Otocinclus äter mina växter

#1 - 29 augusti 2006 11:04
Precis som rubriken säger så äter mina Otocinclus upp delar av bladen på mina Cryptocoryne Det hela sker på nätterna och jag har testat att lägga ned tabletter så att de istället kan knapra på dem. Detta gör de också men lik förbaskat massakrerar de mina växer. Hungriga lär fiskarna inte vara för deras magar buktar ständigt ut. Är det någon som har haft samma problem och har kommit på en lösning?
#2 - 29 augusti 2006 12:16
Är du säker på att de är otocinclus? Otociclus brukar inte röra växterna. De kan tom svälta ihjäl när de inte har tillgång till alger och inte ens då ger de sig på växterna.

Vilka andra fiskar har du i akvariet?
#3 - 29 augusti 2006 14:08
Glöm att ottona äter dina växter. Det är antingen nån annan fisk, eller så har dina växter näringsbrist.
#4 - 29 augusti 2006 21:45
Jodå, Otocinclus är det allt jag har, det är jag helt säker på.

Men om ni säger att de är oskyldiga så stryker jag dem från listan med misstänkta. Kvar på listan är Siamesisk algätare samt Neonregnbågarna. Har visserligen kampfisk också men de köptes in alldeles nyligen och efter det att växterna började "ätas upp".

Jag tror inte det är näringsbrist. Göder med PMDD och växterna växer och ser bra ut förrutom att några blad varje natt naggas och så småningom ruttnar.
#5 - 29 augusti 2006 22:11
Du har inga fiskar som skulle göra hål i bladen. Jag röstar nog ändå på näringsbrist jag.
#6 - 29 augusti 2006 22:14
Hmmm... Trist. Får försöka hitta något sätt att råda bot på problemet i så fall. Tack för hjälpen!

Annons