Överbefolkat

#1 - 13 mars 2008 16:55
För ca 1 ½ veckan sen fick jag guppyyngel. Jag räddade 8 st som jag har lovat bort. Jag hade hoppats på att de flesta av de andra skulle bli mat till någon annan då jag inte vill ha övebefolkat med guppys i mitt 54 L akvarium. Men nu är det så att jag har minst 20 yngel som simmar fritt och växer för fullt. Ingen verkar bry sig om dem.

Hur gör ni för att inte få för mycke? Finns de någon bra yngleätare?
Vad ska jag göra med alla dessa?
Jag kan inte ha all kvar. Har ingen annan än den jag redan lovat 8 till.
#2 - 13 mars 2008 17:01
svärdbärare är bra yngelätare men de är bra fenbitare också [B)]

Vilken sorts guppy har du - vanliga eller endlersguppy ?
#3 - 13 mars 2008 17:06
ja de är ju inte så bra om de äter på min stackars hanes fena.

Jag har vanlig guppys som jag fick av en kompis för 2 ½ mån sedan och de är ganska gamla då hon har haft dem ett bra tag.

honan har ynglat av sig två gånger sen jag fick dem. Första gången blev alla utom ett yngel uppätna, så den stackarn räddade jag och jag hade hoppats på att inte så många skulle klara sig den här gången heller..men jag har skaffat lite mer växter sen sist så de kunde nog gömma sig bättre.

Känner mig lite grym men jag kan inte ha alla. Då blir det för mycke.
#4 - 13 mars 2008 17:14
Det kanske inte funkar men du kan ju testa att sälja dem för typ 5 kr/st eller skänka bort dem till någon.

En utav mina honor fick yngel igår då jag bara såg 3 stycken och idag såg jag bara ett, som jag fångade (lite knepigt) och la i en bunke. Men jag vet inte vad jag ska göra av den nu. Den kommer väl inte överleva där i så länge.. Om någon vet så kan ni väl skriva.

// Sofie
#5 - 13 mars 2008 17:16
Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete om du måste ta bort yngel en gång för att de är för många. Men märker du att det blir så så skulle jag försöka att bara hålla hanar eller honor i karet, annars kommer det ju att bli fler yngel hela tiden. Visst kan man skaffa yngelätande fiskar, men det enklaste är nog ändå att inte hålla hona+hane tillsammans. Har man köpt en hona i en butik där hon gått med hanar redan så kan det ju ändå bli ett problem eftersom hon redan kan vara befruktad för flera kullar framåt. Men många seriösa zoologer brukar hålla honor och hanar separat även i butiken.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till! Bor du i närheten kan jag ta emot nästan hur mycket Guppys som helst [:)]
#6 - 13 mars 2008 17:18
soffan96 skrev:
Det kanske inte funkar men du kan ju testa att sälja dem för typ 5 kr/st eller skänka bort dem till någon.

En utav mina honor fick yngel igår då jag bara såg 3 stycken och idag såg jag bara ett, som jag fångade (lite knepigt) och la i en bunke. Men jag vet inte vad jag ska göra av den nu. Den kommer väl inte överleva där i så länge.. Om någon vet så kan ni väl skriva.

// Sofie

Jag vet inte om de är rätt eller fel, men jag har mina räddade yngel i en bruk som flyter i akvariumet och det vattnet byter jag varje kväll och häller i nytt från akvariumet. de första yngelt gjorde jag så med och den börjar bli riktigt stor i och fin i akvariumet. Och de nya har bott där i 1½ vecka och växer för fullt.
#7 - 13 mars 2008 17:18
Och en anna sak jag tänkte på: zoobutiker brukar alltid ta emot yngel, men oftast inte när de är allt för små. Om du kan behålla dem några månader så kan du säkert byta in dem hos någon zoobutik och kanske få lite fiskmat eller nått som byte.
#8 - 13 mars 2008 17:26
Fridas skrev:
Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete om du måste ta bort yngel en gång för att de är för många. Men märker du att det blir så så skulle jag försöka att bara hålla hanar eller honor i karet, annars kommer det ju att bli fler yngel hela tiden. Visst kan man skaffa yngelätande fiskar, men det enklaste är nog ändå att inte hålla hona+hane tillsammans. Har man köpt en hona i en butik där hon gått med hanar redan så kan det ju ändå bli ett problem eftersom hon redan kan vara befruktad för flera kullar framåt. Men många seriösa zoologer brukar hålla honor och hanar separat även i butiken.

Hur som helst så önskar jag dig lycka till! Bor du i närheten kan jag ta emot nästan hur mycket Guppys som helst [:)]

Tyvärr så har jag inte plats för fler akvarium i så fall skulle jag ha skaffat ett större från början:) Ja honan ynglar tydligen av sig en gång i mån som det verka just nu.

Jag bor i Uppsala så de är en bit bort. Men både hanen och honan är riktigt snygga. Honan är väldigt stor och praktfullt. Hanen är gul med leopard prickar kan man säga. Så ynglen borde blir rätt fina.

Bild på honan
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_0895.jpg

Ett äldre yngel, är ganska stor nu då kortet är gammalt.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_0920.jpg
#9 - 13 mars 2008 17:27
Fridas skrev:
Och en anna sak jag tänkte på: zoobutiker brukar alltid ta emot yngel, men oftast inte när de är allt för små. Om du kan behålla dem några månader så kan du säkert byta in dem hos någon zoobutik och kanske få lite fiskmat eller nått som byte.

Hade lite funderingar på de. Får hoppas att de växer fort då..:)har tänkt att skaffa mig pansatmalar ganska snart.
#10 - 13 mars 2008 20:52
Har du bara Guppy i akvariet blir det lätt överbefolkat. De tar nog en del yngel men inte så farligt mycket som tex. svärdbäraren. Du kan införa någon annan trevlig art i akvariet så jämnar förökningen nog ut sig.
#11 - 13 mars 2008 21:07
JLi skrev:
Har du bara Guppy i akvariet blir det lätt överbefolkat. De tar nog en del yngel men inte så farligt mycket som tex. svärdbäraren. Du kan införa någon annan trevlig art i akvariet så jämnar förökningen nog ut sig.

Det finns ingen annan bra art..jag var inte så sugen på svärdbärare.
Jag har en platy, ett platy yngel nästan vuxen och en kilfläcksbora (eller va den nu heter) i akvariumet också och en sugmal, plus en massa yngel 3 ganska stor plus alla dessa nya.

Annons