Otocinclus men vilken?

#1 - 7 mars 2010 20:28
Nu har jag tittat, spånat, räknat fenstrålar och jag vet inte vad men jag kan fanimig inte komma på vilken otto det är jag har, kan någon snäll zoopetare kanske hjälpa mig med det? :)
#2 - 7 mars 2010 20:44
macrospilus skulle jag vilja påstå..
#3 - 7 mars 2010 20:54
Super söta!!! Ser ut som de mest vanligaste som man hittar i affärerna...
#4 - 7 mars 2010 20:58
De vanligaste man oftast hittar i butiken är vittatus men dessa hittas ibland de oxå :)
Jag har haft både macrospilus och vittatus och förutom zebraotto som jag endast sett på bild så tycker jag att macrospilus är den vackraste :D
#5 - 7 mars 2010 21:02
Alla ottosar är snygga tycker jag, Zebra har jag inte sett ännu :)
#6 - 7 mars 2010 21:57
Ser ut att vara macrospilus, ja.
#7 - 8 mars 2010 06:08
skönt att veta :) Det köptes som affinis men liknar inte alls dem tycker jag, men jag har haft huvudbry huruvida det varit macrospilus eller vittatus, läste någonstans att macrospilus har som ett m på stjärtfenan vilket stämmer in på mina.
#8 - 8 mars 2010 06:33
Marnat skrev:
skönt att veta :) Det köptes som affinis men liknar inte alls dem tycker jag, men jag har haft huvudbry huruvida det varit macrospilus eller vittatus, läste någonstans att macrospilus har som ett m på stjärtfenan vilket stämmer in på mina.

Köpte oxå mina macrospilus som affinis så det är nog vanligt förekommande [:o]

Vittatus har även en tydlig vit rand över den svarta randen och är inte så spräcklig i färgen.
#9 - 8 mars 2010 06:46
Nu passar jag på att sno tråden och frågar vilken sort mina är :p:

(Ursäkta den dåliga bilden)
#10 - 8 mars 2010 06:59
LLL skrev:
Nu passar jag på att sno tråden och frågar vilken sort mina är :p:

(Ursäkta den dåliga bilden)

Vittatus gissar jag på men överlämnar den slutgiltiga domen till Azur ;):p
Tycker den ser ut att ha en ganska rak vit rand över den svarta och jämn färg.
#11 - 8 mars 2010 06:59
@LLL: Otocinclus vittatus.

@Marnat & Nina: Alla otocinclus brukar säljas som "affinis" eller "vestitus", två arter som extremt sällan eller aldrig förekommer i handeln.
#12 - 8 mars 2010 07:19
Tack nina och Azur!
#13 - 16 mars 2010 08:33
Pasar på att låna denna tråden. Jag var inte med när familjen var och köpte våra ottosar i lördags så jag vet inte vad de såldes som. Själv gissar jag på att våra är vittatus, någon som håller med? (Spelar inte så stor roll egentligen, men kul att veta.:))
#14 - 16 mars 2010 08:59
Dexter skrev:
Pasar på att låna denna tråden. Jag var inte med när familjen var och köpte våra ottosar i lördags så jag vet inte vad de såldes som. Själv gissar jag på att våra är vittatus, någon som håller med? (Spelar inte så stor roll egentligen, men kul att veta.:))

Troligtvis vittatus, ja :)
#15 - 16 mars 2010 09:01
Nina82 skrev:
Troligtvis vittatus, ja :)

Tack för svaret! :)
#16 - 26 mars 2010 18:05
Lika snabbt som jag la in den förra bilden insåg jag att våra ottosar inte liknar varandra på en endaste fläck. Vi fick de sista som fanns i butiken, nu är de "restnoterade", vi väntar på att få köpa 2-3 stycken till. Kan de vara vittatus båda två trots att den ena är mer jämnt färgad i brunt och den andra lite mer spräcklig och grå?
#17 - 26 mars 2010 20:44
vittatus till höger, macrospilus (eller möjligen hoppei) till vänster.
#18 - 26 mars 2010 21:08
Azur skrev:
vittatus till höger, macrospilus (eller möjligen hoppei) till vänster.

