Stod och matade "lilla" akvariet (120L) när jag plötsligt ser en rörelse bakom en planta... Det är ett ganska grönt akvarium, allt växer så det knakar och de som bor där är relativt "osynliga", dvs neontetror, zebrafiskar, blackmollys och silvermollys samt min mobbade guppyhane (han börjar bli till åren...)
För ett par veckor sedan flyttade jag de 11 platysarna som gick där, till mitt 600L, då de hade blivit lite för stora och stökiga som grupp och jag inte ville separera dem, och den lilla rörelsen såg vid närmare inspektion mycket riktigt ut som ett platyyngel! Att det senare visade sig vara 2 var bara trevligt, ser så tråkigt ut när det bara är ett yngel i yngelkassen.
Eftersom jag trodde jag bara hade vuxna individer har det blivit lite si och så med matningen, dvs inte lite ofta (2-3ggr/dag) utan lagom och sällan ("normalt" en eller 2 dagar och sedan ett uppehåll) så ynglena är inte så stora som de skulle kunna vara, men nu när jag har koll på dem (de var svåra att fånga, precis som pappan!) så kan jag se till att de växer som de ska!
Jag bara ÄLSKAR att få oväntade små tillskott!