Ovanliga eller speciella fiskar?

#1 - 14 december 2005 14:49
Den absoluta majoriteten av alla LFS som jag har sett säljer nästan uteslutande vanliga fiskar som ciklider, discus, tetror osv. Finns det någon affär eller hemsida där man säljer ovanliga eller speciella fiskar?

Finns det något intresse för sådana fiskar här på zoopet?

mvh Gustav
#2 - 14 december 2005 16:19
Massor med folk (bl.a. jag) har ovanliga fiskar, och det finns en hel del affärer som tar hem ovanligare fisk. Du kan förmodligen be din zooaffär att ta hem fisk du är intresserad av också - de stora grossisterna har ständigt en del ovanligare fiskar hemma.
#3 - 14 december 2005 16:22
jag har ctenopoma acutiroste, kanske inte ovanligaste fisken man kan ha men men.
#4 - 14 december 2005 18:06
Azur jo jag har pratat med några i närheten av där jag bor. Men om fisken i fråga inte finns hos deras respektive leverantörer så är det en annan femma. Visst är det en chansning som affärerna tar när dom tar hem något ovanligt. Men det är en situation "våga och vinn". Har man tur så kanske sverige blir lika framstående som tyskland och holland när det gäller akvarier, då kanske vi får se lite mer ovanliga fiskar importeras och säljas. Jag skulle gärna villja se dessa i affärerna :) ( http://forums.waterwolves.com/index.php?showtopic=95580&hl= )

gurra
#5 - 14 december 2005 19:28
Tasty, dom är fina dom firrarna.. Vad fick du ge för den?
#6 - 14 december 2005 19:31
rättning, Dom ;).
130 kr st. lätt värt det.
#7 - 14 december 2005 19:40
En hona och hane, med hopp om en o annan kull kan jag tänka mig? ;) 130:- va inte så farligt.. Har du bilder på dina?
#8 - 14 december 2005 19:50
Vad är min avatar tro? :rolleyes:

Annars finns ju dessa:
Bilagor:
#9 - 15 december 2005 14:36
Jo anade det :) Hur stora akvarium kräver dem, i volym?
#10 - 15 december 2005 15:16
Kolla in "Annorlunda fiskar" tråden under "Övriga fiskar". Där diskuterar vi lite mer ovanliga och spännande akvarieinslag hela tiden :) Det är en lååååååång tråd! Trevlig läsning :)

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=42435

MVH
/Jens
#11 - 15 december 2005 19:15
kvert dom kräver 130 liter evigt zoopet, själv tycker jag dom är överallt även om dom är rätt "slöa". jag skulle säga uppmot 200 liter faktiskt :D.

Zybeer det kanske kan vara trevligt för oss "vardags akvarister" att prata om våra mini tillskott ;). vi är ju inte i klass med att hålla aurantimaculator (stavning). ;).
#12 - 16 december 2005 11:43
[QUOTE=Tastyfish]
Zybeer det kanske kan vara trevligt för oss "vardags akvarister" att prata om våra mini tillskott ;). vi är ju inte i klass med att hålla aurantimaculator (stavning). ;).[/QUOTE]

Storlek på de udda fiskarna spelar ingen roll i den tråden :) Allt lite roligare/annorlunda/spännande/sällsynt osv. är öppet för diskussion där. Jag måste säga att jag blev rätt nyfiken på ctenopomor! Är det de som ibland kallas för "Klätterfisk"? Kunde vara spännande att ha någon.

Ps. Klockren stavning på Aurantimaculata :) ds.

