Men är du säker på det där med mikroskop, du har ingen länk om detta, skulle vart intressant?
Japp. Det är saxat rakt ur Schaefers "The neotropical cascudinhos: systematics and biogeography of the Otocinclus catfishes (Siluriformes: Loricariidae)". Jag har pdf'en, skicka ett pm om du vill att jag skall maila den till dig.
Tror inte att vestitus är så sällsynt som du säger, vestitus finns i en stor utberedning i centrala och sydliga delarna av sydamerika enligt fishbase. O. vestitus återfinns bl.a. i La plata regionen och den är inte så där jätte utforskad.
Nix, den verkar inte ha ett sånt utbredningsområde.
O. vestitus är enligt Schaefer uppgift tagen på exakt tre platser: i norra Peru, centrala Bolivia, och södra Paraguay. De tre "plättarna" där den skall finnas ligger i olika avrinningsområden tusentals kilometer ifrån varandra, dvs en mycket osannolik utbredning. Fiskarna i de tre "plättarna" ser dessutom olika ut (olika pigmentering, olika grovlek, olika storlek på ögonen, olika längd på huvudet) och det enda de egentligen har gemensamt är att de saknar porer på sidolinjeplattorna på bakre delen av kroppen.
För att göra det hela bättre har ingen lyckats återfinna
vestitus i norra Peru sedan den ursprungligen beskrevs för 90 år sedan, och minst en fiskforskare har misslyckats med att återfinna
vestitus i Paraguay, trots att han besökte de lokaler där Schaefer skall ha hittat sina.
Min icke-expert gissning är att "avsaknad av porer på bakkroppen" är en lokal eller individuell variation på
Otocinclus vittatus, dvs man kan hypotetiskt hitta den överallt där det finns
vittatus, eller att det helt enkelt rör sig om felidentifiering (eftersom karaktären är så jäkla svår att se; har själv suttit med fisk under mikroskop och försökt se porerna, tydligen behöver man egentligen elektronmikroskop för att se porerna riktigt bra) dvs att arten
vestitus egentligen är en synonym till
vittatus.
Helt säkert förväxlas i alla fall
vestitus, om arten finns, väldigt ofta med
vittatus, och ingen eller nästan ingen fisk som säljs som
vestitus är egentligen det.
Men jag säger heller inte att den är vanlig, troligtvis är det så att fångster för akvariefisk inte är så stort där nere. Enligt Felipe från Uruguay verkar det inte vara så stor export.
Nästan noll. Enstaka (riktiga)
affinis och
flexilis/
arnoldi kommer ut nån gång om sen, eftersom det är stora & stiliga arter, men småarter ur
vittatus-gruppen tar man lättare i större antal i Brasilien & Peru.
Att det rör sig om flera arter hos vittatus gruppen råder ingen tvekan om, det kommer vi se om några år då vi kanske har 20st Otocinclus arter att jämnföra med;)
Va? Är det nån som tänker revidera
Otocinclus så snart efter Schaefer? Eller menar du molekyl-arter?