Ovälkommna snäckor

#1 - 20 september 2007 17:28
Köpte för en månad sedan nya växter till mitt kar. Det var först några timmar efter planteringen jag kom på att jag glömt att skölja igenom dom innan.

Och tydligen fanns det snäckägg på någon av växterna, för vid senaste vattenbytet hittade jag en, och idag såg jag ännu en.

Än så länge är det alltså inte många,
men jag har ju ingen aning om dom har lagt ägg eller inte.

Om det nu blir många, finns det något bra sätt att få bort dom?

Akvarieinvånarna är Rödmunstetror, Ancistrus-malar, Segelfensmolly, Mosaikgurami och Kuhli-ålar vilka går i 200 Liter.
Finns det någon fisk som äter snäckor och går bra ihop med mina fiskar?
#2 - 20 september 2007 21:58
Botior är bra på att käka sniglar, och det finns några olika sorter som skulle kunna passa i ditt kar. Tänk på att de bör vara 3-4 stycken som stimmar runt i karet.
#3 - 21 september 2007 16:54
Okej. Jag har föut bara hört att Praktbotian äter sniglar,
men är alla/de flesta botior snigelätare?
#4 - 21 september 2007 16:56
Mer eller mindre, har inte hört en enda av dem som inte äter sniglar.:)
#5 - 21 september 2007 19:14
Jag har tittat på några av de vanligaste botiorna
(Prakt-, dvärg- & Zebra botia). Praktbotia är väl så gott som utesluten p.g.a storleken, dvärgbotian fastnade jag dock för lite grann.

Men Dvärgbotian är väl för liten för att kunna äta hela snäckor?
Däremot läste jag att de effektivt äter snäckornas rom, det kanske räcker
för att hålla tillbaka snäckor då dom får svårt att föröka sig?
#6 - 21 september 2007 19:38
Solid skrev:
Jag har tittat på några av de vanligaste botiorna

(Prakt-, dvärg- & Zebra botia). Praktbotia är väl så gott som utesluten p.g.a storleken, dvärgbotian fastnade jag dock för lite grann.

Men Dvärgbotian är väl för liten för att kunna äta hela snäckor?

Däremot läste jag att de effektivt äter snäckornas rom, det kanske räcker

för att hålla tillbaka snäckor då dom får svårt att föröka sig?
Nu finns det även lite mindre Praktbotier att köpa i en affär som äter sniglar,och det går även att lämna tillbaka dessa om dem har fullgjort sitt arbete eller behålla dem men det avgör du själv;)
#7 - 21 september 2007 19:40
Och de äter heller inte själva snäckan, utan innehållet:p.
#8 - 21 september 2007 20:10
ansjo skrev:
Och de äter heller inte själva snäckan, utan innehållet:p.

Kunde nästan räkna ut det ;)
Men en snäcka utan innehåll gör ju ingen skada precis,
så om de äter skal eller inte har ju ingen betydelse^^
#9 - 21 september 2007 20:12
stene skrev:
Nu finns det även lite mindre Praktbotier att köpa i en affär som äter sniglar,och det går även att lämna tillbaka dessa om dem har fullgjort sitt arbete eller behålla dem men det avgör du själv;)

Okej, men jag vill hellre ha någon mindre Botia-sort som kan få växa ordentligt istället (tänker i första hand på Dvärg- eller Zebrabotian).
#10 - 21 september 2007 20:19
Solid skrev:
Okej, men jag vill hellre ha någon mindre Botia-sort som kan få växa ordentligt istället (tänker i första hand på Dvärg- eller Zebrabotian).
Vad jag vet så är praktbotian bäst på att äta dem små liven efter Människan som kan förhindra detta genom att inte vara för stressad genom att plantera dem eller göra nåt innan dem har sköljt det noga,så man slipper snäckorna;):D
#11 - 21 september 2007 20:31
Finns det nån snäckätare från nån tropisk sydamerikansk biotop?
Skulle vilja ha något som passar mitt växtakvarium med skalarer och vinkeltetror.
#12 - 21 september 2007 20:39
stene skrev:
Vad jag vet så är praktbotian bäst på att äta dem små liven efter Människan som kan förhindra detta genom att inte vara för stressad genom att plantera dem eller göra nåt innan dem har sköljt det noga,så man slipper snäckorna;):D

Jag har hört mest om att Praktbotian äter sniglar, men det beror nog på att det är den vanligaste botian. Men kommentarerna om Zebrabotian här på zoopet verkar i alla fall tyda på att även den är effektiv snigelrensare, och när det gäller Dvärgbotian så hade någon skrivit att de var väldigt duktiga på att ät upp snäckrommen. Men jag ska kanske inte säga alltför mycket då jag själv aldrig haft någon botia...