Tack, tack! Vi hade ju tänkt att vår lilla grupp ottosar skulle vara av samma sort men de trivs uppenbarligen ihop trots allt...
#19 - 29 mars 2010 13:57
om inget annat så kan det vara trevlig med samma sort om man nu vill odla på dem (otocinclus sägs vara ganska svåra) Man vill ju helst undvika rasblandning (negativt laddat ord :( ) så att säga
#20 - 23 april 2010 20:21
Hejsan!
Jag vill också låna denna tråd lite... tyvärr kan jag inte lägga upp foton längre, men jag har en del skapliga foton på följande länk:

http://www.facebook.com/album.php?aid=2057424&id=1126260898&l=6f4d8eeb85

De köptes som VF (vildfångade) och betitlades som Otocinclus mal :p
Fick dock för mig att det skulle vara Otocinclus macrospilus men har blivit lite osäker.

Tacksam för svar.
#21 - 24 april 2010 06:39
Kan inte komma in på din Facebook sida. Du kan lägga bilden på www.tinypic.com om du vill, och posta länken.

Alla Otocinclus är vildfångade.
#23 - 24 april 2010 07:03
Bra tråd! Då vet jag numera att det troligen är Vittaus jag har, köptes som affinis, vilket jag insett att det inte är, då jag läst att affinins aldrig någonsin tagis in i landet.. Men det har det kanske nu, tror det jag läste var rätt så gammalt..
#24 - 24 april 2010 07:04
Ahlqvist skrev:
Hejsan!
Jag vill också låna denna tråd lite... tyvärr kan jag inte lägga upp foton längre, men jag har en del skapliga foton på följande länk:

http://www.facebook.com/album.php?aid=2057424&id=1126260898&l=6f4d8eeb85

De köptes som VF (vildfångade) och betitlades som Otocinclus mal :p
Fick dock för mig att det skulle vara Otocinclus macrospilus men har blivit lite osäker.

Tacksam för svar.

Riktigt fina var dem med sin ljusgrå spräckliga rygg!!
#25 - 24 april 2010 07:08
Föllförfisk skrev:
Riktigt fina var dem med sin ljusgrå spräckliga rygg!!

Tack :) Ja, jag tycker också de är väldigt tjusiga!
#26 - 24 april 2010 07:14
Jaaa du, de var lite svårare. Det är O. hoppei eller O. macrospilus, men det var rätt svårt att säga vilken. Eftersom fläcken är så stor skulle jag nog ändå säga O. hoppei.

Den ljusspräckliga färgen beror nog mycket på den ljusa bottnen.
#27 - 24 april 2010 07:34
Azur skrev:
Jaaa du, de var lite svårare. Det är O. hoppei eller O. macrospilus, men det var rätt svårt att säga vilken. Eftersom fläcken är så stor skulle jag nog ändå säga O. hoppei.

Den ljusspräckliga färgen beror nog mycket på den ljusa bottnen.

Tackar! Då känns det bättre att titulera dem som O. hoppei hädanefter. Nina har också varit inne på det, men jag var lite envis med att det skulle vara O.macrospilus [:o]
#28 - 24 april 2010 07:41
Ibland behövs en utomstående för att artbestämma fiskarna, speciellt när det är sambons fiskar och han är envis :D
Men dessa var/är inte självklara heller utan jag ville höra vad du tyckte ;)
Tack Azur! :p
#29 - 24 april 2010 09:36
Nina82 skrev:
Ibland behövs en utomstående för att artbestämma fiskarna, speciellt när det är sambons fiskar och han är envis :D
Men dessa var/är inte självklara heller utan jag ville höra vad du tyckte ;)
Tack Azur! :p

Bli nu inte stöddig.. jag _kan_ fortfarande ha rätt ;) Det bara lutar åt ditt håll :D

Annons