Ovanligt beteénde vid ytan.

#1 - 9 juli 2008 18:24
Hej, jag har precis startat upp ett 720liters akvarium med malawi ciclider och haft igång allt i 13 dagar, ph värde och nitrit värde är bra, tempraturen en aning hög (28grader C) och fiskarna har fått normal men stadig matkost.

Det jag undrar är varför plötsligt nästan alla fiskar håller sig med huvudet uppåt mot vattenytan, ca 20 utan 35 gör detta nu och alla är relativt lugna.

Vad kan detta beteénde bero på? Dåligt med syre eller att det är för varmt? Jag har ingen aning, alla tipps eller lugnande kommentarer uppskattas!
#2 - 9 juli 2008 18:36
Antagligen dåligt med syre eftersom det är varmt i vattnet;). Du ser även antagligen att de kippar med munnen och har snabb andhämtning?
Gör ett vattenbyte på 30% så ska du se att de pignar till efter en stund, sedan är det bra om du kan öka ytcirkulationen då det drar ner syre i vattnet.
#3 - 9 juli 2008 18:38
Tack så jättemycket, men jag bytte vatten senast i förrgår, ca 30% kan det ändå bli syrefattigt?
#4 - 9 juli 2008 18:42
Ja, lite beroende på olika faktorer.
* Stor fiskbelastning
* mycket mulm(skit)
* varmt i karet
* dålig vattencirkulation
* dålig rening på vattnet, mm, mm.

Nu när jag läser om karet så har du startat upp det för ca 2 veckor sedan och har redan 35 fiskar. Har du testat nitriten? Det kan vara en orsak till att fiskarna beter sig som de gör, och har du en misstanke även mot detta skulle jag personligen göra ett 50% vattenbyte direkt.
#5 - 9 juli 2008 18:48
Tack så mycket, men nitrithalten är 0, jag städade botten ganska noga när vi bytte vatten, filtrerna är också updaterade med nytt engångsfilter.

Utblåsen från pumparna, den ena var vinklade vinkelrätt med ytan och den andra snätt nedåt. Jag Vred båda så de blåser ut vatten snätt uppåt mot vattenytan, bör det skapa bättre syre?

Om de inte ändrar beteénde snarast byter jag vatten som du sa, men kan syrehalten återhämta sig nu när pumparna blåser lite mot ytan? Annars tänkte jag också sätta ner en fryst petflaska för att sänka tempen...

Skall dra och köpa en doppvärmare som håller tempraturen och inte en som bara höjer :)
#6 - 9 juli 2008 18:51
Har du kollat nitriten med dropptest eller mätstickor?
#7 - 9 juli 2008 18:51
med dropptest
#8 - 9 juli 2008 18:58
Än så länge så håller de sig fortfarande vid ytan, jag antar att det bara är att byta vatten igen.
#9 - 9 juli 2008 19:03
Jag undrar också en sak om mina pumpar. Jag har 2st Eheim pumpar, de skall pumpa ca 1000liter i timman var. En i varje ända, räcker dessa 2 till ett 720liters akvarium? Jag frågade en akvarie ägare i hercules zoo på backaplan, mycket seriös och han tyckte det skulle räcka. Men enligt många texter på denna sidan skall det vara ca 5000liter i timman för 700liter eller liknande :S
#10 - 9 juli 2008 22:52
Jag skulle nog dra på farten på vattnet till minst det dubbla, även om fiskarna inte måste ha den farten så gillar de om det är bra drag under galoschen;).

Har du byt vatten ikväll så behöver du inte göra det igen, det ska mycket till för att det ska hända något tills i morgon. Vore jag i dina kläder skulle jag testa med lite bättre fart i vattnet, eftersom de fortfarande står vid ytan och gör ingenting.
Har de snabb andhämtning?
#11 - 10 juli 2008 08:00
andrzn, det blir bara dumt om du dubbelpostar, bättre att hålla allt i samma tråd då det handlar om samma sak.

Dom är väldigt duktiga på Hercules men du får tänka på att dom har full rulle och ganska kort tid att sätta sig in i ett specifikt problem.

I övrigt så tycker jag att du ska följa ansjos råd till punkt och pricka.
#12 - 10 juli 2008 12:29
yes tack för hjälpen, inte mening att överflöda forumet :) Jag känner mig trygg att veta att dessa typer av hemsidor finns, här blir jag stammis.
#13 - 10 juli 2008 13:40
Som sagts är det antingen syrebrist eller nitritförgiftning på gång. I ett nystartat kar skulle jag gissa nitritförgiftning.
28C är ingen problematisk temperatur för Malawis.

Min rekommendation är ett stort vattenbyte följt av tillsats av lite salt - låt oss säga en deciliter bordssalt, med eller utan jod, till hela akvariet. Det räcker för att avgifta även rätt höga nitrithalter. Dra gärna ned på matningen i en vecka eller två också.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 juli 2008 14:11
Flera trådar i samma ämne.
Tråden låses

Annons