otroligt okunnig

#1 - 27 juni 2007 22:47
men villig att lära. Vi funderar på att köpa ett litet akvarium till sonen (som vi naturligtvis kommer att sköta, för han är för liten).
Vi var och tittade på djuraffären idag, och det fanns ett 31 liters som såg lagom stort ut.
Har nån förslag på lättskötta, tåliga fiskar att börja med? Gärna färgglada. :)
Hur många kan man ha i ett så litet akvarium?
Finns det nån fisk som gillar att vara ensam?
Min bror har nån slags "slamsugarfisk" i sitt akvarium. Ska man ha en sån, eller är den överkurs för nybörjare?
Vi tänkte köpa akvariet i december, för jag vill veta hur jag ska ta hand om fiskarna och läsa in mig på ämnet , nån som vet en bra bok för nybörjare?
Jag har läst en del inlägg här, men det känns som grekiska just nu.
Min kunskap om fiskar är minimal, och rör sig om typ abborre och gädda.
Tacksam för tips.
#2 - 27 juni 2007 22:50
Nej det är det inte!
prickig kinapleco ska du ha dem är slamsugare.
annars så jag följande är bra

Guppy
Endlers Guppy
Kilfläcksrasbora
Neontetror (6 stycken)
#3 - 27 juni 2007 22:51
Välkommen till zoopet!
Vi är kunniga här!:D
#4 - 27 juni 2007 22:55
Med tanke på din okunnighe ska du få lära dig nu

Vanligaste Fiskar
Guppy
Ancistrus (stor sug mal)[:-139]
Molly
Platy
Ciklider (massor med underbara sorter)
Neontetra
Kardinaltetra

Vanligaste Skaldjur

Körsbärsräka

Titta även på zoopets artbeskrivningar
högst upp i avdelningar.

sök på fiskens namn eller ställ in nedan.
#5 - 27 juni 2007 22:56
Jag(och många andra här på zoopet) rekomenderar att ni börjar med ett större akvarium. Närmare 100 liter. Allt blir så mycket lättare då, med ett litet akvarium är det svårt att få igång den balansen som behövs och risken för att nitrit(är dödligt) bildas är mycket högre. Dessutom finns det inte många fiskar man kan ha i ett sådant litet akvarium. Räkor går bra. Kolla runt här på zoopet så kommer du hitta en massa fakta.
#7 - 27 juni 2007 22:59
Ett förslag är att köpa ett litet större akvarium, man får lätt uppfattningen att det är bra att börja smått men ju större akvarium man har desto lättare är det.
Det är relativt svårt att få en bra balans i ett 31L och det finns inte så många fiskar att välja bland som trivs i den volymen (det skulle vara en kampfisk och några räkor/snäckor i sådana fall)
Jag skulle rekomendera ett 60-100L att börja med istället, det blir oändligt mycket lättare.

Kolla igenom artbeskrivningarna här på zoopet, du kan filtrera sökningen så du bara hittar arter för en viss akvariestorlek och svårighetsgrad.
Läs också igenom artiklarna här, de tar upp det mesta man behöver veta som nybörjare :)
#8 - 27 juni 2007 23:01
3 guppy skrev:
Nej det är det inte!

prickig kinapleco ska du ha dem är slamsugare.

annars så jag följande är bra

De har ganska höga krav på cirkulation och syresättning och ska hållas i grupp för att må bra så 31L blir alldeles för litet för dem
#9 - 28 juni 2007 00:50
tackar tackar, med följdfrågor

Tack alla för vänliga och supersnabba svar.

Jag trodde faktiskt att ett litet akvarium var lättare att sköta.
Hmm, måste börja fundera om med placering av ett akvarium.
Vi är trångbodda, och ett 100 liters borde ju alltså väga drygt 100 kg :p
Då måste man ju ha en möbel för det oxå.

Jag ska genast börja läsa om de olika fiskarterna.
Bara en fråga; räkor som husdjur? Är de "intressanta"?
Vår son (5 1/2) har lite "speciella behov" och det sägs att husdjur kan vara stimulerande (därför frågade jag om färgglada fiskar).
Allergier utesluter pälsdjur, därav fiskidén.

Jag ska ta och sätta honom vid datorn med mig och titta på olika fiskförslag och räkor.

Åh, en dum fråga till, cirka hur stort är ett 100 liters i mått på botten? På ett ungefär?
#10 - 28 juni 2007 01:52
Ett ganska normalt mått är 75x35x40 och blir då 105 liter.
Om räkor är intressanta finns det delade meningar om, men personligen tycker jag de är kul och små miniräkor som det ofta blir efter ett tag är inte fel om du har en sort som förökar sig.

