Otocinclus vittatus vs vestitus

#1 - 8 augusti 2008 19:57
Skulle svara på en fråga i en annan tråd huruvida personen köpt Otocinclus affinis. Jag såg direkt att detta liknande mina som jag har bokfört som vestitus. Men vestitus finns inte med i zoopet listan över Otocinclus, däremot finns vittatus med.

Kan någon reda ut det här:confused: Vad är det för skillnad:confused:

Fishbase:

vestitus http://www.fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=50461

vittatus http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=50462

Planetcatfish:

vestitus http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=272

vittatus http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=107

Jag har köpt Otocinclus tre gånger de senaste tre åren och alla gånger har jag skrivit in dem som vestitus, vilket innebär att det har varit de det sålt enligt märkningen på akvariet. Vilket inte är någon sanning alla gånger[:o]

Varför finns inte vestitus med i zoopets artlista?
#2 - 8 augusti 2008 20:48
Vi får väl hoppas att Azur eller Lutt finner tråden så de kan bena ut vad vi har för Otocinclus.
#3 - 8 augusti 2008 20:54
Mikael64 skrev:
Vi får väl hoppas att Azur eller Lutt finner tråden så de kan bena ut vad vi har för Otocinclus.

Helt klart behövs det expert hjälp här, för utifrån bilderna i länkarna så är i alla fall jag helt lost.

Men vi kan vara överens om att det inte var affinis i alla fall:D
#4 - 8 augusti 2008 21:02
Japp, lägger in en länk till mina Otocinclus Vittatus eller vad det nu är:)
Så kan dom titta på mina Otocincls också.
#5 - 8 augusti 2008 21:02
Azur identifierade mina som Macrospilus men jag tycker de ser ungefär likadana ut de flesta faktiskt [:o]
#6 - 8 augusti 2008 21:13
Nina82 skrev:
Azur identifierade mina som Macrospilus men jag tycker de ser ungefär likadana ut de flesta faktiskt [:o]

Tack för hjälpen[:o] Nu har vi tre kandidater istället för två[:-5]

Fishbase

http://fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=50450

Planetcatfish

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=105
#7 - 8 augusti 2008 21:17
Köpte mina som Vittatus men de flesta säljs nog som det, tyvärr [:o]
#8 - 8 augusti 2008 21:26
Hittade två bilder på mina Otocinclus xx

Det underlättar när de ska artbestämmas:)

De finns även med i denna film
" target="_blank">
Guest
#9 - 8 augusti 2008 21:37
Nästan alla ottosar säljs som affinis och vittatus i sverige (förutom zebraotton)

Nina82:s Otocinclus är solklara macrospilus för de har inte den raka mitten randen utan den är mer guppig och så har den varierade gråa prickar på ryggen. Den skiljer sig ganska rejält om man jämnför bilder på vestitus och vittatus.

O. vestitus är mitt emellan macrospilus och vittatus. Det som främst skiljer vestitus och vittatus åt är "ränderna", vittatus har "tre" ränder (vit mage, svart rand, vit rand). O. vestitus har en likaså en svart rand men däremot inte en lika klar vit rand på överkroppen om ingen alls, utan den är mest mörk på ovansidan av kroppen.

hoppas nån fattade mitt inlägg hehe.
#10 - 8 augusti 2008 21:42
Lutt skrev:
Nästan alla ottosar säljs som affinis och vittatus i sverige (förutom zebraotton)

Nina82:s Otocinclus är solklara macrospilus för de har inte den raka mitten randen utan den är mer guppig och så har den varierade gråa prickar på ryggen. Den skiljer sig ganska rejält om man jämnför bilder på vestitus och vittatus.

O. vestitus är mitt emellan macrospilus och vittatus. Det som främst skiljer vestitus och vittatus åt är "ränderna", vittatus har "tre" ränder (vit mage, svart rand, vit rand). O. vestitus har en likaså en svart rand men däremot inte en lika klar vit rand på överkroppen om ingen alls, utan den är mest mörk på ovansidan av kroppen.

hoppas nån fattade mitt inlägg hehe.

Wow.. Du förklarade så tydligt så tom jag kan se skillnad nu :p.. Tack :D
#11 - 8 augusti 2008 21:42
Lutt, du har sån jävla koll, att man blir helt mör ;)
Tack för dina inlägg, det uppskattas absolut!
Bilagor:
#12 - 8 augusti 2008 21:53
Och då är det här en Otocinclus vestitus?
[ATTACH]13207[/ATTACH]
Guest
#13 - 8 augusti 2008 21:59
Tack att man ändå lyckades få nån att fatta, tyckte själv att det var ett bökigt inlägg:).

