Otocinclus

#1 - 13 september 2005 14:01
Jag har bestämt mig för att inhandla i 6 (eller 4) stycken Otocinclus till mitt akvarium. Först så bestämde jag mig för "Otocinclus Cocama" dvs Zebraotocinclus. Hade i princip beställt 4 stycken från djuraffären, men deras återförsäljare hade inte de på lager denna gång... (zebrorna kostar 150:-/st..[:O] ) Nu har jag börjat titta runt lite på andra "Otos", men jag blir förvirrad för det verkar finnas hur många sorters Otocinclus som helst.:confused: Nu undrar jag om det finns nån vänlig själ här på Zoopet som har koll på alla dessa Otosar som kan hjälpa mej hitta en fin och tålig sort. Dom ska bo ihop med corydoras och Koppartetror. Mvh Gladys.
#3 - 13 september 2005 16:31
Inga Otocinclus är tåliga. De är vanliga och billiga men det är mycket känsliga malar som dessutom har en tendens att svälta ihjäl.

Om du inte har ett jättelitet akvarium skulle jag rekommendera Ancistrus istället - det är avsevärt robustare fiskar.
#4 - 13 september 2005 19:12
Hej!
Jag gillar också otos, har prövat ett par arter.

Tåligast är de större arterna, otocinclus flexilis ("peppar otocinclus") och parotocinclus jumbo (säljs ofta som "pitbull pleco"). De är rätt lika varandra, med lång kropp och trubbigt huvud, blir 6-8 cm. Lever i det vilda på flodbotten i sydöstrabrasilien där vattnet är hårt och strömmen mild. Där livnär de sig på att putsa alger från grus och sand genom att rotera på grus-/sandkornen i munnen, så de vill gärna ha finkornigt. Dagaktiva, håller till mest på botten och beter sig som corydoras (stimmar t o m med sådana ibland). Om du sköter vattenbytena och lägger ner en skiva zuccini eller en algtablett ibland så klarar de sig fint. De tar även matrester, så det är inte så "kritiskt" om det finns för lite alger ibland.

Om ditt kar varit igång ett tag och har en stabil flora grönalger (små, mjuka, inte staghorn eller buskalger, för det äter de inte) så kan du testa otocinclus vittatus (den "vanliga" oton i affärerna) eller de liknande arterna o.cacoma och o.affinis. De måste ha alger, men tar gärna zuccini ett tag. De är känsligare vad gäller vattnets stabilitet (dvs regelbundana vattenbyten krävs), vill gärna ha bra cirkulation och kan bli nervösa om de har väldigt påstridiga akvariegrannar.

Tyvärr har en del otos farit illa under transporten (alla i handeln är vildfångade) så de äter inte för att de är för stressade och därmed svälter de ihjäl. Ett gott råd är därför att kolla in dem i affären (ser de pigga ut? runda magar?), gå hem och komma tillbaka efter en vecka. Om de fortfarande ser ut att må bra kan du köpa dem!

Lycka till!
:) Iris
#6 - 13 september 2005 20:01
[QUOTE=Azur]Inga Otocinclus är tåliga. De är vanliga och billiga men det är mycket känsliga malar som dessutom har en tendens att svälta ihjäl.

Om du inte har ett jättelitet akvarium skulle jag rekommendera Ancistrus istället - det är avsevärt robustare fiskar.[/QUOTE]

Jo, fast jag gillar inte ancistrus,tycker att dom ser läskiga ut :eek: . Och så har jag fått för mig att dom inte är lika bra algätare. Jag vill ha otocinclus. Försöker hitta information på nätet för att kunna ta hand om dem bättre. Tänkte närmast att ni som har olika otosar kunde dela med er av er erfarenhet. Men tack ändå för svaret Azur.
#7 - 13 september 2005 20:02
mina randiga ottosar är tjocka och mätta och tål slarv med vattenbyten! tuffa små rackare.
#8 - 13 september 2005 20:19
[QUOTE=Iris A]Hej!
Jag gillar också otos, har prövat ett par arter.