Räkor kan vara lite kinkiga med vattenvärden i början så jag föreslår att du kanske börjar med något enklare, såsom ungfödare tex Endlers guppy, Platy eller liknande. Det brukar vara kul för barn när deras fiskar får ungar och intresset kanske väcks.
Sedan om din pojk vill ha dykare, vrak, skelett eller liknande så låt honom ha det i karet. För fiskarna spelar det ingen roll då de inte vet vad det är som ligger på bottnen.
Det finns mängder med akvarium på www.blocket.se att välja mellan till bra priser så ha inte för bråttom utan köp ett kar som du gillar och får med så mycket utrustning som möjligt.
#11 - 28 juni 2007 04:51
I 31 liter skulle jag säga 1+2 guppys och 1-2äpplesnäckor. Går du upp till 100 liter istället kan du ha fler intressanta fiskar. Kanske ett par dvärgciklider, och lite platys.
#12 - 28 juni 2007 08:08
jallemor skrev:

Vi tänkte köpa akvariet i december, för jag vill veta hur jag ska ta hand om fiskarna och läsa in mig på ämnet , nån som vet en bra bok för nybörjare?.

Bry dig inte om att hitta en bok. Finns oändligt mycket mer information här på nätet. Och informationen är mer "up-to-date" här. Samt om det är något man undrar så är det bara ställa en fråga på detta forum så tar det max ett par timmar innan man får ett svar av någon kunnig.
#13 - 28 juni 2007 08:43
Nu vet jag inte om detta nämnts i tråden, men när du kollar efter passande fiskar, då ska dom helst ha samma pH: värde, vanligast är neutralt dvs pH 7
Kolla vad du har i ditt kranvatten, om jag inte har fel så har dom flesta kommunerna uppåt 8, 8,5. Sen ska såklart fiskarna trivas med temperaturen du har i vattnet. Om du har en jämn temperatur i rummet på runt 22 grader så behöver du inte bry dig om doppvärmare, dom krånglar oftast till det.
#14 - 28 juni 2007 09:13
Det är tråkigt med inlägg som upprepar det de andra har sagt, men jag vill ändå poängtera några viktiga saker som föregående talare har sagt (och lite annat):

*Köp ett större akvarium än du hade tänkt så blir allt lättare.
*Guppy är fina och anses vara en nybörjarfisk, men måga har upplevt att våra tiders odlade guppy är väldigt känslig och dör lätt. Men det är inte alltid fallet och det är lätt att få yngel av dem om du planterar tätt och finbladigt samt flytväxter.
*Endlers - ja! jättefina Guppys som är mindre än vanliga och anses tåliga vilket jag kan intyga.
*Strunta i "coola" fiskar även om barn brukar gilla tuffa namn som "haj". Och Nemo (clownfisk) är en saltvattensfisk ;)
*Köp bara fiskar som anses mycket fredliga. Undvik fenbitare. Alla ungfödare uppskattas av barn (och mig) eftersom de får yngel.
*Tråkigt men jättebra tips: Glöm inte att starta akvariet i god tid innan du stoppar i fisk - du kommer att bespara er mycket tid, pengar och lidande. Varför? Jo, för att starta en bra biokultur med bakterier som bland annat bryter ner det livsfarliga nitritet.
*Köp redan från början teststickor så du vet att de viktigaste vattenvärden är bra.
*Barn älskar att mata fisk. Därför ska du portionera (lite, lite) åt honom så att det inte blir för mycket och för ofta.
*Handla i en butik där du känner att personalen är kunnig och inte bara vill sälja. Du kan till exempel läsa på om några fiskar här på Zoopet och sedan ställa frågor i butiken och jämföra vad de säger med vad som skrivs här.
*Blocket är din akvariekompis, det finns alltid billiga burkar till salu. Kolla så att de inte läcker eller är repiga. Som någon sa är det ett bra sätt att få mycket tillebjör som annars kan vara lika dyra som akvariet (eller mer).

Kolla artiklarna uppe i menyn, jag lärde mig massor där innan jag köpte akvarier. Låt inte allt teknikprat, vattenvärden och latinska namn skrämma er, ta det lugnt och fråga på så kommer det gå bra.

Lycka till! Att hitta Zoopet är det bästa du har gjort för dina framtida fiskar :)
#15 - 28 juni 2007 09:18
Hej.

Precis som nästan alla skriver här så e det så mkt lättare att börja med ett större. Dessutom så finns det nästan inga fiskar som mår bra i ett sånt litet.

Räkor däremot funkar, eller att ha det som yngelkar.
Rälor finns i många varianter & en del e väldigt färgglada, tex körsbärsrälor som e riktigt röda.

Kul att du vänder dig hit, här kan man lära sig massor! Det har jag gjort.
Lycka till!

Mvh Eva
#16 - 28 juni 2007 17:39
Kul att du funderar på akvarium. Jag var i precis samma situation som du för cirka ett halvår sedan, enda skillnaden är att jag har en dotter;).
Här på Zoopet kan man få fantastisk hjälp, och tips av många kunniga. MEN i början vet man inte ens vad man ska fråga, så var det för mig i alla fall. Mina råd till dig blir:

1) Klicka på Artiklar i menyraden här på Zoopet. Länka till akvariestart och fiskinköp. Läs vad som står där.

