Ovanliga Bettor

#1 - 3 oktober 2002 09:25
Jag är väldigt förtjust i dessa små underbara fiskar och när man surfar runt på nätet (t.ex. jenssens fiskimport i Norge) så hittar man ett stort antal bettor som man aldrig ser ute i butikerna. Jag undrar därför ifall det är någon som vet var man kan få tag i de lite ovanligare sorterna av bettor. Finns det någon bra affär, är det någon som odlar eller importerar dessa i Sverige, helst i närheten av Malmö, men all information välkomnas. Har själv olika varianter av den vanliga Splendens men även Smaragdina och Edithae.

Mvh Jesper Flygare

#2 - 3 oktober 2002 13:23
Hmmm.... Vad är Bettor??

Ullis
#3 - 3 oktober 2002 13:43
Hej Jesper!
En annan Jesper (med efternamnet Thorup) har startat en labyrintfiskförening i Danmark, som det säkert lönar sig att gå med i om du vill ha tag i ovanliga bettor. I affärerna ser man mycket sällan andra arter än splendens. I dina trakter kan det möjligen löna sig att kolla de större akvarieaffärerna i Köpenhamn. Annars vet jag att ZooMässan i Kungsbacka http://www.zoomassan.se har haft flera arter i sommar. Själv har jag samma arter som du, och har även fått yngel av alla tre.

Ullis, "bettor" är släktingar till kampfisken, alltså släktet Betta.

Olle

#4 - 3 oktober 2002 13:46
Hej Jesper.

Jag har fått tag på en hel del bettor via handeln. Det kan dock vara problem med artbestämningen, åtminstone bland "de röda", d.v.s coccina typerna.

Malmö, det är långt från mina trakter det. Jag har annars två kullar av Betta persephone på uppväxt. Det är en kul liten fisk. Min hane är jätteduktig på yngelvård. Det gör lite ont att sno ynglen från honom, så sist sparade jag en del. Nu finns några av dessa kvar i akvariet. De håller sig i området kring pappa, trots att de varit frisimmande ett bra tag nu.

Per-Erik
#5 - 3 oktober 2002 13:46
http://www.geocities.com/colisadk/

Olle

#6 - 3 oktober 2002 14:35
Hej Jesper/Apisto!

Jag försöker knyta ihop lite folk som är intresserade av mer ovanliga labyrintfiskar. dels är det som du säger svårt att få tag på dem och även att hitta relevant information. Tycker att det under de senaste åren börjat dyka upp fler arter på olika håll vilket är kul. Sedan gäller det ju att veta vad det är som gömmer sig i burken också.

http://och.nu/jansson/bettasweden

Var i Köpenhamn i helgen och kammade igenom de flesta butikerna och det enda jag såg var Betta imbellis på Akvarie West och Zoo Zity. Hör med din lokala zoobutik om han kan ta hem bettor, för det brukar finnas olika arter hos grossiterna med jämna mellanrum.

Kul att både Olle och P-E har bra hand med odlandet av sina bettor. Mina B edithae leker men jag ser inga yngel i mitt sällskapskar (förmodligen mat). Dessutom har jag nog bara en hane till sju pilska honor så han får jobbba. Någon som har överflöd på hanar?

/Pär

#7 - 4 oktober 2002 09:39
Man får tacka för alla svaren.

Det verkar alltså som att man får anstränga sig lite och försöka knyta nya kontakter för att få tag på lite intressanta bettor.

Till Per-Erik
Du skall möjligtvis inte på akvarietsdag i Malmö nästa helg eller känner någon som skall det. Jag är nämligen intresserad av Persephoneyngel, om de inte är allt för små, ifall detta skulle kunna ordnas på något sätt.

Mvh Jesper Flygare

#8 - 4 oktober 2002 15:11
Jag har inte möjlighet att åka. Dessutom är ynglen rätt små, ca1 cm, men finns möjligheten skicka med någon annan, så hör jag av mig.

Per-Erik

Annons