"ovanliga" fisksorter???

#1 - 5 oktober 2005 17:48
Min mor köpte en krabba häromdagen och jag tyckte att det var lite fräckt... Hon har den i ett akvarium på runt 55l tilsammans med 3 tigerbarber, 3 platy, 1 guldfisk, en mal...

Då kom jag att tänka på en sorts ål en flickvän hade som var svart och gul randig...

Nu undrar jag om det finns fler sådana här "ovanliga" djur man kan ha i ett akvarium??? Finns det bilder någonstans???
#2 - 5 oktober 2005 17:59
jag tror att du menar kuhli ål.. dom är inte så ovanliga.. :P
#3 - 5 oktober 2005 18:28
krabban är antagligen sesarma bidens.
dom är tämligen vanliga. om man vill ha nått ovanligt ska man åka till tyskland och köpa nån av deras kräftor/krabbor/räkor.

ovanliga fiskar är väll sånna man INTE hittar på zpet :p några ovanliga hittar man här också. vad jag vet är väll inte ctenomopa acuistrore eller vad den heter rätt så ovanlig.
#4 - 5 oktober 2005 18:53
Nja, jag menade ju inte precis ovanliga utan då lite mer annorlunda till skillnad från "vanliga" fiskar, men dock som är lätta att få tag på!!!
#5 - 5 oktober 2005 20:00
"ovanliga" är väll inte precis guldfiskar men jag kanske kan leta upp nått passande om vi kollar lite ;)
Badis badis
Brachygobius xanthozona
Dermogenys pusilla
Gastromyzon punctulatus
Kryptopterus minor
Parambassis ranga
Rhinogobius duospilus
Gasteropelecus sternicla
Nannostomus unifasciatus
Monocirrhus polyacanthus
Pantodon buchholzi
Spathodus marlieri

många av dom fiskarna blir för stora för 100 liters medans några kan vara väldigt svåra att hålla. vissa är lättare att hitta än andra osv.
#6 - 6 oktober 2005 06:43
har du så din krabba kan gå upp på land dör det behöver dom väl jöra eller :phar jag fel
#7 - 6 oktober 2005 13:17
dom ska ha en landdel ja. kräftor behöver däremot aldrig gå upp ur vattnet.
finns ju vissa krabbor men vad jag vet är sesarma bidens inte en av dom

Annons