Otroligt lycklig & orolig mor!

#1 - 19 maj 2006 18:17
[CENTER][FONT=Fixedsys]Jag är jäätteglad!! Jag är nu mamma till ca 25 yngel! Det är 6 guppy och 19 black molly! Jag ängnade he[/FONT][FONT=Fixedsys]la eftermiddagen åt att fånga in alla yngel med hov och lägga[/FONT][FONT=Fixedsys] dem i en yngelkasse :p Men nu undrar jag:[/FONT]
[/CENTER]
[CENTER][FONT=Fixedsys]Hur ofta ska de ha mat??[/FONT]
[/CENTER]
[CENTER][FONT=Fixedsys]Man ger väl dem små bitar av flingfoder?[/FONT][/CENTER]
[CENTER][FONT=Fixedsys]Kan man ge dem räkmix?[/FONT]
[/CENTER]
[CENTER][FONT=Fixedsys]Tack för alla svar!!
[/FONT][FONT=Fixedsys][:-60][/FONT]
[FONT=Fixedsys][:-44][:-23][:-9][:-3][:-174][^][:X][8)][:I][/FONT]
[/CENTER]
[CENTER][FONT=Fixedsys]Kram Isabelle :)[/FONT]
[/CENTER]
#2 - 19 maj 2006 18:21
gratulerar.

hoppas förlosningen gick bra, och att den gick snabbt.
vad ska alla heta?
får ni plats i eran bostad eller måste ni leta efter något större?
Måste vara första gången en människa föder fisk yngel, men inget förvånar mig längre allt jag kan säga är grattis!
#3 - 19 maj 2006 18:23
Ähh.. Skit på dej :D
#4 - 19 maj 2006 18:23
jag behöver seriösa svar!!
#5 - 19 maj 2006 18:34
[quote=bananwoody]jag behöver seriösa svar!![/quote]

Smula vanligt flingfoder, men du behöve inte mata yglen så länge dom har gulsäcken kvar..
#6 - 19 maj 2006 19:12
[quote=Hynt]Smula vanligt flingfoder, men du behöve inte mata yglen så länge dom har gulsäcken kvar..[/quote]

Gulsäcken kvar :confused: Har levandefödda yngel det???

Ge smulat flingfoder 3-5 ggr/dag. Kläck gärna artemia, det gillar dom, växer fort och mår bra. Det finns också smått yngelfoder att köpa.

Grattis och lycka till!!! Det är så roligt med yngel! :p
#7 - 19 maj 2006 19:32
tack för alla svar!!! Men vad är gulsäck?? :S :P
#8 - 19 maj 2006 19:34
[quote=bananwoody]tack för alla svar!!! Men vad är gulsäck?? :S :P[/quote]

Romläggande fiskars yngel kläcks med en "gulsäck" som dom äter av första tiden innan dom blir frisimmande.
Levandefödares yngel föds nog, vad jag vet, bara undantagsvis, av misstag, med gulsäck. Dom är ju fullt utvecklade och kan äta från början.
#9 - 19 maj 2006 19:38
Grattis lika roligt varje gång oavsett art.
#10 - 19 maj 2006 19:59
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85872&highlight=gules%E4ck
I denna tråd kan du läsa och se om gulesäck.
#11 - 19 maj 2006 20:06
[quote=svea]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85872&highlight=gules%E4ck
I denna tråd kan du läsa och se om gulesäck.[/quote]

Oj, Svea!!! Ett nytt datasnille som kan hänvisa till en tråd! :p
#12 - 19 maj 2006 20:07
Just det ja, man lär så länge man lever! Bara att kopiera längs upp under "adress". Nån lärde mej det, tack tack!
Ser du märket där under namnet?
#13 - 19 maj 2006 20:09
[quote=svea]Just det ja, man lär så länge man lever! Bara att kopiera längs upp under "adress". Nån lärde mej det, tack tack!
Ser du märket där under namnet?[/quote]

OJJJ, igen! Du har blivit "guldis! Stort grattis till guldmärket och dina nya datakunskaper!!! :D
Nu får du större brevlåda också så man inte får upp meddelande att brevlådan är full när man skriver till dig...

Gissa om detta är "Off Topic"... [:o]
#14 - 19 maj 2006 20:13
Achso! Har tömt nu!
Tack för grattiset, till slut blev det av!

Visst såg dom lustiga ut, dom små ynglen med gulesäcken!
#15 - 19 maj 2006 20:16
[quote=svea]Achso! Har tömt nu!
Tack för grattiset, till slut blev det av!
Visst såg dom lustiga ut, dom små ynglen med gulesäcken![/quote]

Ja, dom såg verkligen lustiga ut... Har aldrig sett det eftersom mina kakaduayngel var i grottan tills gulesäcken var borta.

