Otocinclus äter inte?

#1 - 25 september 2006 09:56
Hej!

Jag har köpt 10 kardinaler och två små otocinclus till mitt akvarium. De har varit i karet sedan igår, och jag tycker att ottosarna ser margra ut. Jag lade i en algtablett igår och det sitter något på växterna i akvariet som ser ut som alger men de har inte rört något av det. Just nu simmar de runt längst kanterna på akvariet och håller sig på glasrutorna, där det inte finns några alger.
De ser magrare ut än vad de gjorde igår, så jag undrar vad de har gjort hela natten?? Det finns ju alger i akvariet (plus tabletten, som de landat på flera gånger men ej rört). Vad kan jag göra? De verkar ju inte tycka om vad som finns..
#2 - 25 september 2006 10:50
Tyvärr så tror jag inte att det finns något hopp för dina otocinclus. Det du beskriver är tyvärr ganska vanligt. Otocinclus behöver äta hela tiden, men efter infångst, under transport och ibland även i akvariebutiken får de ingen mat (inga alger) och sen kan de inte komma igång med att äta igen.

Otocinclus är mycket känsliga fiskar. Så känsliga att jag tycker man borde sluta fånga in dem och ha dem som akvariefiskar. Det är inte heller bra att ha bara 2 otocinclus eftersom de är stimfiskar, men jag tycker faktiskt inte du ska skaffa fler nu.

Du kan försöka fästa en skiva squash nånstans i akvariet och låta den sitta där nåt dygn. Det kan hända att de kommer igång och äter.

Istället för otocinclus kan du försöka hitta Parotocinclus jumbo (LDA25), i handeln kallade för pitbull plecos. De är betydligare robustare än otocinclus, men tyvärr mycket svårare att få tag på. Även de är stimfiskar så man bör ha minst 5-6 individer.

Ett annat alternativ är algätande räkor.
#3 - 25 september 2006 11:30
Det låter skumt det du säger, för de liksom vandrar runt på glaset och "äter" sånt som inte finns där. De simmar runt hela tiden och tuggar, men verkar inte äta de riktiga algerna.. Jag köpte bara två eftersom jag inte vill överbelasta filtret. Överlever de så får vi se om jag skaffar några fler.
Jag ska prova med squash och algtalett igen, de verkar ju vilja äta.
#4 - 25 september 2006 11:41
Lycka till!
#5 - 25 september 2006 12:13
Info om otocinclus: www.otocinclus.com
#6 - 25 september 2006 12:27
Vad gäller OP's otton:
De är svåra att få att ta ersättningsfoder, mest för att de normalt sett vägrar gå nära mat som inte legat i akvariet minst ett dygn, och vid det laget har antingen övrig fisk ätit upp den, eller akvaristen tagit ut den...
Vad du kan göra just nu är att se till att det finns en skiva zucchini eller en delad brysselkål nånstans på bottnen i akvariet (använd en sked el dyl som vikt) _och låt den ligga i_. Det kan ta flera dagar innan dina ottos beslutar sig för att den är ofarlig och går nära den, och i alla händelser äter de inte på grönsaker förrän de mjuknat.
De äter dock inte direkt genomrutten mat, så det som är kvar efter 3-4 dagar kan du ta bort. Använd ditt omdöme.

Och det kan hända att de aldrig börjar äta, utan bara dör. Växtätande fiskar är svåra att få igång om de svultit ett tag, och ottosar är inget undantag.

Algerna i ditt akvarium är sannolikt inte lämpligt foder för dem - de äter i första hand mjuka alger och kiselalger, så om du har cyanobakterier eller långa trådalger kommer de aldrig att röra dem. Ottosar är kinkiga i maten. De alger som ÄR lämpligt foder kommer de istället snabbt att göra slut på.

