Ottosar, eller?

#1 - 17 oktober 2004 11:21
Hej!
Köpte tre stycken otocinclus Vestitis här om dan. Men jämför jag med bilder här på Zoopet så är dom inte ett dugg lika! Kan ni ta er en titt på min Zoon, i albumet "Yngelkar" och kika?! Tyvärr är det inga jätteskarpa bilder, men ändå
Tack/Marit
#2 - 17 oktober 2004 12:54
Det är väldigt svårt att se hur malarna ser ut på bilderna. Jag får nästan för mig att en av dom är en liten ancistrus? Du kan väl försöka fota dom igen kanske?
#3 - 17 oktober 2004 13:06
Ja, det är precis det jag har fått för mig också, en liten Ancistrus. Vilket ju inte skulle vara så lysande eftersom dom är tre och bara ett 26 liters akvarium..... Dom ser precis ut så allihop, så om en är det så är de det allihop. Ska ta nya foton nu, och se om det går bättre! Återkommer!
#4 - 17 oktober 2004 13:09
Hm... ser alla likadana? En av bilderna ÄR en otocinclus, men vilken sort? Det är bilden som är lite skymd där malen ser annorlunda ut. Men det kan bero på växten som är lite i vägen.
#5 - 17 oktober 2004 13:44
Japp, alla ser likadana ut, det är det som är så "lustigt". Nu ska jag sätta mig och lägga ut nya kort på zoonen, så håll utkik!
#6 - 17 oktober 2004 13:58
Två dåliga bilder till blev det, men inte vet jag om ni blir mycket hjälpta av dom, inte. Är alldeles för kass på att fotografera... =(
När jag tittar på Artbeskr. här på Zoopet, så ser dom inte ut som NÅGON av bilderna. Då har jag jämfört med alla tre som kommer upp om man söker på Otocinclus....
#7 - 17 oktober 2004 13:59
Jag är ju långt ifrån någon expert men mina ottisar ser definitivt inte ut så där.
#8 - 17 oktober 2004 14:03
Ha, där ser man.

Det är regel snarare än undantag att Otocinclus-arter säljs under fel namn; vestitus är vad de brukar kallas när exportören inte har en aning om vad de är, vilket är extra ironiskt eftersom vestitus också är den art som det <u>helt garanterat aldrig är</u>.

Den i särklass vanligaste Otocinclusen i svenska zooaffärer är macrospilus:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/otocincl/105_f.php
men den i naturen vanligaste arten, vittatus, är också ganska vanlig i handeln:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/otocincl/107_f.php

Men du har inte nån av dem. Du har faktiskt ingen Otocinclus alls. En hel räcka närbesläktade släkten, främst Hisonotus och Parotocinclus men även t.ex. Chaetostoma säljs ibland som Otocinclus. Just i ditt fall är det svårt att på bilderna se exakt vad du har, men jag TIPPAR det är en Hisonotus.
Se t.ex.:
http://www.forum.planetcatfish.com/viewtopic.php?t=8359

Titta också gärna igenom bilderna i deras cat-elog på just Hisonotus och Parotocinclus och se om din fisk är där.
#9 - 17 oktober 2004 14:19
Hej!
Tack Azur, du har nog hittat rätt tror jag.... Ser ut som jag har tre stycken hisonutus leucofrenatus.... Skojugt, det där med att få fel fiskar.
Ska genast ändra min profil! =)
/Marit
#10 - 17 oktober 2004 16:04
Roliga med det hela är väll att du har fått en annerlunda fisk? Hoppas att de inte blir 50cm?

Annons