Tåligast är de större arterna, otocinclus flexilis ("peppar otocinclus") och parotocinclus jumbo (säljs ofta som "pitbull pleco"). De är rätt lika varandra, med lång kropp och trubbigt huvud, blir 6-8 cm. Lever i det vilda på flodbotten i sydöstrabrasilien där vattnet är hårt och strömmen mild. Där livnär de sig på att putsa alger från grus och sand genom att rotera på grus-/sandkornen i munnen, så de vill gärna ha finkornigt. Dagaktiva, håller till mest på botten och beter sig som corydoras (stimmar t o m med sådana ibland). Om du sköter vattenbytena och lägger ner en skiva zuccini eller en algtablett ibland så klarar de sig fint. De tar även matrester, så det är inte så "kritiskt" om det finns för lite alger ibland.

Om ditt kar varit igång ett tag och har en stabil flora grönalger (små, mjuka, inte staghorn eller buskalger, för det äter de inte) så kan du testa otocinclus vittatus (den "vanliga" oton i affärerna) eller de liknande arterna o.cacoma och o.affinis. De måste ha alger, men tar gärna zuccini ett tag. De är känsligare vad gäller vattnets stabilitet (dvs regelbundana vattenbyten krävs), vill gärna ha bra cirkulation och kan bli nervösa om de har väldigt påstridiga akvariegrannar.

Tyvärr har en del otos farit illa under transporten (alla i handeln är vildfångade) så de äter inte för att de är för stressade och därmed svälter de ihjäl. Ett gott råd är därför att kolla in dem i affären (ser de pigga ut? runda magar?), gå hem och komma tillbaka efter en vecka. Om de fortfarande ser ut att må bra kan du köpa dem!

Lycka till!
:) Iris[/QUOTE]

Tack för svaret Iris. Tyvärr kan jag nog inte titta på fiskarna eftersom att jag kommer antagligen att special beställa dem. Det finns inte så många som köper 150:-´s fiskar här.. Har hittat nåt som heter "otocinclus negros" eller nåt liknande.. Nån här som vet nåt om dom???
#9 - 13 september 2005 20:43
Det var så lite så :) Men ett klart tips är att hellre köpa vanligare otos och kunna kolla dem än att köpa exotiska otos på beställning. Då vet du med betydligt större säkerhet att de klarar sig sedan.

Jag har inte haft några o.negros men gissar att de är ganska mörka?
#10 - 13 september 2005 20:45
Och kan du inte åka och titta innan du köper dem kan du kanske se till att de lever i affären 1-2 veckor innan du handlar?
#11 - 13 september 2005 21:22
Ja jag tänkte mej dom som ganska mörka också , men dom är gulaktiga och brunspräckliga. Och så var dom mkt rundare än vanliga otosar. Ska leta vidare och hoppas hitta mer info om dom. Annars är det nog säkrast att köpa vanligare arter förstås.. Men samtidigt är det lite kul med udda fiskar.
#12 - 13 september 2005 21:50
http://home.arcor.de/monetka/negros.html Här har jag hittat bilder på "Otocinclus Negros". Tjocka rackare! Fast ganska mörka är dom faktiskt.
Hittade även bilder på "O Mariae" (tror jag dom hette) Dom var jättefina!
#13 - 14 september 2005 10:15
[QUOTE=gladys]http://home.arcor.de/monetka/negros.html Här har jag hittat bilder på "Otocinclus Negros". Tjocka rackare! Fast ganska mörka är dom faktiskt.
Hittade även bilder på "O Mariae" (tror jag dom hette) Dom var jättefina![/QUOTE]

sådär ser ju mina fulvuxna ut också... tjockleksmässigt :)
#14 - 14 september 2005 14:31
[QUOTE=svensdotter
sådär ser ju mina fulvuxna ut också... tjockleksmässigt :)[/QUOTE]

[color=red]*ASG***[/color] Hur ser en fulvuxen fisk ut då!!??? *fniss*
#15 - 15 september 2005 06:11
som en ful tjockis kanske :D
#16 - 15 september 2005 10:04
[QUOTE=gladys]http://home.arcor.de/monetka/negros.html Här har jag hittat bilder på "Otocinclus Negros".[/QUOTE]Det där är ingen Otocinclus alls, det är en släkting, en Parotocinclus, fast jag vet inte säkert vilken art. Jag har aldrig ägt nån Parotocinclus men de sägs vara avsevärt lättare både att hålla vid liv och odla än Otocinclus.