MVH
/Jens
#13 - 16 december 2005 12:07
ctenopomor kan kallas klätterfiskar och buskfiskar vad jag sett..

jag skrev ju ett inlägg med en massa länkar ang. ctenopomor tror jag!
oxhyrhynchum eller vad den heter, acutiroste, kingsleaye osv.

väldigt fina och dom mindre ctenopomorna kräver jättesmå kar (typ 50-100 liter).
ska nog börja sammla på vissa labyrintfiskar i försök att odla.

jag antog att stavningen var rätt då jag vart intresserad av ormfiskar.. som också har labyrint organ om ja minns rätt.
#14 - 16 december 2005 14:08
zybeer du har nog rätt :D Föresten hur ska man göra med levande föda? Ska man "instalera" dom som vanliga fiskar, eller är de bara o slänga i dem?
#15 - 16 december 2005 14:51
jag slänger bara i dom då dom ligger i säkert förvar inom någon minut...
#16 - 17 december 2005 20:23
allright, zybeer är det så du gör också.. Med dina fengäddor =)
#17 - 18 december 2005 11:56
Jag har egentligen inte matat mina fengäddor med levande foder. Har inte haft något i lämplig storlek för dom :) Bara att slänga i det tänkta bytet i karet. Fengäddor kan vara lite sega på att hitta och jaga men förr eller senare så kniper de allt som är i "rätt storlek" ;) Daggmask gillar dom verkligen.

Lycka till

MVH
/Jens
#18 - 18 december 2005 19:53
tackar vänligast för svaren ;) Det ska nog gå vägen!
#19 - 19 december 2005 10:24
matar ju minna ctenopomor med guppy yngel kanske en gång i veckan och ja tycker det tar fram deras jaktbeteende lite. nu simmar dom runt överallt och letar efter mat. guppys :D.

det roliga är att tack vare deras ögon kan dom se guppysarna nästan från andra sidan av karet. plus att dom reagerar på det dära plasket.

ps. min mamma tycker jag är hjärtlös också nu :)
#20 - 19 december 2005 12:26
haha, både min mor och flickvänn reagerar häftigt på att "testfiskarna" jag har nu kommer bli en del av födan för de kommande fiskarna, lite elakt känns det ju kanske också :S Men naturen är ju sånn, äta eller ätas.

Fick syn på min LFS jaguarcikid idag, vilken skön fisk! Va nära att han följde med mig hem, vet dock inte hur de skulle funka så han blev kvar där.

Är det värt att lägga ut ca 300:- på en Royal Pleco?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 19 december 2005 12:36
[QUOTE=kvert]Den absoluta majoriteten av alla LFS som jag har sett säljer nästan uteslutande vanliga fiskar som ciklider, discus, tetror osv. Finns det någon affär eller hemsida där man säljer ovanliga eller speciella fiskar?

Finns det något intresse för sådana fiskar här på zoopet?

mvh Gustav[/QUOTE]
Vadå vanliga fiskar - det finns mängder av ovanliga ciklider och tetror i handeln och i grossisternas prislistor. Besökte t.ex. en grossist för några veckor sedan och hittade där ett stort antal arter som jag aldrig sett tidigare och då har jag ändå dagligen pysslat med fisk i uppåt 30 år.
Tycker nog också att man hittar rariteter i de flesta störrre akvarieaffärer - bara man letar så. Självklart så är dock de allra vanligaste fiskarna de som dominerar stort i affärerna eftersom det är de som de försörjer sig på.

haha, både min mor och flickvänn reagerar häftigt på att "testfiskarna" jag har nu kommer bli en del av födan för de kommande fiskarna, lite elakt känns det ju kanske också :S Men naturen är ju sånn, äta eller ätas.

Naturen är inte alls sådan - där finns det möjlighet för bytena att gömma sig. Om det inte fanns det så skulle arten inte existera.
#22 - 19 december 2005 12:56
jo.. det är sannt men i akvariet minskas den möjligheten pga dom är instängda med ett rovdjur i en glasburk.

jag har sett rariteter på akvarielagret och nere på min bys egna fiskaffär. tillochmed åleds med hjälp av guy, hadde kollat där innan men dom hadde inte uppdaterat då. nu har dom betta channoides och betta macrostoma.. ack vilka vackra fiskar.. men så dyra.
#23 - 19 december 2005 18:20
Kvert : Akvarieteknik har fått tigertetra i två storlekar ,20cm och 8-10 cm ....det är en mycket ovanlig tetra ... riktig monstertetra :D .
#24 - 20 december 2005 17:48
Kjell, som sagt va det påståendet från min egen erfarenhet. Tror säkert att större städer har LFS som har ovanliga fiskar, men det är inte alla som bor i storstäder.
Och jag menade att i naturen äter rovfiskar vanliga fiskar, okej att dom fredliga små fiskarna kan gömma sig, men det ändrar inte faktum. Rovfisk äter fisk.

