Ovälkomna sniglar

#1 - 1 april 2007 16:11
Visste inte vart jag skulle lägga detta so here it goes.

Vi hittade häromdagen en liten brun snigel och sambon fick spel, han sa att de är ett jävulskt h*lvete att få bort och nu undrar vi hur jobbiga de eg är att ha i ett akvarie och hur man får bort dem.

De är inte mer än max 0.5 cm stora och de försvinner ganska lätt bland stenarna.

Tack för alla svar.
#2 - 1 april 2007 16:33
Jag har för mig att man får dessa, för många, ovälkomna gäster med nya växter. De kan vara mycket besvärliga att utrota. Det säkraste sättet är förmodligen att ihärdigt ochlångsiktigt plocka och åter plocka bort dem. Det finns också vissa fiskar som sägs äta dessa snäckor (har inte testat själv). En bekant till mig förvällde en bit salladsblad och lade det i akvariet över natten. På morgonen hade sniglar samlat sig på bladet och det var plocka bort det. Upprepade behandlingar gjorde susen. Så finns det ju bekämpningsmedel (gift). Det är upp till envar om man vill använda sistnämnda metod.
#3 - 1 april 2007 16:43
Prahlis skrev:

Vi hittade häromdagen en liten brun snigel och sambon fick spel, han sa att de är ett jävulskt h*lvete att få bort och nu undrar vi hur jobbiga de eg är att ha i ett akvarie och hur man får bort dem.

De är inte mer än max 0.5 cm stora och de försvinner ganska lätt bland stenarna.

Tack för alla svar.

Sniglar, eller snäckor (jag tror det är snäckor du har), är inte så hemst farliga att ha i ett akvarium. De äter gärna upp överbliven mat, och en del äter alger, också. Men det är inte bra att de är för många. Det finns medel för att ta kål på dom, men det är inte särdeles trevligt.
Om du har plats för det, köp snäckätande firrar. Till exempel praktbotior är bra snäckätare. Det finns flera andra snäckätande firrar, men jag kan inte rekommendera flera, eftersom jag inte vet om du har plats för dom?
#4 - 1 april 2007 22:53
av dessa fiskar som den ovanstående nämner, lever tydligen i stim. så de behöver man fler än en av. för jag har massa snäckor men jag har även endel yngel. jag brukar plocka upp snäckorna när jag gör rent i akvariet, men de försvinner aldrig. att använda preparat kan skada fiskarna, och framförallt om man har yngel. så jag har tyvärr lärt mig leva med dem=/ för jag kan inte köpa så många fler firrar pga ett för litet akvarie som redan är fullsatt och ynglen kanske dör av preparatet. men i ditt fall vet jag inte. har du mer plats för fiskar kan du köpa fiskar som äter snäckor och om du inte har allt för känsliga fiskar kan du antagligen köpa preparatet, men det verkade ju som sagt inte allt för bra. jag har ju inte provat något ut av det. men snäckorna skitar ner endel med. om du vill förhindra att de sprider sig kan du ta bort äggen de lägger, det ser ut som geleklumpar med vita prickar i. det brukar sitta endel bakom innerfiltret.
#5 - 2 april 2007 04:00
Jag har gärna lite lagom mängd snäckor i mina akvarium. I det största bor ett gäng praktbotior som håller totalt snigelfritt. Fick alldeles för mycket snäckor i ett annat akvarium ett tag. Då plockade jag alla jag såg nästan varje dag och nu efter en tids intensivt plockande så kan jag se ganska stor skillnad. De plockade snäckorna har jag stoppat i den snäckfria akvariet till botiornas stora förtjusning.
#6 - 4 april 2007 11:03
Då kommer en följdfråga

Jag har oxå på tok för många snäckor i mitt 180 L akvarie.
Har 2 praktbotior (3 men en dog efter 1 vecka) och de verkar inte riktigt hålla det i schack.

Är två på tok för lite? funderar på 2-4 till.
#7 - 4 april 2007 11:32
Xul skrev:
Då kommer en följdfråga

Jag har oxå på tok för många snäckor i mitt 180 L akvarie.

Har 2 praktbotior (3 men en dog efter 1 vecka) och de verkar inte riktigt hålla det i schack.

Är två på tok för lite? funderar på 2-4 till.

Mina botior verkade inte ett dugg intresserade av att äta snäckor i början. Men när de väl började ta snäckor så blev de väldigt effektiva.

Dina praktbotior blir nog glada om de får fler kompisar. Vet inte hur många som behövs för att hålla snäckorna i schack, men för botiornas välmående så ska de gärna vara fler. Men ditt akvarium är inte tillräckligt stort för för ett gäng fullvuxna botior. Det borde funka när de är relativt små, men sen behöver de större.
#8 - 4 april 2007 12:09
OK skönt

jag som trodde ett tag att de var vegitarier....[:-18] som försäljaren lurade på mig.

Får komplettera med två till då (blir lite av en kompremiss=) hade ju tänkt runt 4 från början men en bara försvann i början. Har inte hittat skellettet ännu men jag har inte sett de tre tillsammans de sista två månaderna.
#9 - 4 april 2007 13:22
Jag har ett akvarium ujtan några som helst algätare, och där uppkom sniglar/snäckor helt plötsligt (förmodligen kom de med en växt). och först ville jag få bort dom, men insåg ganska snart att de åt upp överbliven mat samt att de höll akvariet rent från alger :) Så numera är sniglarna mina vänner ;)
#10 - 5 april 2007 07:14
jo, klart det är snäckor :) minnet föll när jag skrev, har haft mkt o tänka på de senaste dagarna...