2)Låna/Köp en eller ett par böcker av Gina Stanford som heter något i stil med Akvariet resp. Akvariets fiskar. De hjälpte mig mycket de två första månaderna. Nu, efter ett halvår med akvarium, vågar jag fråga här på forumet:).

Jag tycker det är kul, rogivande och intressant med akvarium och inser att jag nog hittat ett intresse för livet. Hoppas att du gör det med. Jag tror att akvarister är mindre stressade som människor, och tänk bara vilken nytta vi då gör i dagens samhälle! :D

Satsa på få fiskar av samma sort till att börja med. Likadant med växter. Små svärdplantor verkar okej, jag har haft mina i ett halvår nu. De får växtnäring cirka en gång i veckan. Fiskar? Hmm.. jag tror att du kan börja med ett stim neontetror (färgglada), 6-10 stycken. Vill du, kan du också köpa några platys (knallröda fiskar),2-3 honor kan vara lagom. MEN lägg inte i alla fiskar på en gång. Börja med kanske 2 platyhonor och låt dem köra in akvariet i ett par veckor innan du fyller på med mer fisk.

Slamsugarfisk kallas också mal. De kan vara känsliga så läs in dig lite om malar. Jag har två Corydoras aeneas, även kallade pansarmal. Roliga fiskar som simmar upp till ytan för att hämta syre och då simmar de supersnabbt. Kul att se dem överhuvudtaget, och vet du inte vad du vill ha för mal, rekommenderar jag dem.

Neontetra, platys och pansarmal - gå till en akvarieaffär och titta på dem. Hur simmar de? Hur verkar de? Är det fiskar som du tror sonen skulle gilla?

Hör gärna av dig med hur det blir och vad du väljer!

Som sagt, jag är nybörjare själv och inte så kunnig, men jag kan ju alltid bidra med litet entusiasm, moraliskt stöd och så.:p
#17 - 28 juni 2007 17:45
När du satt igång akvariet då kan du låta det vara i 3 dagar för att i sedan en vecka mata det tomma akvariet. det bildar nyttobakterier som är bra innan du släpper ner fisk i det
#18 - 28 juni 2007 18:06
Välkommen då...

Vic skrev:
Jag(och många andra här på zoopet) rekomenderar att ni börjar med ett större akvarium. Närmare 100 liter. Allt blir så mycket lättare då, med ett litet akvarium är det svårt att få igång den balansen som behövs och risken för att nitrit(är dödligt) bildas är mycket högre. Dessutom finns det inte många fiskar man kan ha i ett sådant litet akvarium. Räkor går bra. Kolla runt här på zoopet så kommer du hitta en massa fakta.

[COLOR=deepskyblue]...och går det som för de allra flesta här så blir det nog ett större akvarium i alla fall - efter ett tag. Alla trillar vi dit......[/COLOR]
#19 - 28 juni 2007 18:14
jallemor skrev:
men villig att lära. Vi funderar på att köpa ett litet akvarium till sonen (som vi naturligtvis kommer att sköta, för han är för liten).

Vi var och tittade på djuraffären idag, och det fanns ett 31 liters som såg lagom stort ut.

Har nån förslag på lättskötta, tåliga fiskar att börja med? Gärna färgglada. :)

Hur många kan man ha i ett så litet akvarium?

Finns det nån fisk som gillar att vara ensam?

Min bror har nån slags "slamsugarfisk" i sitt akvarium. Ska man ha en sån, eller är den överkurs för nybörjare?

Vi tänkte köpa akvariet i december, för jag vill veta hur jag ska ta hand om fiskarna och läsa in mig på ämnet , nån som vet en bra bok för nybörjare?

Jag har läst en del inlägg här, men det känns som grekiska just nu.

Min kunskap om fiskar är minimal, och rör sig om typ abborre och gädda.

Tacksam för tips.
slamsugare avråder jag stark ifrån att ha i ett så pass litet kar, de flesta blir stora och vill ha gott om gömställen att gömma sig på under dagen då de oftast är nattaktiva! Räkor är ett alternativ till "slamsugare" då de också äter alger och passar bra i mindre kar! Gyppy tycker jag inte heller för de avlar snabbt av sig och så blir det kaos i akvariet! bäst är det med nån mindre art som inte ynglar av sig så lätt som tex neontetra!
#20 - 28 juni 2007 18:15
3 guppy skrev:
När du satt igång akvariet då kan du låta det vara i 3 dagar för att i sedan en vecka mata det tomma akvariet. det bildar nyttobakterier som är bra innan du släpper ner fisk i det

hade nog väntat i en vecka istället med att sätta in fisakarna

Annons