Jag brukar faktiskt tänka så långt att jag sköljer nya växter noggrant före plantering, men mitt minne är då inte det bästa - Vilket självklart straffar sig.
#13 - 22 september 2007 19:36
Jag har använt Pakistanbotier för att rensa bort oönskade sniglar/snäckor. Man får plocka bort de vuxna, sen tar fisken äggen som man inte ser.
#14 - 22 september 2007 21:57
De verkar ju också fungera bra^^

Men då jag hittills inte sett Pakistanbotia i mina närmaste akvarieaffärer så skulle det bli svårt att få tag på en. Prakt- Zebra- och Dvärgbotia har jag däremot sett vid olika tillfällen.
#15 - 23 september 2007 09:02
Mina Zebrabotior är mycket effektiva snäckätare, tyvärr för jag har gärna lite snäckor i akvariet de rensar ju bort överbliven mat och alger.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 september 2007 09:09
Solid skrev:
Men en snäcka utan innehåll gör ju ingen skada precis,

så om de äter skal eller inte har ju ingen betydelse^^

Men snäckor är ju faktiskt nyttodjur och inte skadedjur i akvariet. De äter upp matrester och luckrar upp sanden. Sköter man vattenbytena och inte övermatar så kommer det inte att bli så många snäckor i akvariet, gör man tvärtom så kan de dock "explodera" men då beror det ju på en själv.

Jag ser alltid till att ha snäckor i mina akvarier.
#17 - 23 september 2007 09:46
Men snäckor är ju faktiskt nyttodjur och inte skadedjur i akvariet. De äter upp matrester och luckrar upp sanden. Sköter man vattenbytena och inte övermatar så kommer det inte att bli så många snäckor i akvariet, gör man tvärtom så kan de dock "explodera" men då beror det ju på en själv.

På det viset:)
Själv har jag aldrig haft snäckor förut och har inte velat ha det heller. Jag kommer inte ihåg var jag läst det, men någonstans stod det att de både äter på växterna och smutsar ner.

Men det är alltså bara bra att ha lite snäckor i akvariumet?

Jag har egentligen inget emot dom (om de gör nytta),
så länge de inte blir för många. (Mamma däremot tycker de är jätteäckliga;))
#18 - 23 september 2007 21:26

Vilken/vilka sorter?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 september 2007 07:23
Knyttet skrev:
Vilken/vilka sorter?

Jag brukar placera ut lite malaysiska sandsnäckor i mina akvarier och det är väl oftast dom man också får med när man köper växter
#20 - 24 september 2007 08:06
Solid skrev:
På det viset:)

Själv har jag aldrig haft snäckor förut och har inte velat ha det heller. Jag kommer inte ihåg var jag läst det, men någonstans stod det att de både äter på växterna och smutsar ner.

Nej nej, då stod det helt fel! Givetvis skiter även snäckor, fast mycket mindre än fiskarna. Men de äter alger och matrester, och så är det jättesöta :p

Solid skrev:
Men det är alltså bara bra att ha lite snäckor i akvariumet?

Ja det tycker jag verkligen. Jag både har snäckor i mina akvarier (utom i ett där det bor 10 dvärgbotior) och vill ha det så. Mina favoriter är posthornssnäckor, men jag har även physa.

Beträffande botiorna kan jag berätta om att mina dvärgbotior gärna äter snäckor. Men tänk på att dvärgbotior kan bli fenbitare om de är för få. 10 är nog det minsta antalet som jag skulle rekommendera. Själv tänker jag skaffa ett par till. Fast jag har dem inte för att de ska äta snäckor, utan för att jag ville ha dem. Tycker faktiskt att det är lite tråkigt att de äter snäckor.
#21 - 24 september 2007 08:09
MagArne skrev:
Finns det nån snäckätare från nån tropisk sydamerikansk biotop?

Skulle vilja ha något som passar mitt växtakvarium med skalarer och vinkeltetror.

Det finns en sydamerikansk kulfiskart, men de kommer nog inte från samma biotop som scalarerna. Dessuotom har jag för mig att de ska vara lite känsliga.
#22 - 24 september 2007 13:39
Jag brukar placera ut lite malaysiska sandsnäckor i mina akvarier och det är väl oftast dom man också får med när man köper växter

Intressant, jag har aldrig fått med såna med växter. Skaffade mina första relativt nyligen.
#23 - 24 september 2007 14:41
batski skrev:
Nej nej, då stod det helt fel! Givetvis skiter även snäckor, fast mycket mindre än fiskarna. Men de äter alger och matrester, och så är det jättesöta :p

Det är var å andra sidan inte någon vidare ny bok jag läste det i precis^^
Jag borde alltså låta dom vara kvar. Får bara övertala mina föräldrar att inte ha ihjäl dem;)

Är alla snäck-arter bra att ha i karet?

batski skrev:
Ja det tycker jag verkligen. Jag både har snäckor i mina akvarier (utom i ett där det bor 10 dvärgbotior) och vill ha det så. Mina favoriter är posthornssnäckor, men jag har även physa.