Ray, menar du Payara?? Wow isf! :D
#25 - 20 december 2005 18:02
[QUOTE=kvert]Ray, menar du Payara?? Wow isf! :D[/QUOTE]
Japp ,den största payara -Hydrolycus scomberroides http://www.fishbase.com/Summary/speciesSummary.php?ID=6419&genusname=Hydrolycus&speciesname=scomberoides
Pris för de små är ca 250kr och de stora runt 2000kr [:O]
Jag trodde först att det va den afrikanska tigertetran de hade men det är en payara som Akvarieteknik kallar för tigertetra :cool:
#26 - 20 december 2005 19:04
afrikanska tiger tetra rockar! :)
#27 - 20 december 2005 20:23
vore ballt att kunna ha ATF :P Men en payara för 250, vart ligger stället? :P
#28 - 20 december 2005 20:27
payara äter upp allt och komemr bli för stor, fattar inte ideen med en sådann?
tycker det är ok med små rovfiskar men en payara i akvarium tycker jag är värre än pangasius!
#29 - 20 december 2005 20:37
Akvarieteknik är en grosisst så du kan be din lokala zoobutik att beställa en(eller några) till dig .
Tycker inte man ska ha payara om man inte har tillräkligt stort kar ,de är mycket aktiva och kräver stort kar ,den vanliga vargtetran passar bättre .
#30 - 20 december 2005 20:38
ojdå! 15-17 kg fisk far la rakt i genom glaset. Inte ens ägaren går säker;) .
#31 - 21 december 2005 08:30
Ray hur stora är dom för 250:-?

Vargtetran är mycket glupskare än payaran dock, payaran äter inte nått som inte är mindre än sig själv.. Vargtetran äter allt som inte är större typ :O

Fått mina polypterus senegalus nu, en albino o en vanlig :) Ball fisk!
#32 - 21 december 2005 09:10
kvert dock kräver inte vanlig vargtetra inte kar på... 5000+?

tycker inte enns det är värt o skaffa en sånn fisk om man inte har karet från början då jag hört att dom växr fort?
#33 - 21 december 2005 12:09
De små va ca 10cm ,det finns andra payara/sabertooth -Hydrolycus- arter som blir max 50cm och de kan vara lämpligare att ha i ett 720L tex .
#34 - 21 december 2005 21:44
jasså, har jag inte hört talas om.. Vad heter dom då?

Tastyfish, oroa dig inte, har inte planerat in nån payara i akvariet :) (än 8))
#36 - 22 december 2005 10:22
wallacei låter bra :p

nån som tror ja kan ha en bladfisk i mitt akvarium också? tänkt då det är inrett med mycket mer gömställen osv.
#37 - 22 december 2005 11:03
Ray, ofan coolt. Finns det bilder på walleci eller? Värkar bara finnas på armatus, och den är ju fasligt lik en hydrolycus sp.

Tastyfish, det tror jag la.. varför skulle det inte gå?
#38 - 22 december 2005 11:14
ne tänkte att dom är ju rätt stora åp lagret av någon anledning och att dom var glupska.. alla minna fiskar är dugligt små just nu!

förresten ray, räkor är den enda mat ja har hemma idag.. hur fixar man iordning det?
#39 - 22 december 2005 11:47
Är det skaladeräkor så tina upp det och dela ifall det är för stora för fiskarna men ctenopoma kan svälja stora bitar :) .
Matar mina med räkor,pellets,räkmix ....
#40 - 22 december 2005 12:01
okey tack ray. ska värma upp några innan ja matar dom ikväll! :)

minna fiskar verkar gilla den nya inredningen o ja tror dom tar nytta av den mera, aggresioner har minskat osv! riktigt skönt!
#41 - 22 december 2005 20:29
härligt för dig tastyfish!

