Otosar eller siames?

#1 - 23 oktober 2005 08:02
Nu vill jag veta vilken av dessa fiskar som är bäst att ha som algätare i ett 170l akvarium.

Otocinclus eller siamesisk algätare?

Dessa fiskar finns nu:

2 ancistrus
2 pakistanbotior
2 pansarmal julii
3 albinopansarmal
3 guldgurami
samt några platys (som ska flyttas)

Det känns lite som att jag nästan bara har en massa "nyttiga" fiskar som håller rent å så... de enda som riktigt syns är ju guramisarna.... skulle vilja ha fler såna men tycker inte att det finns mer plats... *suck*

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få!
#2 - 23 oktober 2005 09:05
Jag kar 4 Kinesiska algätare i 200 liters karet. De ser ut som Siamesiska algätare fast med sugkoppsmunn. De rensar precis överallt. Siamesika äter mest trådalger har jag för mig. Otosar har jag inget begrepp om.

//Camilla
#3 - 23 oktober 2005 09:19
Jag har otosar i mitt 300 l. Inte en alg så långt ögat når. De ska leva i stim. Siamesiska algätare kanske gör ett jättebra jobb, men det jag har sett av dem är att de är ganska elaka. Vet inte om det är generellt eller bara de exemplar jag har sett. Otosar kan jag iaf varmt rekommendera.
#4 - 23 oktober 2005 09:30
Har för mig att det e de Kinesiska algätarna som blir bråkiga med åldern.
#5 - 23 oktober 2005 12:39
[QUOTE=jean1]Jag har otosar i mitt 300 l. Inte en alg så långt ögat når. De ska leva i stim. Siamesiska algätare kanske gör ett jättebra jobb, men det jag har sett av dem är att de är ganska elaka. Vet inte om det är generellt eller bara de exemplar jag har sett. Otosar kan jag iaf varmt rekommendera.[/QUOTE]

Jag har tittat på Otosar, men just eftersom de vill vara fler så är jag lite skeptisk...

Jag har ju inte så mycket plats kvar och ska jag köpa ännu fler "städare" så finns ingen plats alls för de "fina" fiskarna som är till för att synas.

Usch det där lät dumt men hoppas ni förstår vad jag menar.

Hur många "måste" otosarna vara?
#6 - 23 oktober 2005 14:18
Jag vet inte exakt hur många de ska vara för att må som bäst. Jag har bara 3 st än så länge, eftersom jag ville prova mig fram lite. Men det blir definitivt fler. De blir ju inte så stora heller, kolla artbeskrivningen här på Zoopet. Tror att de är väldigt lämpliga i ett lite mindre akvarium. Om jag jämför med de L-malar jag har haft så framstår Otosarna som små "myggor"....
#7 - 23 oktober 2005 14:22
Jag får helt enkelt prova mig fram!
#8 - 23 oktober 2005 14:33
Bara ett tillägg: det finns ju flera sorts Otocinclus. Jag har Affinis, och de blir bara 4 cm långa. Kanske kan vara nå´t?
#9 - 23 oktober 2005 18:45
[QUOTE=jean1]Bara ett tillägg: det finns ju flera sorts Otocinclus. Jag har Affinis, och de blir bara 4 cm långa. Kanske kan vara nå´t?[/QUOTE]

Ja ju mindre de är desto fler kan jag ju ha :)

Ska lägga namnet på minnet

Annons