Beträffande botiorna kan jag berätta om att mina dvärgbotior gärna äter snäckor. Men tänk på att dvärgbotior kan bli fenbitare om de är för få. 10 är nog det minsta antalet som jag skulle rekommendera. Själv tänker jag skaffa ett par till. Fast jag har dem inte för att de ska äta snäckor, utan för att jag ville ha dem. Tycker faktiskt att det är lite tråkigt att de äter snäckor.

Behöver alla botior vara ca 10 för att trivas (och inte bli fenbitare),
eller kan det räcka med 3-5 st? Har inte plats för så många i akvariet...

Men jag får väl se, kanske inte ska ha någon botia alls
ifall snäckorna ska få vara kvar.
#24 - 24 september 2007 15:18
Solid skrev:
Det är var å andra sidan inte någon vidare ny bok jag läste det i precis^^

Ok, man har faktiskt lärt sig en del nytt med tiden och erfarenheten.

Solid skrev:
Jag borde alltså låta dom vara kvar. Får bara övertala mina föräldrar att inte ha ihjäl dem;)

Jag skulle absolut låta dem vara. Kan du beskriva hur deras skal ser ut?

Solid skrev:
Är alla snäck-arter bra att ha i karet?

Själv vill jag inte ha malaysiska sandsnäckor i mina akvarier, eftersom jag har både torv och lite dammjord under sanden. Därför vill jag inte ha nån som rör om i sanden. Vet inte om det finns nån art som inte skulle funka i akvarium, men de vanliga som man får med växterna är ok.

Solid skrev:
Behöver alla botior vara ca 10 för att trivas (och inte bli fenbitare),

eller kan det räcka med 3-5 st? Har inte plats för så många i akvariet...

Nej det vara bara dvärgbotior jag prata om. Större botior brukar trivas redan i grupper om 4-6.

Solid skrev:
Men jag får väl se, kanske inte ska ha någon botia alls

ifall snäckorna ska få vara kvar.

Hur stort var akvariet?
#25 - 26 september 2007 20:01
batski skrev:
Jag skulle absolut låta dem vara. Kan du beskriva hur deras skal ser ut?

Skalen är lite avlånga, med (ganska mörk) brun färg. Men tar man ocj tittar lite närmare serman att de har avgränsade ljusa prickar/runda fläckar över hela skalet. De är faktiskt fina om man orkar titta nära :)

batski skrev:
Själv vill jag inte ha malaysiska sandsnäckor i mina akvarier, eftersom jag har både torv och lite dammjord under sanden. Därför vill jag inte ha nån som rör om i sanden. Vet inte om det finns nån art som inte skulle funka i akvarium, men de vanliga som man får med växterna är ok.

Själv har jag "vanligt" akvariegrus i akvariet. Ganska säker på att det
är ljus engelsk sjösten 5-8mm om jag minns rätt, det är inget problem
om de rör om i gruset^^

Däremot vill jag absolut inte ha några snäckor som ger sig på växterna.

batski skrev:
Hur stort var akvariet?

200 L, med måtten 110 x 40 x 45cm.
#26 - 26 september 2007 20:18
I ett SA kar så håller Cleithracara maronii Nyckelhålsciklid rent på snäckor. Äter inte vuxna, men rensar äggen. Så man får ha lite tålamod.
#27 - 26 september 2007 21:49
Solid skrev:
Skalen är lite avlånga, med (ganska mörk) brun färg. Men tar man ocj tittar lite närmare serman att de har avgränsade ljusa prickar/runda fläckar över hela skalet. De är faktiskt fina om man orkar titta nära :)

Det låter som physasnäckor. Såna har jag med, även om mina favoriter är posthornssnäckorna.

Solid skrev:
Själv har jag "vanligt" akvariegrus i akvariet. Ganska säker på att det

är ljus engelsk sjösten 5-8mm om jag minns rätt, det är inget problem

om de rör om i gruset^^

Däremot vill jag absolut inte ha några snäckor som ger sig på växterna.

Det är ingen risk.

Solid skrev:
200 L, med måtten 110 x 40 x 45cm.

I ett akvarium av den storleken skulle du - i fall du inte vill ha en massa dvärgbotior - kunna ha 4-6 st. Morleti-botia eller Botia striata. Men snäckorna kommer som sagt inte att göra nån skada. Snarare tvärt om.

Annons