Otocinclus

#1 - 20 juli 2003 21:56
Jag har köpt två otocinclus idag till vårt 100-liters. Jag har läst att de måste få vegetabilisk mat, som ärtor och fodertabletter, förutom vanliga flingfodret som alla får. Men hur ofta och hur mycket av specialmaten skall de få? De är bara två och kanske 3 cm långa. Jag har köpt ett kilo frysta ärtor på Konsum idag i alla fall, så jag är redo =)
#2 - 20 juli 2003 22:13
De äter väl enbart vegetarisk kost?
Jag har 5st och jag ger dem mat när akvariet släcks på kvällen. En skalad ärta (som då delar sig i två delar) borde räcka om de andra fiskarna låter bli den annars behövs fler. Jag stoppar ner en itudelad alg-skiva (på påse) och 5 ottosar, 4 metallpansarmalar och 4 svärdbärare mumsar på detta och det finns ibland lite kvar på morgonen.
#3 - 20 juli 2003 22:51
Ok, tack, får de både ärta och alg-skiva? Eller räcker antingen eller? Jag är uppenbarligen nybörjare... Vill ju inte svälta eller övergöda dem!
#4 - 20 juli 2003 23:29
Du kan prova med en ärta och se om det finns några rester kvar på morgonen. Finns det väldigt lite eller inget kan du prova med två nästa gång. Det är väldigt svårt att svälta fisken. Matar du för mycket kanske de struntar i algerna till slut, bättre att hoppa över matningen nån dag eller två i veckan.
#5 - 20 juli 2003 23:30
Dessutom kanske de inte vänjer sig vid ärtorna förräns efter några dagar. Var inte orolig om de inte äter nått på några dar, till slut blir de tillräckligt hungriga så de provar på ärtan. Eller så har de kanske fått grönsaker tidigare och är redan vana vid det, men det var inte mina.
#6 - 24 juli 2003 12:28
Jag köpte 3 otocinclusar idag. Dom var helt enkelt dom algätarna jag tyckte bäst om, även om det står I alla böcker att dom kan vara svåra att sköta om. Nu råkade jag glömma att köpa tabletter till dom. Men blev glad när jag läste här. För ärtor har jag ju:)
dessutom äter dom redan alger efter bara nån timme i akvariet. Jag är helnöjd och håller nu tummarna för att dom ska klara sig.

Annons