Ovanliga mollys och lite andra frågor!

#1 - 6 januari 2005 19:09
[font=Tahoma][size=4]Jag skulle vilja veta vilka olika typer och färger som det finns av alla mollyarter.[/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Såg iallafall sk ballongmollys i zooaffären idag och de tyckte jag simmade väldigt klumpigt. Såg även vackra segelfensmolly men de har väl högre krav än svärdbärarna och mollysarna på ph och salthalten eller har jag fel?[/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Jag bor i Västerås och tycker att det är svårt att få tag i riktigt fina molllysar för jag vill inte ha black mollys även fast de också är fina.[/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Hur många mollysar, svärdbärare, ancistrusar ev. scalarer kan jag ha i ett 200l och vilka växter förutom svärdplanta rekommenderar ni?[/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Såg i en zooaffär idag något äckligt nämligen ca 7st akvarier där de flesta fiskar låg på botten och flämtade i klungor speciellt platyna ( över ca 30st i varje) och mollysarna och därför köpte jag inget men jag har aldrig sett något liknande!!![/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Annars brukar man ibland kunna se någon fisk som är död eller som verkar må dåligt men inte så många på en gång.Tyvärr hade de fina segelfensmollys och vita mollys men inte vågar man köpa där.[/size][/font]
[font=Tahoma][size=4]Måste man ha ett speciellt yngelakvarium eller kan ynglen klara sig i stora akvariumet om det finns tillräckligt med växter? Hur ofta gör ni rent akvariumet , är en gång i veckan för mycket?[/size][/font]
#2 - 6 januari 2005 19:18
Vad jag vet finns de saffransmolly, blackmolly och dalmatinermolly. Och om man har mollys ska man ha lite salt i vattnet. Men malar kan vara känsliga mot salt.-Min syrra har ett vanligt yngelkar som flyter i de andra akvariet, dör fick hennes blackmolly yngel i fredags. Det finns även blavkmolly och saffrans molly med "spetsfena" de har 2 spetsar på den. ( de finna antagligen på dalmatinermolly med, men jag har bara sett de på saffrans och blackmolly)

Lycka till
#3 - 6 januari 2005 22:45
Jag har sett att det finns silvermolly och chokladmolly också. Silvermollysarna är nog vitskimrande och chokladmollysarna mörkt bruna.

Jag vet inte om segelfensmolly är känskligare, men dom behöver större utrymme än dom andra för att ynglen ska utveckla en fin ryggfena.
Eftersom dom har rätt så stora fenor och är rätt så stora så tar även det platts.

Fenbitare och segelfensmolly går nog inte heller så bra ihop!

Jag har ingen aning om hur mycket fisk du kan ha i ditt kar, det får någon annan svara på =)

Tycker synd om fiskarna... men kan det ha varit för att dom höll på att göra rent eller något annat som störde fiskarna så dom låg vid botten?

Jag har inhandlat en mindre plastbunke där jag har en värmare och en yngelpump och där jag har ynglen.
Tycker att jag kan ha bättre uppsikt på dem då och kan bättre följa deras framsteg och utveckling, men en flytande yngelkasse går oxå utmärkt.

Om du har mycket växter där ynglen kan gömma sig så kan en del yngel överleva, men det blir alltid så att en del yngel i stora kar med andra fiskar blir uppätna.

Jag har ett 54 liters och det gör jag rent varje vecka. Jag rekomenderar i alla fall att du gör ett vattenbyte en gång i veckan.

Hoppas att du fick lite svar!

/Linnea
#4 - 6 januari 2005 23:54
Vildformen som brukar kallas spetsnosmolly är ganska snygg också. Den ska inte heller ha samma höga temperaturkrav.
#5 - 7 januari 2005 10:22
Hej
Jag har en silvervit molly och en spräcklig (vit och svart). Chokladmolly lät intressant hoppas att jag får syn på en sådan i någon zooaffär någongång.Ska nog även skaffa sk saffransmolly och några segelfensmolly trixet är bara att hitta dem "s".
Tror inte att de gjorde eller hade gjort rent akvariumena för det låg döda fiskar i varenda akvarium och därför reagerade jag som jag gjorde att det var något större fel, kanske bukvattensot?
#6 - 7 januari 2005 16:13
hum , vet faktist ingenting om sjukdomar i akvarium därför att jag helt har skonats mot detta *peppar peppar*.

tycker att min djuraffär är mycket bra, för dom har nästan altid saffransmollysar.

Lycka till!

/Linnea
#7 - 8 januari 2005 17:27
[QUOTE=Amalia]Vad jag vet finns de saffransmolly, blackmolly och dalmatinermolly. Och om man har mollys ska man ha lite salt i vattnet. Men malar kan vara känsliga mot salt.-Min syrra har ett vanligt yngelkar som flyter i de andra akvariet, dör fick hennes blackmolly yngel i fredags. Det finns även blavkmolly och saffrans molly med "spetsfena" de har 2 spetsar på den. ( de finna antagligen på dalmatinermolly med, men jag har bara sett de på saffrans och blackmolly)

Lycka till[/QUOTE]

Det går att vänja molly,så att man inte behöver salt.Men det tar några generationer.Jag har själv inget salt i mitt kar och har aldrig haft sjukdom eller andra problem med mollyn.Det vanligaste är att man får pricksjukan när man inte har salt i.

Det finns en till framodlad variant nämligen Ballongmolly.Denna ser verkligen vanskapt ut.Ser ut som om den har kolliderat med en vägg och blivit intryckt.
#8 - 8 januari 2005 19:45
Ja jag gillar inte dem och kommer därför inte att stödja dem som odlar fram dessa. Ser ut som om de har svårt att simma?
#9 - 7 februari 2005 14:16
Håller med föregående talare.
#10 - 4 mars 2005 09:49
jag har två regnbågsmolly, som är klargul-orange, utan "utan missfärgning". Duger det bra med ectozon för att möta mollynas saltkrav, (för där ska man fördela ca en tesked per 50 liter) Blir det lite för långt saltkoncentrat för dem då?

Är platys och guppys känsliga för saltet?

hur många mollys bör man ha tillsammans. Kan man ha dem som parfisk?

Annons