Otvättad sand

#1 - 2 januari 2007 22:13
Hej,

Gjorde en liten tabbe.

La rådasand (0,4-0,8 mm) i mitt akvarium, 375 l, utan att skölja av det innan. Det blev naturligtvis grumligt när jag fyllde på vatten. Jag tappade ur och tvättade ca hälften och fyllde försiktigt på med vatten utan att grumla upp sanden.

Det är fortfarande något grumligt vatten men det klarnar vartefter.

Kommer jag ständigt att ha problem med de fina partiklarna eller kommer det att lägga sig med tiden? Borde jag tömma akvariet och tvätta rubbet?

/Clayman
#2 - 2 januari 2007 22:17
Jag hade nog tvättat rubbet.Det kan nog ta lång tid innan och många vatten byten innan det är borta.
MvH Richard
#3 - 2 januari 2007 22:28
Jag hade nog låtit det lägga sig, tar väl nån/några dagar, men sen ser det bra ut.
Små partiklar försvinner allteftersom du gör dina vattenbyten..

Men vill du slippa det i framtiden så får du jobba för det nu och göra rent allt. =/
#4 - 2 januari 2007 22:32
jag hade nog tvättat rubbet,jobbigt men då blir ju allt bättre.
#5 - 3 januari 2007 09:53
Om det är riktig rådasand dvs från Rådasand AB, så är det inga problem. Jag har aldrig tvättat den sanden. Diset har försvunnit på 1-1.5 dygn. Iofs har jag haft lite större variant 0,8-1,2mm och 1,2-3,0 mm men det borde inte vara någon större skillnad.
#6 - 3 januari 2007 10:10
Jag tvättade inte heller min sand och det försvann på ett par dagar. Det var fortfarande lite grumligt när jag stoppade ner de första fiskarna men som sagt, det grumliga försvann och det blev kristallklart innan första vattenbytet.
#7 - 3 januari 2007 10:22
Min rådasand var begagnad (från ett annat akvarium). Det tvättade jag i hinkar och sköljde tills det var klart. Hade gjort likadant med nyinköpt sand.
#8 - 3 januari 2007 12:26
Jag brukar tvätta all sand jag lägger i, spelar ingen roll vart det kommer ifrån.
Bättre att vara på den säkra sidan hehe
#9 - 4 januari 2007 20:28
Dimman har nu lagt sig och vattnet är klart. Det tog några dagar. Sanden var från Rådasand AB och direkt från påsen. Hade jag gjort det igen så hade jag tvättat sanden. Nästa gång....

Nu får det vara och jag tror inte det blir några problem framöver.

Mvh Clayman
#10 - 4 januari 2007 20:30
Det lägger sig med tiden brukar att underlätta att göra det innan.
#11 - 4 januari 2007 20:31
jag har riktig rådasand från rådasand AB (var där hos dom och köpte den ;))
och jag tvättade den inte. dimman la sig välldigt fort tyckte jag !

//kim

Annons