Otocinclus vittatus Pris?

#1 - 8 december 2009 12:50
Har blivit rekomenderad Ottosar och hittade vad jag tror är Otocinclus vittatus i min lokala affär.

Fast de i affären är rätt okunniga och hade satt namnet "doktorsfisk" vilket jag aldrig hört ottosar bli kallade förr.

79kr st skulle de iaf ha för dem, Vad brukar priset ligga på dessa?

Slog till på 3 st i vilket fall och de putsar växter som bara den!
#2 - 8 december 2009 13:08
79:- tycker jag verkar dyrt.
Våra dyraste kostade 60-70:- har jag för mig [:o]

Men tror de att det är doktorsfisk så sätter de väl priset efter det. Säker på att det är ottos?
#3 - 8 december 2009 13:12
Nina82 skrev:
79:- tycker jag verkar dyrt.

Våra dyraste kostade 60-70:- har jag för mig [:o]

Men tror de att det är doktorsfisk så sätter de väl priset efter det. Säker på att det är ottos?

Ser ut som ottosar iallafall, Kan knäppa en bild och lägga in :)

jojo men om det är 60-70 kr så var det inte så farligt. Får åka långt annars ju :P
#4 - 8 december 2009 13:33
Här är en bild!

http://sv.tinypic.com/r/2ebzh95/6

Väldigt fel vitbalans:P men det får ni tänka bort:P

#5 - 8 december 2009 14:01
Här är en bild!

http://sv.tinypic.com/r/2ebzh95/6

Väldigt fel vitbalans:P men det får ni tänka bort:P

ja det är en otto :)

betalade 29 kronor styck för mina men tog tre stycken så det kanske var billigare då.

dock är dom väldigt väldigt känsliga små fiskar och det är inte ovanligt att hälften dör närmaste veckan... tyvärr.
#6 - 8 december 2009 14:27
Min kostade 54 kr har jag för mig.

Undrar om de verkligen är så otroligt känsliga egentligen? Eller om det bara handlar om svält?
De har ju inte alltid fått i sig så mkt mat hos handlaren i de renskrubbade akvarierna, och har man inte rätt sorts alger i rätt stadie att bjuda hemma kan det bli lite magert för dem i början.

Min otto har dessutom inte alls fattat det här med algtabletter, men som tur är har jag alger så det räcker, verkar det som.

En del ger ju squash, broccoli och sånt. Humbug menade min handlare, men jag förstår inte varför det skulle vara det egentligen?

Provade med lite grönsaker jag med, men otton fattade inte det heller. Det gjorde däremot mina Corydoras.:)
#7 - 8 december 2009 14:27
Det ser faktiskt ut att vara vittatus. Det är nästan unikt att det namn som ottosen säljs under är det rätta - oftast säljs de under namnen "vestitus" eller "affinis", två arter som aldrig förekommer i handeln.

Lokalt pris för ottosar här i norra stockholm ligger kring 35 bagis.

Ottosar äter gärna grönsaker, men de kan inte äta FÄRSKA grönsaker, utan först när grönsakerna legat i akvariet i ett par dagar och börjar mjukna/ruttna äter ottona på dem.
Du har alldeles rätt i att det oftast är svält som gör att ottosar uppfattas som känsliga, deras klena bett som gör dem växtsäkra gör tyvärr också att det är lite svårt att stödmata dem.
De vägrar också att bråka om maten, så har man framfusiga fiskar som ancistrus i karet blir ottona oftast helt utan.
#8 - 8 december 2009 20:07
Mina ottisa äter gärna artemia när det erbjuds.
#9 - 8 december 2009 20:56
Mina otton är inte känsliga, har haft dom länge nu.
Jag betalade 36 kronor för dom.
#10 - 23 december 2009 10:55
I min affär kostar de runt 40styck.
79kr tycker jag är en blåsning :)
#11 - 23 december 2009 11:14
Betalade 35kr för mina Otocinclus här i västerås, känsliga tycker jag absolut inte att dom är, mina 6-7st har gått i 720L i många månader utan att trilla av pinn.

Annons