Hejsan!
Jag har 4st Scalarer som jag har haft sen dom var små som en enkrona..nu är dom stora som ett tefat eller nåt likande :)
IAlf så vill dom inte leka! Jag har ett 375L kar med rätt PH i vattnet, massa rötter och växter samt flytväxter!
Jag har bra med syre i vattnet och dom får varierande mat! Enda dom gör är att bråka och slåss om maten...Eller så är dom uppspärrade ensamma och utsprida i karet...trodde dom var en stimfisk..
Jag har efterliknat deras naturliga miljö så gott det går, men dom vill inte ge varandra kärlek :(
När dom kommer nära varandra så börjar dom bråka.. Har jag en sån otur så att _alla_ 4 är hanar?! Eller är det pga att dom är ifrån samma kull?!
Anledningen att jag vill få dom att leka är deras fina mönster dom har, alla 4 scalarer jag har är friska och pigga.
Kosten dom får är-
Torkade daggmaskar
Fryst Räkmix
Frysta blodmaskar
Torkade blodmaskar
Vanligt flingfoder
Köttfärs (-Sällan-)
Jag matar dom 4ggr om dagen och jag ser till att dom äter upp all mat så inget ligger och ruttnar.
Halloj Peter, välkommen till forumet!:)
Jag skall försöka svara på din fråga på om du har otur med dina Scalarer. Möjligtvis kommer du att uppfatta mitt svar som en aning segdraget och kanske onödigt långt - men det faktum att jag svarar dig med ganska omfattande ordalag beror på att det är mycket svårt att ställa en "diagnos" utifrån en kortare beskrivning i text.
Jag har inte en aning om hur länge du har haft akvarium, hur "akvariumerfaren" du är - eller hur stor kunskap du har om Scalarer och ciklider i allmänhet, men dessa faktorer kan spela en roll i det faktum att dina Scalarer inte tycks samspela på det sätt du förväntar dig.
Vi får helt enkel försöka bena ut begreppen en smula, så får du sedan avgöra vad som stämmer överens i beskrivningarna som jag ger och det du upplever i ditt kar. Hoppas du tycker det är OK?:)
Att du haft dina Scalarer sedan de var små som enkronor till att nu vara i tefatsstorlek tyder på att de äter och mår gott, att de går i ett rejält kar på 375 liter med rätt vattensammansättning, åtminstone PH, och att de har rötter och växter som passar in. Det låter som rena Scalareparadiset - och det är vanligtvis vackert så!
Syre i vattnet är ju en förutsättning, så det är check på den delen också.
Varierande mat är toppen att du ger dom - men köttfärs är en onödig variant som jag tycker du kan stryka från menyen. Detta är en gris- och nötkreturbaserad diet som Scalarer inte äter naturligt. Den kostsammansättning du ger fiskarna är helt OK, men du skulle kunna dra ner en smula på de röda mygglarverna (blodmaskarna), dessa är näringsfattiga och duger, i ärlighetens namn, bäst som "lördagsgodis" lite då och då.
Många tycker att man helt skall utesluta röda mygglarever (blodmask), bland annat av det faktum att de är näringsfattiga och att det verkar vara så att blodmask kan ge allergiska reaktioner hos den som hanterar födan - alltså du och andra. Jag själv har alldrig haft några bekymmer med röda mygg - så allergifrågan kan jag inte yttra mig om i större utsträckning.
Annan föda som du kan fundera på att addera är; levande myggalarver, som går att köpa i de flesta zooaffärer, eller varför inte söka upp någon damm och fånga lite "vattenloppor" och ge dina Scalarer. Denna levande föda befrämjar inte bara deras jaktinstinkt (med mera) utan ger dom även ett fint näringstillskott. En annan basvara att ge fiskarna är fryst artemia - detta är en näringsrik och uppskattad basföda för de flesta akvariefiskar.
Jag "hoppar" lite i ditt inlägg och säger att matning fyra gånger om dagen är en aning överdrivet - du kan mata dom en gång om dagen istället, och på så sätt se till att de inte blir övergödda, slöa och stillastående. Att ciklider "bråkar" eller "slåss" om maten är ett ganska naturligt beteende då fortplantning och föda är grundläggande instinkter hos dessa, faktiskt högt utvecklade djur.