Varför vestitus inte finns med i registret är nog för att inte många håller dessa, de är nog inte så vanliga i handeln skulle ja tro.
Det beror ju också på vilka fångstationer grossister och vissa affärer tar hem ifrån.
Och vad jag har sett fångas vestitus i nedre brasilien, paraguay, uruguay å så långt ner vet jag inte om det finns några stora fångstationer.

Ja kan ha fel här hehe
Guest
#14 - 8 augusti 2008 22:00
Mikael64 skrev:
Och då är det här en Otocinclus vestitus?

[ATTACH]13207[/ATTACH]

Otocinclus vittatus är det du har.
Guest
#15 - 8 augusti 2008 22:03
c90368 skrev:
Hittade två bilder på mina Otocinclus xx

Det underlättar när de ska artbestämmas:)

De finns även med i denna film
" target="_blank">

Det är samma fisk som på båda bilderna va? för den ljusa bilden ser man att det är en macrospilus du har.
#16 - 8 augusti 2008 22:08
Lutt skrev:
Otocinclus vittatus är det du har.

Tackar, för klara besked där.
Blev lite osäker på den vita randen som jag tyckte var så tunn.
#17 - 8 augusti 2008 22:43
En film på mina Otocinclus.

Bilden är klippt från den här lilla filmen:)
" target="_blank">
#18 - 8 augusti 2008 22:49
Lutt skrev:
Det är samma fisk som på båda bilderna va? för den ljusa bilden ser man att det är en macrospilus du har.

På filmen ser man dem mer ovanifrån, jag tycker de är helgrå. Åtminstonde om man jämför med de Nina82 har:confused:

OBS: den första bilden kan visa en annan fisk än de på filmen. Fiskarna i detta kar är inköpta vid tre olika tillfällen. Ska försöka detalj studera dem i morgon.
#19 - 8 augusti 2008 23:46
O. vestitus finns med stor sannolikhet inte i handeln, och har troligen aldrig funnits.

Alla Otocinclus ur vittatus-gruppen säljs som antingen O. affinis (som är en stor, guldfärgad, Argentinsk art som är extremt sällsynt i handeln) eller som O. vestitus (som är extremt sällsynt i naturen, ser ut som en vittatus). Lutt har för övrigt fel: vestitus kan endast kan skiljas från vittatus under mikroskop, genom att man kollar om det finns porer på sidoplattorna på bakre halvan på kroppen (gör det det, är det en vittatus).

De två i särklass vanligaste Otocinclus arterna i handeln är egentligen O. vittatus och O. macrospilus. C90368's fiskar är nästan säkert O. macrospilus, medan Zoopets O. vittatus verkligen är just O. vittatus (det vet jag eftersom jag kollat), och Fishbase O. vittatus med förkrossande sannolikhet är en O. vittatus (eftersom O. vestitus är så vansinnigt sällsynt).

O. vittatus är den mest spridda och i särklass vanligaste arten i naturen. Den förekommer från Uruguay till Venezuela, via Peru och Brazilien. Med ett så gigantiskt utbredningsområde har den helt säkert en viss variation i utseendet.

Det finns ytterligare ett dussin arter ur vittatus-gruppen (t.ex. O. mariae), plus helt säkert ett betydande antal obeskrivna arter, så att identifiera Otocinclus ur vittatus-gruppen totalt säkert går sällan. Och alla säljs som "vestitus" och "affinis".
#20 - 8 augusti 2008 23:59
Azur skrev:
O. vestitus finns med stor sannolikhet inte i handeln, och har troligen aldrig funnits.

Alla Otocinclus ur vittatus-gruppen säljs som antingen O. affinis (som är en stor, guldfärgad, Argentinsk art som är extremt sällsynt i handeln) eller som O. vestitus (som är extremt sällsynt i naturen, ser ut som en vittatus). Lutt har för övrigt fel: vestitus kan endast kan skiljas från vittatus under mikroskop, genom att man kollar om det finns porer på sidoplattorna på bakre halvan på kroppen (gör det det, är det en vittatus).

