Otocinclus vittatus

#1 - 10 februari 2009 17:23
hej!

jag har ett kar på 54L med mycket växter grottor och rötter, i karet simmar det runt 8 st Otocinclus vittatus, en hona och en hane Apistogramma baenschi, 8 st kardinaltetror och sex st panda pansarmalar.

nu är det så att jag skulle villja skaffa fler av Otocinclus vittatus malarna för jag tycker att dom är väldigt fina och interessanta, välldigt kul att se dom simma runt i stim! så min fråga är om det är okej att skaffa fler och i så fall hur många tycker ni är lämpligt!

tack på förhand!
#2 - 10 februari 2009 18:41
Du har mer fisk än jag har i mitt 180L redan, dock så har jag ganska få firrar för storleken på karet såklart :)

Jag tror du redan har ganska lagom, hur känns det själv? Det är ju du som bestämmer.

Läs på lite hur många som är lagom, 1cm fisk per liter vatten plus rimlig storlek för vissa fiskar osv. (ingen lag direkt, men vettigt tankesätt)

Lycka till.
#3 - 10 februari 2009 20:36
jag tycker faktiskt inte att det känns som att det är så jätte mycket fisk i karet, men som jag skrev innan så är det mycket gömställen för ett så litet kar så man ser ijnte så många åt gången, jag funderar dock på att göra mig av med mina panda pansarmalar för dom är starkt hatade av min Apistogramma baenschi hane. och då blir deet ju minus sex fiskar.
#4 - 10 februari 2009 20:42
Så länge du håller vattenkvalitén bra så gör det inget om du skaffar några fler. Gör du av med Pandorna oxå så är det ingen fara.

Det är inte värre att ha de fiskar du har än att fylla det med Guppy så kör på och var noga med dina vattenbyten.
#5 - 10 februari 2009 20:49
jo jag är noga med mina vattenbyten jag byter 10 liter i veckan efter rekomendation från affären jag köpte akvariet i, låter det bra tycker ni?
#6 - 10 februari 2009 20:55
psyko skrev:
jo jag är noga med mina vattenbyten jag byter 10 liter i veckan efter rekomendation från affären jag köpte akvariet i, låter det bra tycker ni?

Det låter bra :)

Annons