Marnat skrev:skönt att veta :) Det köptes som affinis men liknar inte alls dem tycker jag, men jag har haft huvudbry huruvida det varit macrospilus eller vittatus, läste någonstans att macrospilus har som ett m på stjärtfenan vilket stämmer in på mina.
LLL skrev:Nu passar jag på att sno tråden och frågar vilken sort mina är :p:
(Ursäkta den dåliga bilden)
Dexter skrev:Pasar på att låna denna tråden. Jag var inte med när familjen var och köpte våra ottosar i lördags så jag vet inte vad de såldes som. Själv gissar jag på att våra är vittatus, någon som håller med? (Spelar inte så stor roll egentligen, men kul att veta.:))
Nina82 skrev:Troligtvis vittatus, ja :)
Azur skrev:vittatus till höger, macrospilus (eller möjligen hoppei) till vänster.
Ahlqvist skrev:Hejsan!
Jag vill också låna denna tråd lite... tyvärr kan jag inte lägga upp foton längre, men jag har en del skapliga foton på följande länk:
http://www.facebook.com/album.php?aid=2057424&id=1126260898&l=6f4d8eeb85
De köptes som VF (vildfångade) och betitlades som Otocinclus mal :p
Fick dock för mig att det skulle vara Otocinclus macrospilus men har blivit lite osäker.
Tacksam för svar.
Föllförfisk skrev:Riktigt fina var dem med sin ljusgrå spräckliga rygg!!
Azur skrev:Jaaa du, de var lite svårare. Det är O. hoppei eller O. macrospilus, men det var rätt svårt att säga vilken. Eftersom fläcken är så stor skulle jag nog ändå säga O. hoppei.
Den ljusspräckliga färgen beror nog mycket på den ljusa bottnen.
Nina82 skrev:Ibland behövs en utomstående för att artbestämma fiskarna, speciellt när det är sambons fiskar och han är envis :D
Men dessa var/är inte självklara heller utan jag ville höra vad du tyckte ;)
Tack Azur! :p