När fiskar "bråkar" om mat är detta en förtäckt revirhävdning. I akvarium ger vi inte på långa vägar de betingelser fiskarna har i sin naturliga miljö - där de äter hela tiden, mer eller mindre dygnet runt, och där de absolut inte är beroende av att "någon" matar dom på bestämda tider - i en miljö som är sluten - med andra ord; ett akvarium.
Om fyra ciklider, som dina Scalarer är, inte "har annat att göra" än att äta så beter de sig hotfullt gentemot andra artfränder just i det ögonblick de får mat. När den "matupplevelsen" är över återgår de till - som du beskriver; "att stå uppspärrade (vad det nu betyder?) ensamma och utspridda i karet".
Nu skall vi ta det här med stimfisk. Vi måste definiera vad stimfisk är; Sill, Makrill, Tetror (o.s.v.) och en mångfald olika andra arter är stimfisk, vilket betyder att de har en levnadscykel som är beroende av att uppehålla sig i enormt stora, sammansatta och homogena grupper. På många akvarieforum, inklusive Zoopet, blandar man gärna ihop strikt stimbeteende med en annan form; gruppbeteende.
Många ciklider har ett utpräglat gruppbeteende i olika faser av sin levnadstid, speciellt utmärkande är just Scalarer och Discus. Dessa uppträder ofta i stora grupper, speciellt i ung ålder, och i de perioder då de inte bildar revir, leker och yngelvårdar - då är de så långt ifrån "stimfisk" det bara går att bli - alltså är de inte stimfisk per se, utan emellanåt gruppbildande fiskar.
Dina Scalarer är alltså inga stimfiskar, men uppträder i större grupper då de inte fortplantar sig. Om de hade varit stimfiskar skulle dina fyra exemplar varit alldeles för få (4 st.) för att trivas som stimfisk - och då hade vi kanske lätt kunnat förklara varför de inte uppträder så som du förväntat dig.
Det hedrar dig att du eftersträvat att efterlikna deras naturliga miljö i så stor utsträckning du kunnat - men det har av någon anledning inte riktigt funkat - och de ger inte varandra "kärlek". Jag är den förste att skriva under på att fiskar (av "högre" rang) inte bara agerar utifrån instinkt (även om detta är gängse konsensus), utan faktiskt har någon form av "känslor", även om dessa är odefinierbara och svåra att jämföra med de känslor vi människor besitter.
Hursomhelst - hur vi än betryggar en "naturlig" miljö i våra akvarium - är detta ingen garanti att våra ciklider skall bilda par, revir och yngelvård.
(Att anledningen till att du vill att de skall leka är deras fina mönster låter jag stå obesvarat... jag hajade inte den aspekten riktigt, men...)
Nu uppstår då frågan varför en ganska lättlekt ciklid som Scalaren är, och dessutom (i de flesta fall) en tålig och robust ciklid vägrar "göra det du vill" - och efter så lång tid - från enkrona till tefat?
Du kan faktiskt ha svarat på din egen fråga; det kan handla om ren jädrans otur; fyra hanar eller fyra honor... Men jag tror inte det är så enkelt.
Vi fortsätter; Många akvarister, speciellt de som kanske inte har haft ciklider under någon längre tid, tror att det är enkla parametrar som avgör om fiskarna skall bilda revir och leka - sedan yngelvårda.
Peter, om du har orkat läsa mig så här långt, så har du säkert märkt att jag upprepat mig - jag har nämnt; "bilda revir, bilda par, leka och yngelvårda"... Tänk på dessa betingelser en stund...
OK - då måste vi se till att det finns förutsättningar för; 1: revirbildning. 2: parbildning. 3: lek, och yngelvård. Detta finns det ganska enkla medel att se till att fixa. Men, vad vi behöver nu är bilder på ditt kar, bilder på dina Scalarer och en lite saftigare beskrivning på helheten av ditt kar!
Du kan, som din rubrik antyder, ha en jävla otur med dina Scalarer - eller så benar vi ut begreppen lite ytterligare!
Hoppas att du inte tycker att detta var onödigt och jobbigt - Scalarer är ganska "enkla" cíklider, men vi behöver lite "ground know how" för att bena ut vad dina Scalarer kräver för att komma igång - jag tror nämligen inte att alla fyra är av samma kön... det är något annat...
:)