av fiskarna. Så om du vill undvika problem när du har så många fiskar så litet, så är det viktigast att inte göra rent för mycket...

Det är annars vanligt att man som nybörjare gör rent för mycket för man tycker det ska vara "rent och fint", men matar man sparsamt (litegrann varannan dag räcker) så kommer man troligen slippa problem med alger.

Det var bara några tips från min sida :) För just för många fiskar i ett litet akvarium är oftast startskottet för problem med nitrit (man gör rent filtret trots att man inte ska) samt algproblem (mycket näring från allt bajs från fiskarna).

Du kanske känner att du inte vill ge bort några fiskar alls, och jag förstår dig. Men jag tycker verkligen att du åtminstone ska lämna tillbaka Botian! De andra fiskarna klarar sig i akvariet ett tag, men den fisken behöver flera av samma art och extremt mycket mer plats.

Sen tycker jag att du ska ge tillbaka rosentetrorna också. Då kan du ha dina black molly och dina guppies tills du köper större akvarium.

Färre fiskar i ditt lilla akvarium = mindre risk för problem med vattnet och mindre risk för algproblem! Så det blir också lättare att sköta om du ger bort botian och tetrorna.

20-30% vattenbyte en gång i veckan (alltid på samma dag) är lagom. Det är viktigt att allt görs regelbundet med ett akvarium, så att halterna av olika ämnen hålls så stabila som möjligt.

Lycka till!
#16 - 24 februari 2008 20:18
Eller så kan det bero på att man får med sig en hel drös med ägg med växterna ifrån djuraffären...

! ;)

Men då borde det ju vara så katastrofmycket snäckor i affärernas akvarium att man blir avskräckt från att handla där. Om så inte är fallet, och snäckorna börjar växa till först hemma hos dig så verkar ju den tidigare nämnda teorin stämma.
#17 - 25 februari 2008 12:17
tack för alla tips är på G och letar efter ett 100 till 250 liters akvarium (har hittat ngr fina som inte är allt för långt bort):D
#18 - 25 februari 2008 16:08
Soft :) När det gäller akvarier tycker jag att the bigger the merrier :D

Lycka till!
#19 - 25 februari 2008 16:32
Hej.

Jag har hittat värsta fynden på blocket.se. Flera av mina kar e köpta där. Bla ett 250 l komplett, dvs pump, benställning, värmare, grus, benställning för 500 kr & bara 1 mil att hämta :-) Senast ett dryga 700 l med möbel & ramp för annonskostnaden :-) & mindre än en mil att hämta. Så kolla där så hittar du ett bra hem för dina fiskar för en billig peng & kan dessutom köpa kompisar till botian så trivs den du har nu ypperligt! ;-)

Välkommen till en beroendeframkallande & jättekul hobby!
Lycka till!

Mvh Eva
#20 - 25 februari 2008 17:30
hittat ett nu 100 liter som verkar bra

Annons