Plockade den jag såg och det verkar faktiskt som vi bara hade fått med en, antingen med växterna eller stenarna till botten.
#11 - 5 april 2007 18:42
"Kanelbullar" är mestadels en pest, äter hål i växter, och ser för jäkliga ut på frontglaset. Däremot planterar jag in Malaysia sniglar i mina baljor med blästersand, för att hjälpa till och hålla sanden lite "fluffig." Tyvärr verkar det som om någon av Malawina listat ut hur de ska äta dem,för jag har inte fått riktigt den tillväxten jag hoppats på... Men det kommer väll vad det lider.
B!
#12 - 5 april 2007 18:50
Jag har oxå sniglar...

... eller snäckor eller vad det nu heter... Kanelbullarna fastnar för det mesta i pumpen så då kan jag passa på att spola ned dem... Posthorn är jag rädd om för jag har hört att de är bra städare...

Det fungerar bra i det stora karet och är inte för många men i räkkaret har jag bara en snabbare snigel med avlångt, lite skruvat skal och de snor matresterna från räkynglen så de har blivit massor... nu plockar jag ut dem men PHU va många... ;)
#13 - 5 april 2007 19:10
Hhum.. Kanelbulle = Posthorn, om jag inte minns fel. ( engelsk länk)
Malawi, är modellen som inte käkar växter i större utsträckning. (Annan engelsk länk)
B!
#14 - 5 april 2007 19:17
Jag vet inte vad de heter...

... men den lilla, max 0,5 cm, som ser ut som en kanelbulle och är lite ljus rödbrun och är jättevanliga...

Den jag kallar för Posthorn plockade Janne på Södermalms Akvarieaffär ut åt mig och sa att de städar bättre än de andra och han kallade dem för Posthorn, de är större, ca 1 cm, och mörkare bruna... :confused:
#15 - 5 april 2007 19:22
Eventuellt skulle det kunna vara någon äppelsnäcka, men antagligen är det "posthorn" som de i länken jag klistrade tidigare, och förhoppningsvis någon enskilld variant som är snällare mot växterna än de flesta andra. Iofs kallas olika äppelsnäckor felaktigt posthorn ibland. Vanligen den här. Ser det rätt ut?
B!
#16 - 5 april 2007 19:33
Nej...

.. den är helt enfärgad, mörk brun... mest lik den första länken på Kanelbulle=Posthorn... då menar du att de går hårt åt växterna???

Vad är den 3:e sorten då??? Den har ett ganska slätt skal som är lite mer avlångt och hårt... sen snurrar det sig i toppen... den blir också ca 1 cm, ganska mörkbruna men jag har sett att flera äldre har bleknat i skalet... beror det på att det är dåligt med kalk i vattnet??? De är jättesnabba i förhållande till de andra... :confused:
#17 - 5 april 2007 21:14
kan det va så att det är han som nibblat på en av växterna? en lite skit på max 0,5 cm, nu lever han dock inte längre :)
#18 - 6 april 2007 20:15
Mr B

Hade du ett svar på min fråga??? :p Så vore jag jätteglad... om du eller någon annan som vet svarar... Vilken är den snabba snigeln som jag skrev om tidigare??? Är den bättre för växterna än Posthorn/Kanelsnäckor eller vad de nu kallas:confused:
#19 - 20 april 2007 20:48
Nu vet jag...

... mina Posthorn är inte samma som Kanelbulle... jag frågade Janne på Södermalms Akvarieaffär... dessa 1 cm, mörkbruna med samma form som Kanelbulle förväxlas ofta med dem... Posthorn går inte på friska växtdelar utan käkar på det som håller på att förmultna...
Janne säger att utan sniglar går det inte att få en bra balans i ett växtakvarium eftersom de tar reda på skräpet man själv inte hinner med...

Jag själv vet inget om detta... ville bara vidarebefodra infon... :D
#20 - 20 april 2007 22:01
Ledsen, jag har inte sett ditt förra inlägg, inte för att det spelar någon roll, jag har ingen aning om vad det är för snäcka i alla fall.

Det är inte omöjligt att dina Posthorn är en snäll variant som låter bli växterna, men det är ovanligt.
Jag inbillar mig att det går att ha en bra balans i karet utan sniglar, men de hjälper till i många sammanhang. Riskerna med att över-mata blir mindre, de håller efter alger, osv.
B!
#21 - 20 april 2007 22:06
Jag tror...

att Janne menar när man har mer Lowtec och växtakvarium utan så mycket rengörningsapparatur, men jag vet som sagt var inte...

Det var mycket folk i butiken så det var inte läge att börja fråga ut... min 3 åring var med också så det var bäst att skynda ut medan alla kar var hela :D

Hur som helst så är det skönt att veta att de inte käkar upp växterna för jag tycker att det är lika kul att få växterna att funka som firrarna... nästan... men stolt är jag att det är balans... peppar peppar... ;)
#22 - 21 april 2007 21:18
Skaffa en kulfisk så försvinner allt som liknar snäckor på nolltid.
#23 - 22 april 2007 11:58
Prahlis skrev:

Tack för alla svar.

Hej!

Köp ett par botior och problemet är löst.
#24 - 22 april 2007 12:07
Hej!

om karet är på 54 l som det står i profilen skulle jag avråda att köpa botior...
#25 - 22 april 2007 12:14
Hej!

Dvärgbotior finns som inte blir större än ca 5cm

Annons