De två i särklass vanligaste Otocinclus arterna i handeln är egentligen O. vittatus och O. macrospilus. C90368's fiskar är nästan säkert O. macrospilus, medan Zoopets O. vittatus verkligen är just O. vittatus (det vet jag eftersom jag kollat), och Fishbase O. vittatus med förkrossande sannolikhet är en O. vittatus (eftersom O. vestitus är så vansinnigt sällsynt).

O. vittatus är den mest spridda och i särklass vanligaste arten i naturen. Den förekommer från Uruguay till Venezuela, via Peru och Brazilien. Med ett så gigantiskt utbredningsområde har den helt säkert en viss variation i utseendet.

Det finns ytterligare ett dussin arter ur vittatus-gruppen (t.ex. O. mariae), plus helt säkert ett betydande antal obeskrivna arter, så att identifiera Otocinclus ur vittatus-gruppen totalt säkert går sällan. Och alla säljs som "vestitus" och "affinis".

Inte undra på att detta problem gjorde att det snurrade mer i skallen av detta, än av den whisky jag druckit i kväll:D

Så om man sammanfattar det här så finns det O. vittatus och O. macrospilus ute i affärerna. De vanligaste är förmodligen O. vittatus men det är ett faktum att dessa kan ha en varierande teckning eftersom de har ett stort utbredningsområde.

Lite nyfiket måste jag fråga vad som gör att du säger att mina är O. macrospilus:confused:
#21 - 9 augusti 2008 00:49
Den vanligaste i handeln tycker jag verkar vara macrospilus. Den har inte lika stor utbredning i naturen som vittatus, men är vanlig där det gäller, dvs i några av de områden där flest akvariefiskar fångas.
Flera av de andra arterna förekommer också, fast inte lika ofta.

Jag har tittat närmare på dina foton, och får nog backa lite - jag tror du har O. hoppei.

O. hoppei, O. mariae, och O. macrospilus är de enda med ett "avbrott" på den svarta linjen längs sidan, och utseendet på den svarta fläcken vid stjärtfensbasen skiljer sig mellan dem: O. mariae's fläck har en svart rektangel som går ut i stjärtfenan, O. macrospilus fläck är rätt liten och uppdelad i två bitar, medan O. hoppei's fläck är stor och vagt "ruterformad".

Typisk O. hoppei: http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=2138
Typisk O. macrospilus: http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=4460
#22 - 9 augusti 2008 06:06
Azur skrev:
Den vanligaste i handeln tycker jag verkar vara macrospilus. Den har inte lika stor utbredning i naturen som vittatus, men är vanlig där det gäller, dvs i några av de områden där flest akvariefiskar fångas.

Flera av de andra arterna förekommer också, fast inte lika ofta.

Jag har tittat närmare på dina foton, och får nog backa lite - jag tror du har O. hoppei.

O. hoppei, O. mariae, och O. macrospilus är de enda med ett "avbrott" på den svarta linjen längs sidan, och utseendet på den svarta fläcken vid stjärtfensbasen skiljer sig mellan dem: O. mariae's fläck har en svart rektangel som går ut i stjärtfenan, O. macrospilus fläck är rätt liten och uppdelad i två bitar, medan O. hoppei's fläck är stor och vagt "ruterformad".

Typisk O. hoppei: http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=2138

Typisk O. macrospilus: http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=4460

Det här senaste budet O.hoppei verkar nog ganska troligt:)

Men jag ska ta fråga dem när ljuset tänds vid 10.00 vad de vill kallas;)

Jag har som sagt fiskar som är inköpta vid tre olika tillfällen, de älsta är sedan september 2006 och de yngsta från juni i år. Så sannolikheten att de kan vara olika arter är nog ganska stor.
#23 - 9 augusti 2008 08:45
Om jag utgår från den svarta sidlinjen och fläcken vid stjärtfensbasen.
Så stämmer denna beskrivning mycket bra på mina åtta Ottisar.

O. hoppei, O. mariae, och O. macrospilus är de enda med ett "avbrott" på den svarta linjen längs sidan O. hoppei's fläck är stor och vagt "ruterformad".

Alltså har jag förmodligen åtta O. hoppei

Tack för visat intresse i tråden:)
#24 - 9 augusti 2008 08:55
kommer du nu och blandar in ännu fler :eek:

Jag som trodde att jag börjat få lite koll på läget :confused:
#25 - 9 augusti 2008 09:00
Nina82 skrev:
kommer du nu och blandar in ännu fler :eek:

Jag som trodde att jag börjat få lite koll på läget :confused:

Ja du, det här var inte lätt inte, förmodligen finns det säkert en massa korsningar på odlad fisk dessutom. Så det är väl mest ett akademiskt intresse vilket efternamn våra Otocinclus ska ha.