Om du får dem att börja äta är den största faran över, och du kan långsamt börja vänja över dem på t.ex. maltabletter & räkmix, och med tiden blir de också snabbare på fodret.
#7 - 27 september 2006 17:01
En liten uppdatering: Den ena malen är aktiv och äter nästan hela tiden. Jag har lagt i en bit broccoli som har legat där i ungefär ett dygn nu. Provade med algtablett igen men den ignorerades (av båda malarna) som förra gången, den löstes upp så jag fick ta bort den.
Den andra malen däremot simmar runt och verkar stressad, vet inte om den äter på nätterna eller inte. Just nu ligger den på botten brevid broccolibiten (den åt lite på den förut tror jag) men verkar i stort sett inte intresserad alls av att äta. Den är också väldigt mager. Den försöker heller inte stimma med den andra ottosen utan är för sig själv. Går det att få pengarna tillbaka om den skulle svälta ihjäl tro? Den "normala" malen har varit på algerna på både växterna och akvarieglaset och äter som en galning.
#8 - 27 september 2006 17:08
Insomniac: vet inte om du kan få pengarna tillbaka. Det beror alldeles på zooaffären. Däremot är det inte alls säkert att din otto som "äter som en galning" faktiskt får i sig något. Kolla magen på den: en otto som inte svälter har en liten kalaskula.
#9 - 27 september 2006 17:13
Den ser bättre ut än den andra, även om den inte är direkt fet. Det ligger en massa malbajs överallt också så om den ena inte äter så måste den andra göra det. Den som inte äter har ingen mage alls, det går snarare inåt. Den satte sig på broccolin nyss men åt inget utan simmade iväg. Tror du att den mår bättre om jag skaffar fler malar? Den verkar ju inte vilja stimma men kanske är nervös?
#10 - 27 september 2006 17:21
Svårt att säga. Det låter som om du skall låta broccolin ligga kvar i akvariet i alla fall, eftersom den uppenbarligen är intresserad.

Du har inga andra grönsaker du kan lägga i? Salladsblad, zucchini/squash skiva, klämda ärtor, gurka...? Man kan behöva få truga en besvärlig otto innan den börjar äta.
#11 - 27 september 2006 17:32
Ärtor har jag provat och de var tetrorna på direkt. Köpte blomkål idag som jag kan prova, men det är ju ungefär samma sak som broccoli.. Ska se om jag hittar något annat också. Tack för all hjälp :)

Edit: Kan jag koka salladen? Den flyter och jag har ingen klämma. Funkar kokta morötter också?

Edit 2: Slängde i allt, kokt. Får se vad som finns kvar imorgon..
#12 - 28 september 2006 11:24
Hur ser man om de äter. Min otocinclus sitter på sidan och tuggar hela tiden. äter den eller andas den? Jag köpte den nyss så undrar detsamma.
#13 - 28 september 2006 13:05
Man kan inte se om den får i sig något annat än genom att titta på ifall magen är trind eller insjunken. En normal otto har alltså en liten kulmage, medan en otto med insjunken mage svälter.
#14 - 28 september 2006 20:17
All mat är kvar utom broccolin.. Vet inte vilken av dem som har ätit men malen ser ut som igår. Den större malen (som äter) är röd på undersidan av huvudet, och även lite grann på ovansidan av huvudet. Vad är detta? Irriterade gälar?
Tetrorna verkar stimma med ottosarna, följer efter och ser lite smått oroade ut. När tetrorna simmar iväg simmar malarna dit och håller sig nära dem (inget bråk). Tetrorna är också av någon anledning intresserade av ena hörnet av akvariet där doppvärmaren sitter. De simmar dit, stirrar in i hörnet, vänder, simmar tillbaks, stirrar igen.. Vad är det som händer??
#15 - 28 september 2006 20:21
Rött på en mal är oftast ett dåligt tecken, för det brukar betyda bakterieinfektion. Kanske vattnet är dåligt?

Både tetrorna och ottona är stimfiskar, och om stimmet är litet så slår stimfiskar gärna ihop sig med andra när de känner sig hotade.
#16 - 28 september 2006 20:33
Har inte testat vattnet men sist jag kollade (två dagar sedan) var det inget fel med det. Börjar bli trött på ottosarna, har haft två stycken tidigare och de klarade sig i ungefär en vecka. Då hade jag ett mindre akvarium och antog att det var därför, men de verkar ju vara såhär allihop.
Smittar bakterieinfektionen? Har ingen medicin så enda alternativet är att ta bort den.
#17 - 28 september 2006 20:56
Ja, alltså... Ottosar är ömtåliga. Jag anser de är bland de ömtåligaste av alla de "vanliga" malarterna. Det är vildfångade fiskar ur extrema svartvattenmiljöer med lika hårda krav på vattenkvalitet, sällskap, och mat som någon annan L-mal, men eftersom de är så vanliga i sina hemområden så är de också väldigt billiga, och eftersom de är billiga har de ofta hanterats hårt innan de hamnar i akvaristens akvarium.

Lyckas man få igång dem och kan ge dem bra betingelser är de tämligen tåliga och lever rätt länge. Men de flesta kommer aldrig så långt.