Jo, förresten, det är en hona. De är alltid tjockare än hanarna, och när de är äggstinna blir de rena pingisbollarna.
#17 - 16 september 2005 16:31
Kanske det, jag tycker de ser ut att vara något mitt emellan...? Vid en sökning på fishbase dyker det upp massor av otosar, men ingen tydlig uppdelning (en del parotocinclusar heter "otocinclus" men andra heter något helt annat). Det verkar råda visst godtycke... Jag kan i alla fall hålla med om att parotocinclusar generellt sett är större och tåligare!
#18 - 17 september 2005 00:05
Det råder inget godtycke, det råder 70-tal i de böcker som nån exportör i sydamerika använder för att identifiera fisken.
#19 - 17 september 2005 08:27
He he...! Det har du rätt i! Tänkte inte på det...
#20 - 20 september 2005 20:27
4 stycken "otocinclus negros" flyttade in idag. (fast jag har bara sett 3 sen dom simmade ur påsen) Dom är ju vansinnigt svåra att hitta!!! Hoppas nu att dom kommer att trivas och bli feta på mina stygga alger!!! ;) Dom är riktigt söta! om man nu hittar dem...
#21 - 21 september 2005 18:04
[:-118] [:-118] [:-118] En av "Ottosarna" har dött!!! [:-28]
Mitt första dödsfall..
#22 - 22 september 2005 05:54
Så tråkigt.... Men de är ju känsliga. Stödmata med zucciniskiva på ngt lugnt ställe i förebyggande syfte och se till att ha fräscht vatten och stör inte fiskarna mer än nödvändigt. Antagligen dog han av stress. Var de pigga o friska i affären? Hade de hunnit lugna ner sig och åt de bra (så de inte fortfarande var stressade av fångst o transport när du köpte dem)?

Hoppas de andra klarar sig!
#23 - 26 september 2005 20:55
Nja dom är rätt så taniga, (den minsta är drygt 3mm bred) men dom tre som lever verkar iaf krya. Såg att en av dom blev klämd mellan rutan och håven [:-55] när hon fångade den i affären.
Det kan ju vara en orsak till att den dog. Eller så var det stressen.. dom hann just bara ner å vända i deras tank.
Funderar på om jag ska köpa fler av den här arten eller om jag ska köpa några "vanliga Otos".
Dom jag har verkar mest hålla till på växterna, och jag vill gärna ha några som håller rutorna rena.
#24 - 27 september 2005 12:41
Vill du ha rena rutor så föreslår jag att du skaffar en eller två äppelssnäckor, eller ampullarior. De är fina att titta på också... och om personalen klämde en fisk tycker jag du ska kräva en ny eftersom den dog så snabbt.
mvh Mia
#25 - 27 september 2005 18:11
Håller med Mia om att du ska kräva ersättning = ny fisk! Ampullarior är härliga och lustiga krabater men behöver ju kalk i vattnet. Otos föredrar mjukt vatten.

Om jag var i din situation skulle jag skaffa vanliga otos, som är runda om magen och far omkring i akvariet (dvs friska o glada).
#26 - 29 september 2005 20:11
Jaa egentligen får man en ny fisk om den dör innom en viss tid. Men jag har inte sagt något till henne. Får skylla mig själv.. Men hon är bra.. ibland får man en växt på köpet osv, så jag vill inte bråka heller.

Dom andra jag har verkar ha anpassat sig, och lagt på hullet.

Men dom är verkligen sjukt svåra att se!!

Jag är lite velig.. tror att det blir mer enhetligt om jag köper fler av samma sort, men jag ska sätta igång ett till kar, och där kan det bli vanliga Otos.
#27 - 7 oktober 2005 11:28
Ja Gladys, och egentligen vill hon ju inte att man tar fiskarna direkt heller, utan att de får ngn dag på sig innan ny flytt.
Alt att man hämtar dom direkt då de kommer till henne, utan att de släpps ner i hennes kar först.

Vi har en suuuperduper bra handlare!!! Mycket givmild.
#28 - 9 oktober 2005 17:43
Jo, dom fick ju två-tre dgr i hennes affär.Hursom helst så är dom såå väldigt sööta å fiiina!! [^] Mammas bäbisar!!

Annons