Oväntade yngel - vad ska jag ge dem?

#1 - 24 september 2007 08:47
I går kväll såg jag till min stora överraskning att det simmade två yngel i mitt 310 liters. Jag vet inte vilkas yngel de är. De är gråa och ca 1 cm långa. De vuxna fiskarna i det akvariet är mosaikguramis, fembandsbarber, dvärgbotior och siamensis. Fram till ca en månad sen bodde även ett stim kilfläcksrasboror i akvariet, men de har flyttat hem till en kompis. Kan det vara deras ungar ändå?

Men nu till det viktiga. Jag vill gärna ha tips på vad jag ska ge dem för mat. Nykläckt artemia matar jag med några dagar i veckan. Men ska jag även köpa sån där flytande mat?

Ser dem inte nu. Hoppas de klarar sig. Men det borde de göra, när de har klarat sig hittills.
#2 - 24 september 2007 09:04
Vad kul. Det blir spännande att se vad det är för något. Med flytande foder menar du foder i vätskeform typ Liquifry eller menar du pulvriserat yngelfoder som ligger på ytan?
Yngelfoder i vätskeform tror jag inte behövs när de är så stora redan. Nykläckt artemia är kanonbra bara du lyckas få dom till ynglen. Du kan pulvrisera vanligt flingfoder riktigt fint och ge dom också, men har dom blivit vana med artemia vill dom nog inte gärna ha flingfoder.
#3 - 24 september 2007 09:08
1cm långa? De är antagligen redan nån vecka gamla, så de behöver inte extremt smått foder - i stora, planterade, akvarier finns det ofta tillräckligt med infusorier etc för att små yngel skall klara sig igenom den där besvärliga perioden innan de kan äta artemia.
Däremot kan du ju se till att de får tillräckligt med artemia, dvs öka matningsfrekvensen lite. Eller mata med finkrossat torrfoder, det tar de antagligen.
#4 - 24 september 2007 15:03
Sonja skrev:
Vad kul. Det blir spännande att se vad det är för något. Med flytande foder menar du foder i vätskeform typ Liquifry eller menar du pulvriserat yngelfoder som ligger på ytan?

Yngelfoder i vätskeform tror jag inte behövs när de är så stora redan. Nykläckt artemia är kanonbra bara du lyckas få dom till ynglen. Du kan pulvrisera vanligt flingfoder riktigt fint och ge dom också, men har dom blivit vana med artemia vill dom nog inte gärna ha flingfoder.

Ja det känns riktigt kul och spännande. Såg de igen för bara en liten stund sen :p

Ja det var Liquifry jag tänkte på.

Azur skrev:
1cm långa? De är antagligen redan nån vecka gamla, så de behöver inte extremt smått foder - i stora, planterade, akvarier finns det ofta tillräckligt med infusorier etc för att små yngel skall klara sig igenom den där besvärliga perioden innan de kan äta artemia.

Däremot kan du ju se till att de får tillräckligt med artemia, dvs öka matningsfrekvensen lite. Eller mata med finkrossat torrfoder, det tar de antagligen.

Ja, vad skönt att de klarart sig så länge! Tack så mycket för era tips! Ska köra med artemia och finkrossad flingmat.
#5 - 24 september 2007 21:34
Och så måste du skriva och berätta vad det är så fort du ser det :D
#6 - 24 september 2007 21:40
Ja det ska jag göra :)

Tittade intensivt på dem i dag för att försöka lista ut. Jag tror inte att de är guramis, men än så länge har de inga tecken eller färger som avslöjar deras art.
#7 - 29 september 2007 18:57
Kan informera er om att jag har sett 3 st både i går och i dag :p De äter gärna nykläkt artemia och verkar trivas. Och så ser det faktiskt ut som om de kan vara gurami-barn. Bröstfenan är ganska lång, men de har inga känselspröt. Fast jag antar att dessa växer ut sen?
#8 - 29 september 2007 19:00
Då kanske mysteriet är löst?:P
#9 - 29 september 2007 20:29
batski skrev:
Kan informera er om att jag har sett 3 st både i går och i dag :p De äter gärna nykläkt artemia och verkar trivas. Och så ser det faktiskt ut som om de kan vara gurami-barn. Bröstfenan är ganska lång, men de har inga känselspröt. Fast jag antar att dessa växer ut sen?

Då är det bara att gratulera till dina guramisar då....:D I ärlighetens namn så gissade jag på det redan från början, de andra arterna är ju mycket svårare att föda upp...:p
#10 - 30 september 2007 11:11
Tack :)

Ja grejen var att jag måste ha missat boet och därför inte trott att sanolikheten var så stor att de var guramis.
#11 - 30 september 2007 15:35
Grattis :) själv har jag haft guramis men dom dog tyvär :(
#12 - 5 oktober 2007 15:21
batski skrev:
Tack :)

Ja grejen var att jag måste ha missat boet och därför inte trott att sanolikheten var så stor att de var guramis.

Hur går det med småttingarna?
#13 - 5 oktober 2007 15:27
Här kommer en bild (dålig kvalitet jag vet, men jag äger inget makroobjektiv och de är ju så små) på en av småttingarna:
#14 - 3 maj 2008 21:07
Hej batski.
Hur har det gått med dina mysko yngel, vad har det blivit av dem?
#15 - 24 september 2008 13:38
svea skrev:
Hej batski.

Hur har det gått med dina mysko yngel, vad har det blivit av dem?

Hej!

De mår bra och har växt en del, men i söndags flyttade dem till ett nytt hem på 720 liter :)
#16 - 24 september 2008 20:03
Ser absolut ut som guramis.
#17 - 24 september 2008 20:11
suzanne.h skrev:
Ser absolut ut som guramis.

Åh ja, här kommer en senare bild:
Bilagor:
#18 - 26 september 2008 20:39
Vad kul batski. Mosaikguramis som är så snygga. Hur många yngel hittade du och har du fått fler? Alla guramis har inte höga fina luftbon så det går säkert att missa lek, speciellt om man har en del flytväxter också.
#19 - 27 september 2008 12:03
Det var bara dessa 3 yngel. Jag antar att de flesta äggen blev uppätna av barberna just pga att pappan var så dålig på att bygga bo. Och jag har inte märkt att föräldrarna har lekt sen dess.

Annons