Men har levandefödda yngel också gulesäck när dom föds??? Det har jag inte sett på mina i alla fall. Trodde bara det var yngel från romläggande fiskar...
#16 - 19 maj 2006 20:20
Om du läser vad MickeA skriver så verkar det inte så, och jag tror han har rätt.
Själv har jag inte heller sett det, ancistrusen har väl också gulesäck i ett stadie. Men det är dolt i grottan!
#17 - 19 maj 2006 20:47
[CENTER][FONT=Fixedsys]Kan man ge dem räkmix?[/FONT][/CENTER]

Brukar mata mina Molly yngel med räkmix. Funkar toppen! Räkmixen tycker jag funkar bättre än flingfodret då räkmixen har en förmåga att "silas ut" genom yngelkassens sidor medan flingfodret hamnar på botten och blir dålig. Lycka till!
#18 - 19 maj 2006 20:54
När det blir liggandes på botten använder jag ett sugrör för att avlägsna resterna. Eller så puttar jag ut det på sidorna. Och så kan man bara lyfta den upp o ner så åker det mesta ut.
Räkmix ger jag oxå när dom blivit liiite större. Platyynglen gillar det oxå.
#19 - 19 maj 2006 21:23
Hade för mig att guppys hade gulsäck iaf inte haft ungfödare på så många år så jag misstar mig förmodligen..
#20 - 19 maj 2006 22:24
[quote=svea]När det blir liggandes på botten använder jag ett sugrör för att avlägsna resterna.[/quote]

Sugrör??? :confused: [:O]
#21 - 20 maj 2006 06:34
Sugrör (ett lite bredare) är ett rätt bra hjälpmedel att få upp masrester och bajs o dyl som samlas på botten i en sån liten burk. Man slipper greja och störa dem för mycket. Och BILLIGT! Testa.
#22 - 20 maj 2006 08:28
[quote=svea]Sugrör (ett lite bredare) är ett rätt bra hjälpmedel att få upp masrester och bajs o dyl som samlas på botten i en sån liten burk. Man slipper greja och störa dem för mycket. Och BILLIGT! Testa.[/quote]

SUGER du igång det??? Bläää...
#23 - 20 maj 2006 08:58
Nej nej, håll tummen för när du stoppar ned det och så släpper man och in åker joxet. Sen tummen på igen och lyft upp.
Mycket enkelt och bra. Funkar mest för mindre saker som hamnar på botten i en liten yngelbur o dyl.
#24 - 20 maj 2006 09:04
[quote=svea]Nej nej, håll tummen för när du stoppar ned det och så släpper man och in åker joxet. Sen tummen på igen och lyft upp.
Mycket enkelt och bra. Funkar mest för mindre saker som hamnar på botten i en liten yngelbur o dyl.[/quote]

Låter ju jättebra! Tyckte det lät lite - äckligt- att suga igång det... [:o]

Jag försökte för några månader sedan starta en tråd med såna här små bra tips... Säkert är det många som sitter inne med idéer och tips.
Men tråden dog ut med detsamma...
#25 - 20 maj 2006 09:06
Såg aldrig den tråden?!
Mm, ett litet enkelt vardagstips bara.
Hur får man dit bilden under guldmalen? Finns det nåt ställe att läsa som du känner till?
#26 - 20 maj 2006 09:12
[quote=svea]Hur får man dit bilden under guldmalen? Finns det nåt ställe att läsa som du känner till?[/quote]

Under kontrollpanel högst upp. Sedan redigera Avataren. Tror jag det står...
#27 - 20 maj 2006 11:02
[quote=bananwoody]jag behöver seriösa svar!![/quote]Till molly ynglen rekommederar jag algtblett!!!
#28 - 20 maj 2006 12:31
rekomenderar en blandning av Nykläkt samt frusen artemia
Men dom måste få i sig vegetariskt också så finsmulade flinger är perfekt
#29 - 28 maj 2006 18:01
[quote=bananwoody][CENTER][FONT=Fixedsys]Jag är jäätteglad!! Jag är nu mamma till ca 25 yngel! Det är 6 guppy och 19 black molly! Jag ängnade he[/FONT][FONT=Fixedsys]la eftermiddagen åt att fånga in alla yngel med hov och lägga[/FONT][FONT=Fixedsys] dem i en yngelkasse :p Men nu undrar jag:[/FONT]

[FONT=Fixedsys]Hur ofta ska de ha mat??[/FONT]

[FONT=Fixedsys]Man ger väl dem små bitar av flingfoder?[/FONT]

[FONT=Fixedsys]Kan man ge dem räkmix?[/FONT]

[FONT=Fixedsys]Tack för alla svar!!
[/FONT][FONT=Fixedsys][:-60][/FONT]
[FONT=Fixedsys][:-44][:-23][:-9][:-3][:-174][^][:X][8)][:I][/FONT]

[FONT=Fixedsys]Kram Isabelle :)[/FONT]

[/CENTER]
[/quote]Jag ger mina yngel fling foder två gånger om dagen, men det beror klart på hur många du har.. och hur mycket du ger dem, men mina mår jätte bra av det, man ska aldrig ge en fisk för mycket mat i sådanna fall mindre mat..
hoppas att allt går bra med de små..

Annons