Har funderat en tid över innerfiltret i mitt Juwel Lido (120 liter) ett tag nu. Allting har fungerat väldigt bra sen jag startade upp det vid jul förra året. Allting utom att det är alldeles för mycket skit och skräp överallt, både på botten och i hornsärven. Botten är ju lätt att slamsuga lite då och då men hornsärven är ju inte så lätt att "damma" av.
Filtermaterialet blir inte snabbare igensatt än i de andra akvarierna jag har, fiskarna och räkorna mår bra, ingen överdriven algtillväxt eller så heller.
Jag gör vattenbyte en gång i veckan. Fiskarna är inte av någon sort som skitar ner extra mycket. Drottningrasboror, dvärgbotia, ancistrus och några guppy. Plus RC-räkor som trots sällskapet ynglar av sig nästan jämt, även om få överlever.
Funderade först på om det kunde vara formen på akvariet som gjorde det, eftersom det är så högt i jämförelse med bredden och djupet. Men spelar det verkligen någon roll?
Jag har en kraftigare juwelpump som följde med ett 240 liters men den kanske blir FÖR stark om jag testar köra med den?
Vad kan jag annars prova göra för förändringar?