Men jag har helt klart lärt mig massor de senaste 12 timmarna:D
#26 - 9 augusti 2008 10:06
Hmm.
Du började med O. vestitus blev fundersam om det var O. vestitus som sen blev O. macrospilus och slutade som O. hoppei.
Vilken röra:D
Guest
#27 - 9 augusti 2008 12:25
Azur skrev:

Hehe skönt att höra att man har fel också:P

Men är du säker på det där med mikroskop, du har ingen länk om detta, skulle vart intressant? Enligt PC:s bilder är skillnaden tydlig för blotta ögat men det är ju inte mycket kött på benen att gå på eftersom det kan skilja från individ till individ.

Tror inte att vestitus är så sällsynt som du säger, vestitus finns i en stor utberedning i centrala och sydliga delarna av sydamerika enligt fishbase. O. vestitus återfinns bl.a. i La plata regionen och den är inte så där jätte utforskad.
Men jag säger heller inte att den är vanlig, troligtvis är det så att fångster för akvariefisk inte är så stort där nere. Enligt Felipe från Uruguay verkar det inte vara så stor export.

Att det rör sig om flera arter hos vittatus gruppen råder ingen tvekan om, det kommer vi se om några år då vi kanske har 20st Otocinclus arter att jämnföra med;)
#28 - 12 augusti 2008 09:21
Lutt skrev:

Men är du säker på det där med mikroskop, du har ingen länk om detta, skulle vart intressant?

Japp. Det är saxat rakt ur Schaefers "The neotropical cascudinhos: systematics and biogeography of the Otocinclus catfishes (Siluriformes: Loricariidae)". Jag har pdf'en, skicka ett pm om du vill att jag skall maila den till dig.

Tror inte att vestitus är så sällsynt som du säger, vestitus finns i en stor utberedning i centrala och sydliga delarna av sydamerika enligt fishbase. O. vestitus återfinns bl.a. i La plata regionen och den är inte så där jätte utforskad.

Nix, den verkar inte ha ett sånt utbredningsområde. O. vestitus är enligt Schaefer uppgift tagen på exakt tre platser: i norra Peru, centrala Bolivia, och södra Paraguay. De tre "plättarna" där den skall finnas ligger i olika avrinningsområden tusentals kilometer ifrån varandra, dvs en mycket osannolik utbredning. Fiskarna i de tre "plättarna" ser dessutom olika ut (olika pigmentering, olika grovlek, olika storlek på ögonen, olika längd på huvudet) och det enda de egentligen har gemensamt är att de saknar porer på sidolinjeplattorna på bakre delen av kroppen.

För att göra det hela bättre har ingen lyckats återfinna vestitus i norra Peru sedan den ursprungligen beskrevs för 90 år sedan, och minst en fiskforskare har misslyckats med att återfinna vestitus i Paraguay, trots att han besökte de lokaler där Schaefer skall ha hittat sina.

Min icke-expert gissning är att "avsaknad av porer på bakkroppen" är en lokal eller individuell variation på Otocinclus vittatus, dvs man kan hypotetiskt hitta den överallt där det finns vittatus, eller att det helt enkelt rör sig om felidentifiering (eftersom karaktären är så jäkla svår att se; har själv suttit med fisk under mikroskop och försökt se porerna, tydligen behöver man egentligen elektronmikroskop för att se porerna riktigt bra) dvs att arten vestitus egentligen är en synonym till vittatus.
Helt säkert förväxlas i alla fall vestitus, om arten finns, väldigt ofta med vittatus, och ingen eller nästan ingen fisk som säljs som vestitus är egentligen det.

Men jag säger heller inte att den är vanlig, troligtvis är det så att fångster för akvariefisk inte är så stort där nere. Enligt Felipe från Uruguay verkar det inte vara så stor export.

Nästan noll. Enstaka (riktiga) affinis och flexilis/arnoldi kommer ut nån gång om sen, eftersom det är stora & stiliga arter, men småarter ur vittatus-gruppen tar man lättare i större antal i Brasilien & Peru.

Att det rör sig om flera arter hos vittatus gruppen råder ingen tvekan om, det kommer vi se om några år då vi kanske har 20st Otocinclus arter att jämnföra med;)

Va? Är det nån som tänker revidera Otocinclus så snart efter Schaefer? Eller menar du molekyl-arter?

Annons