Otocinclus vittatus yngel

#1 - 23 januari 2007 20:11
Mina Otocinclus vittatus har fått en massa yngel för 2-3 dagar sedan och jag undrar om någon har några tips gällande mat och skötsel? De bor för närvarande under filtret och är ganska väl skyddade från andra fiskar med den ena föräldern vakande över dem 24/7.
#2 - 23 januari 2007 20:59
Föräldern vakar över dem?
Har du nån bild på fisken?
#3 - 24 januari 2007 11:00
coolt, fixa bilder!
#4 - 24 januari 2007 18:50
Oj [:-10]
Vad jag har förstått, men jag är nybörjare, så är Otocinclus väldigt svår att odla!
Hur går det?
#5 - 24 januari 2007 20:13
Med tanke på att den lilla gruppen befinner sig längst in i akvariet fastsugna uppochned under filtret och att ynglen dessuton är små så är det inte möjligt att fotografera. Det ser dock inte så där jätteintressant ut då föräldern bara sitter fastsugen bredvid ynglen. Någon direkt yngelvård har jag inte bevittnat. Man kan knappast säga att det rör sig om "odling" då det hela hänt helt slumpmässigt utan några direkta externa bidrag. Men än så länge ser det bra ut, dock skulle jag vara tacksam om någon kan bidra med skötselråd! Vad ska de äta och är det några andra åtgärder man bör vidta?
#6 - 24 januari 2007 20:31
får man fråga vad du har för vattenvärden och inredning i karet samt hur många liter det är på?:) Kan du inte lägga upp en bild på akvariet:)
#7 - 24 januari 2007 20:57
Glenn försöker få receptet till att "baka" lite Otocinclus vittatus yngel :D

sb01 tänk på att du antagligen har exakt rätt miljö denna fisk kräver för att leka och därefter få yngel...så mät upp dina vattenvärden och memorera inredning samt alla detaljer för att längre fram kunna få dem att leka igen ;)

grattis och lycka till
#8 - 24 januari 2007 21:01
Akvariet finns under Goldmedlemmarnas akvarium. Ett ganska ordinärt akvarium med lite för mycket fisk... PH är runt 6, lite högre i samband med vattenbyten.
#9 - 24 januari 2007 21:34
Amaro skrev:
Glenn försöker få receptet till att "baka" lite Otocinclus vittatus yngel :D

sb01 tänk på att du antagligen har exakt rätt miljö denna fisk kräver för att leka och därefter få yngel...så mät upp dina vattenvärden och memorera inredning samt alla detaljer för att längre fram kunna få dem att leka igen ;)

grattis och lycka till

Hehe näe mest bara nyfiken. Akvarieleasing här i Sthlm har ju VF. otocinclus zebra inne och dom kostar en del coh funderar på om man ska skaffa några eller låta bli men om man skulle skaffa så skulle det ju vara rätt roligt att försöka få yngel på dom då dom inte är så vanliga i handeln:)

[quote=sb01]Akvariet finns under Goldmedlemmarnas akvarium. Ett ganska ordinärt akvarium med lite för mycket fisk... PH är runt 6, lite högre i samband med vattenbyten.[/QUOTE]

ska kika på akvariet:)
#10 - 24 januari 2007 21:50
Fan va fräckt om du lyckas dra upp dom!!! :D
#11 - 25 januari 2007 18:06
Glenn skrev:
Hehe näe mest bara nyfiken. Akvarieleasing här i Sthlm har ju VF. otocinclus zebra inne och dom kostar en del coh funderar på om man ska skaffa några eller låta bli men om man skulle skaffa så skulle det ju vara rätt roligt att försöka få yngel på dom då dom inte är så vanliga i handeln:)

ska kika på akvariet:)

Off Topic
Har Akvarieleasing zebraotos?? [:-59]
Vad kostar de? Ska kolla deras hemsida.
#12 - 25 januari 2007 18:58
Ceci skrev:
Off Topic

Har Akvarieleasing zebraotos?? [:-59]

Vad kostar de? Ska kolla deras hemsida.

Jepps VF zebraottos för 130:- st har dom inne just nu!
#13 - 1 februari 2007 12:58
Är så nyfiken - hur går det med otocinclusynglen??
#14 - 1 februari 2007 15:24
Otocinclus vittatus (och närbesläktade arter, dvs små med ett längsband) är de mest lättodlade i gruppen. De odlas då och då, mesta av "misstag".

Otocinclus cocama (Zebra-otto) och de andra större arterna är såvitt jag vet aldrig odlade i fångenskap.

Det är första gången jag hört att O. vittatus vaktar sina ägg - alla andra odlingsrapporter jag sett säger att de leker som Corydoras, dvs limmar några ägg här och där och sen ignorerar dem. Jag skulle därför väldigt gärna se en bild på en av de vuxna fiskarna, för att säkerställa att det verkligen är O. vittatus och inte nån annan liten längsstrimmig L-mal.

Annons