Ovälkomna gäster (snäckor)

#1 - 11 september 2003 19:38
Har fått en hel del ovälkommna gäster i mitt akvarium.. Snäckor.. de verkar ha följt med växterna in eller nåt, har inte en aning, räknat dem till över 20st och de är fler..

Vill bli av med dem, jobbigt att gå o plocka dom en o en.. finns det något medel eller något annat till hjälp mot denna ohyra?
#2 - 11 september 2003 19:41
handplockning är ju ett förslag. ett annat att införskaffa några botior.. trevliga rackare...=)

mats
#3 - 11 september 2003 19:51
Men tänk på att en del botior blir väldigt stora och att de behöver stort akvarium när de blir större.
#4 - 11 september 2003 20:28
Det gäller att ta den första man ser.. Då slipper man plocka hundratals veckorna efter.. ;)
Jag sket i att plocka bort en snäck-j*vel pga lathet o vips några dagar senare vimlade det av dom i burken.. Fick bli en rejäl sommarstädning i akvariummet.. Sen dess vet jag att de inte är nån idé att blunda för dom. Gäller att plocka dom direkt. Har väl nån då och då i veckan. Var fasiken dom kommer ifrån kan man ju fråga sig.. :Z
#5 - 11 september 2003 20:30
Ojuste,
Oftast när jag "tar bort dom" trycker jag sönder dom mot fönstret. Är det ett bra eller dåligt sätt? antar att det mesta blir fiskmat, men med tanke på att dom kanske kan avla av sig av med sina kvarlevor. ????
#6 - 11 september 2003 21:02
Dom kommer absolut med det kosmiska nedfallet [:-31]

Skämt åsido, mata mindre och tryck sönder varenda en man upptäcker så kommer det sannolikt att avta med tiden.
Är övertygad om att man skall undvika snäckgift, giftigt för det mesta levande i akvariet skulle jag tro plus att alla döda snäckor förmodligen i sin tur skulle förgifta vattnet när dom ruttnar.
Enda trösten är väl att de i sig själva inte är så där hemskt farliga.
Mekanisk bekämpning är nog det bästa.
#7 - 11 september 2003 22:14
ta en pet flaska och skär av toppen (som du ska använda). Sätt plastfolie med en gummisnodd där du har skärt av flaskan och lägg i lite mat tex. maltabletter lägg ner flaskan i akvariet över natten och ta upp den på morgonen så har du fångat massa med sniglar. Föresten glöm inte att ta bort korken från flaskan innan du lägger ner den...

mvh/Glenn
#8 - 12 september 2003 10:51
Jodu, du är inte ensam.
Fattade inte heller var alla snäckor kom ifrån, förrän jag kikade bakom bakgrunden. Där var det fullt!
Nu krossar jag de jag kommer åt, och struntar i resten. De gör ju ingen större skada. Men jag skall nog testa någon form av fälla bakom bakgrunden...
#9 - 12 september 2003 11:13
Flubenol 5% är ett billigt, enkelt sätt att bli av med dem.
Påverkar varken fiskar eller växter.

#10 - 12 september 2003 15:50
Hej!

En snäckfälla är ett salladsblad som man låter flyta på ytan över natten, sen kan man lyfta upp det med massor av snäckor på.
Vill man lösa problemet för evigt så är botier bra. Pakistanbotier är trevliga rackare och dom lär äta snäckor. Viserligen så har dom små munnar så stora snäckor går dom inte på, men utan snäckbarn inga snäckor.

Urban
#11 - 12 september 2003 16:57
När jag fick problem mede sniglar köpte jag 3st Praktbotior.
Efter 5-6dar va nästan alla borta. Bara dom inte botiorna kunde böka fram. Nu har jag bara små sniglar kvar i gruset.
Tycker det är bra att ha dom i gruset så äter dom skiten som ligger i gruset.
Det är ju synda att dom blir så stora :(
#12 - 12 september 2003 17:19
Jag tycker att dessa djur från kosmos fyller en funktion i akvariet - äter alger, överbliven mat etc. Men...
Ett bra tips är att lägga alla nyinköpta växter i alunbad (alun finns på apoteket, används till gurkinläggning), 1 msk alun/liter vatten. Detta tar kål på snäckäggen.
Kopparhaltiga läkemedel dödar både vuxna snäckor och ägg (=en massa ruttnande snäckkadaver i akvariet).
Många småsnäckor brukar hålla till i filtret. Skölj igenom ordentligt i "utbytesvattnet".
#13 - 12 september 2003 19:48
Jag har haft dvärgbotier och det funkade bra det vara bara det att de stora snäckorna fick man ju ta handom på annat sätt. Och vad de sa till mig i affären var att dvärgbotierna bara åt äggen och de små snäckorna
#14 - 12 september 2003 21:33
Jag hade jätteproblem med snäckor i mitt 105 lit akvarium tils jag fick idén att byta filterpatron i mitt Eheim 2008 som fungerade som barnkammare för sniglarna, ett kort tag efter bytet var sniglarna borta.

Annons