Otocinclus - Sjuk. Ge gärna råd

#1 - 11 november 2008 15:28
Upptäckte precis att en av mina förtjusande ottosar har blivit sjuk.

Vad är det för något? Svamp/Bakteriell?

Vilka åtgärder skall jag vidta?

Han skall räddas, kosta vad det kosta vill. (tjejens favorit)
#2 - 11 november 2008 15:40
Det är mycket riktigt svamp/mögel, Saprolegnia eller liknande. Kanske fisken haft ett sår där vävnad dött och börjat mögla.

Behandling med medel mot svamp. Jag skulle föreställa mig att t.ex. TetraMedica General Tonic borde bita på Saprolegnia.
#3 - 11 november 2008 15:45
Tack så mycket, gissade på svamp. Men den regelbundna formen samt att "trådarna" såg ut att ha knoppar gjorde mig tveksam.

Så bara att plocka ut firren och behandla honom i ett karantänskar? Hur stort kar är lämpligt att ha som backupkarantänsakvarium?
#4 - 11 november 2008 16:13
JonasN skrev:
Tack så mycket, gissade på svamp. Men den regelbundna formen samt att "trådarna" såg ut att ha knoppar gjorde mig tveksam.

Så bara att plocka ut firren och behandla honom i ett karantänskar? Hur stort kar är lämpligt att ha som backupkarantänsakvarium?

Mitt är 24 liter, och det fungerar bra. I det kör jag en liten minipump helt utan filtermassa.

Det finns även gott om andra effektiva svampmediciner, som t ex Fungistop och Dessamor. Mediciner som enbart tar svamp, kan du faktiskt köra direkt i huvudakvariet, om du vill.
#5 - 11 november 2008 16:28
Tack Jens. Nu blir det att ta en biltur och införskaffa lite medicin och ett backupkar.
#6 - 11 november 2008 16:30
Finns billiga plastakvarium/terrarium som funkar fint som medicineringskar. Vi har ett sådant iaf ;)
#7 - 11 november 2008 18:21
Jo, knopparna... Min första tanke var att det var sporkapslar från svampen, men de ser nästan ut som bägare, och då är det någon form av klockdjur/ciliat. Kanske Epistylis; jag har aldrig sett Epistylis, men beskrivningen passar. I så fall borde vitaprickmedicin bita.

Ett tips är IKEAs plastback "flaj". Den funkar utmärkt som karantänkar och är mycket billig.
#8 - 11 november 2008 21:48
En vanlig plast back på 25-30L funkar som sjuk kar.
#9 - 12 november 2008 09:34
Tack för tips och råd. Han strök dock med under natten i karantänskaret. Gjorde iallafall ett ärligt försök, även om det är rätt irrationellt att spendera 300 på en fisk som inte ens kosta 50kr.
#10 - 12 november 2008 12:42
Vad gör man inte för sina små :(
Beklagar..
#11 - 14 november 2008 17:49
JonasN skrev:
Tack för tips och råd. Han strök dock med under natten i karantänskaret. Gjorde iallafall ett ärligt försök, även om det är rätt irrationellt att spendera 300 på en fisk som inte ens kosta 50kr.

Poäng där, i Trelleborg kostade de 29 kr st..
Fast nästa gång är det kanske alla fiskar i karet och då är det bra att veta vad som fungerar.

Annons