Får nog vänta med payaran, vill inte att de andra firrarna i karet ska råka illa ut :)de e så bra stämning där nu
#42 - 22 december 2005 20:33
hehe, tackar! dock är det en fisk som hänger i hörnan som jag inte ändrade i typ. där vallisneriorna växer framför pumpen! och den regnbågsfisken som alltid mobbar den har fattat det, lite synd men regnbågsfisken ska bort snart :).
skulle nästan skriva om nån vill ha en dugligt aggresiv regnbågsfisk men är förbjudet o skriva byten o grejjer evigt forumreglerna vad jag vet :). bra stämning i karet annars, tror ersättaren för parkinsoniin blir en blad fisk, rejält häftiga!
#43 - 23 december 2005 10:28
Lycka till med bladfisken tasty ;) Någon som vet hur mycket en rödfenad Baracuda kostar i sverige? Har inte lyckats hitta nån grosist med dem inne ännu.

Någon som har erfarenhet av Polypterus Senegalus? Undrar hur stora fiskar (compared to itself) dom käkar.. Har dom för tillfället med brorsans svärdbärare, 5-6cm, mina gäddor är 9 samt 11cm.
#44 - 23 december 2005 12:59
svärdbärarna åker nog snart ska du se :)
#45 - 23 december 2005 14:54
Jaja, bara dom göder mina gäddor till stora och fina urtidsmonster så gör det inget iof, betala han för "olyckan" :D
#46 - 23 december 2005 14:58
LoL! :p så kan man också göra :).
tycker det är bra o mata rovdjur med levande foder då dom blir rovdjur då och inte asätare.
#47 - 24 december 2005 18:49
Jo det är ju naturens gång.. And it's just a matter of time before those svärdfiskarna ends up in my bichirs :) GOd jul!
#48 - 24 december 2005 22:46
det är sant se till att dom inte sätter i halsen bara ;). god jul
#49 - 25 december 2005 09:27
Hur snabbt växer polypterus senegalus? (bra tillgång på mat och bra värden)
#50 - 28 december 2005 14:13
Ironiskt, skulle flytta över svärdbärarna till brorsans akvarium för att vara på den säkra sidan.. Men när jag skulle håva upp dom så saknades en hane "kanske gömmer han sig".. Men underligt nog så simmar min albino senegalus förbi, tjock som fanken och underligt fiskliknande konturer på magen :D Första offret alltså, nästan 7cm var svärdbäraren, medans senegalusen är 11,5cm.. Minst sagt glupsk!

Något tipps på häftig fisk man kan ha med 2 senegalusar?
#51 - 28 december 2005 16:26
blir ca 40 cm så borde vara nästan lika stora... har du så stort kar? :D
#52 - 28 december 2005 22:14
Japp
#53 - 29 december 2005 11:33
black ghost kan funka, skaffa en lagom stor bara!
tigerfisk kan nog funka?
silverpaku, Colossoma brachypomus. blir inte lika stor som svartpaku!
Etroplus suratensis?
Hypostomus plecostomus om du vill ha en mal i karet.
Leporinus arcus?
Vieja synspila? :D
några fiskar som jag tror kan funka pga deras storlek!
#54 - 29 december 2005 18:53
Datniodies pulcher (tror ja det stavas :O) har jag finurlat på.. Men jag blev svag för några Ace.. Undrar bara om Acestrorhynchus Falcatus går bra ihop med senegalusar..
#55 - 5 januari 2006 23:09
Någon som har träffat på Sötvattens barracudor, rödfenade barracudor?
#56 - 16 januari 2006 12:54
Ray; hur kom du i kontakt me de mindre varianterna av payara? Har du(eller någon annan) nån aning om vart man kan få tag på bilder osv?
#57 - 16 januari 2006 13:43
#58 - 16 januari 2006 14:00
Det finns inga nästan inga bilder på de mindre arterna. :( Synd

Annons