Ottosar är jättetrevliga fiskar, men man skall hålla dem för att man är intresserad av dem, inte för att få nåt som äter alger - då är siamesisk algätare eller ancistrus i stort sett alltid bättre alternativ. Det är skottsäkra fiskar födda i fångenskap.

Bakterieinfektionen smittar nog inte, men jag skulle rekommendera tätare vattenbyten ett tag ifall det beror på problem med vattenkvaliteten. Fortsätt också försöka få ottona att äta.
#18 - 28 september 2006 21:01
Jo, jag förstod det. Jag lyckades ta en bild på malen: http://i80.photobucket.com/albums/j164/Nattviska/otto.png
Kan det vara sanden som irriterar?

Testade också vattnet igen för att se och värdena är:

pH: 7,5
Ammoniak: 0
Nitrit: 0,3
Nitrat ~10

Eftersom de inte gillar varken blomkål eller sallad eller morötter så får jag väl fortsätta med broccolin. Tack för hjälpen, hoppas att de skärper till sig snart. Jag har inget mer att bjuda dem på. :(
#19 - 28 september 2006 21:11
Ja, det ser ut som om den har lite blödningar där vid munnen. Jag tror inte sanden gjort det, men bortom det är det ingen idé att jag gissar. Bra vattenkvalitet och mat läker de flesta sår.

Du har inte en bild från sidan på din otto? Har den verkligen bruten mörk linje som det ser ut på fotot?
#20 - 28 september 2006 21:20
Ska försöka ta en bild.

Edit: http://www.freewebs.com/nattviska/otto2.PNG
Linjen är inte bruten, men det ser mer ut som fläckar i rad. Är det ingen otocinclus?
#21 - 28 september 2006 21:36
Azur skrev:
Ottosar är jättetrevliga fiskar, men man skall hålla dem för att man är intresserad av dem, inte för att få nåt som äter alger - då är siamesisk algätare eller ancistrus i stort sett alltid bättre alternativ. Det är skottsäkra fiskar födda i fångenskap.

Algätande räkor och Parotocinclus jumbo är inte så dumma heller.

Azur: Jag vill minnas att jag har läst att siamensis brukar vara vildfångade. Fast de är inte alls lika känsliga som otos. De blir dock rätt stora så de är inte lämpliga för mindre akvarier. Men har man ett större akvarium så är de väldigt trevliga fiskar.

Insomniac: 0,3 nitrit är på gränsen till skadliga nivåer.
#22 - 28 september 2006 21:40
Står i testet att det är ofarligt, men såklart inte perfekt. Skickar länken igen.

http://www.freewebs.com/nattviska/otto2.PNG
Linjen är inte bruten, men det ser mer ut som fläckar i rad. Är det ingen otocinclus?
#23 - 28 september 2006 21:40
Insomniac skrev:
Edit: http://www.freewebs.com/nattviska/otto2.PNG

Jodå, visst är det en otto, men jag kan inte säga vilken art det är. Jag är inte säker på att det där är en beskriven art.

Batski: Ja, siamesisk algätare sägs vara vildfångad. Jag bara inte tror på det. Jag tror den massproduceras via hormoninjektioner, precis som de flesta andra svårlekta karpfiskarna.

EDIT: svårt att säga från den bilden, men det skulle kunna vara samma art som på bilden här: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=106
(detta är f.ö. INTE Otocinclus mariae)
#24 - 28 september 2006 21:42
Är det någon skillnad på dem förutom teckningen? Den andra mindre malen ser likadan ut.
#25 - 28 september 2006 21:59
Egentligen är de inte beskrivna på teckningen, utan de viktigaste artkaraktärerna är antalet, utseendet och positionen på diverse plåtar & på porer längs sidolinjen. Som tur är för oss akvarister har de dessutom olika teckning...

Det finns inte så förskräckligt många beskrivna arter - 15 nånstans - men det finns säkert många ännu icke beskrivna till. Som nästan alltid med L-malar.
#26 - 16 oktober 2006 12:56
Jag vet inte om inte äter eller inte men munnen rör sig och han har left mer än vecka här. Han verkar inte undernärd och inte skygg längre, men han verkar inte fatta att det finns alger i andra ställen än 3 ställen i akvariet (som alla är belägna runt pumpen.)

Några tips vad jag kan ge honom, har gett honom sinking wafers men man kan ju alltid ge mer om man kan ;). Förresten så vill inte lägga i broccoli för min sköldpadda som han bor med kommer äta upp den, så helst inget stort som han kan se (han åt alla sinking wafers innan jag bröt sönder dem till jättesmåt bitar och slängde dem bakom hans rygg).

Annons