otocinclus

#1 - 13 november 2002 21:55
Hej
Då mina ancistrusar har visat sig lite för glada i svärdsplantor så måste jag byta ut dom. Intresset föll främst på otocinclus. Men det ger också lite problem. Dels så har jag 28 grader värmt för diskusarna dels så har jag 375 liter. Därför så undrar jag om dom tål denna värme samt hur många man skall ha i ett 375 liters kar. Jag har sett rekomendationer på 5 st till 100 liters kar. Det skulle innebära att jag behöver 15-20 st. Eller finns det någon annan effektiv algätare som kan klara jobbet utan att kränga svärdsplantor.
Magnus

#2 - 13 november 2002 21:59
För att få det riktigt effektivt med ottosar, behöver du ca 30-35 stycken, tyvärr.. Det finns en annan art, som jag givetvis inte kommer ihåg vad den heter, som jag blev rekommenderad.. Jag kommer bara ihåg att den hade ett stort, runt huvud och en relativt kort bakkropp/svans..

Den blev ca 13-15 cm, och skulle inte äta svärdsplantor.. Den var inte så dyr heller..

Jag skall till den affären imorgon, så då kan jag kolla upp vad den heter om du vill?

//Helena
#3 - 14 november 2002 07:35
Hej!

Antalet som behövs för att vara "effektiva" beror inte så mycket på akvariets storlek utan mer på hur mycket mat som finns tillgänglig. Jag tror väl att ett tiotal skulle ta hand om algerna för dig på ett bra sätt. Behovet av stödmatning minskar oxå om du inte har för många, dessutom minskar risken att de ger sig på svärdsplantorna. Andra mindre "vanliga" malar är ju peckoltia och chaestosoma, den senare är inte lämplig i så varmt vatten. Jag vet inte om de andra skulle funka, det beror nog på vilken art det rör sig om.

Mvh

olof

#4 - 14 november 2002 08:25
Jag har tidigare ställt frågan på diverse forum hur det skulle fungera med Otocinclus i discustemperaturer, men inte fått något svar, kanske kan jag få det nu?

// Magnus
#5 - 14 november 2002 08:39
Hej igen, jag kollade lite på planetcatfish och såg att Otosarna ville ha 22-26 grader, å andra sidan står det också att Ancistrus vill ha max 24 grader, så det kanske funkar med Otocinclus och discus, annars får man väl prova!

// Magnus
#6 - 14 november 2002 17:12
Hos mig funkar det med dessa malar ihop med diskusar. Jag har ca 28-29 grader.

#7 - 15 november 2002 13:46
Hej!

Kolla runt lite på Platet Catfish och läste att ottocinclus har observerats suga på discusar. Inte så lyckat kanske?

Mvh

olof

#8 - 15 november 2002 15:44
Jag har haft mina ihop i ca 6 månader och jag har inte märkt några problem. Kanske problemen kommer när malarna blir stora, men nu funkar det väldigt bra.

Annons