Otäck mopani

#1 - 9 juni 2007 17:17
Har lagt i en mopani rot i karet, men nu efter 2 dagar så har det blivit nåt slags slem på den, ser nästan ut som slajm (stavas?):( Zoo affären så att de bara var att lägga i den men innan jag la i den så skjöljde och skrubbade jag den så gott ja kunde ändå... Men nu detta slajm...

Har ingen möjlighet att lägga den i nåt så den kan laka ur. Räcker det med att vänta eller ska man ta upp den å skrubba mer? :confused:

Har ingen fisk än men planerar att köpa på måndag eller tisdag. Är det dumt med tanke på slemmet ja har eller är det bara till att tuta och köra...

Och förresten... När kan man göra sitt första vattenbyte efter uppstart utan att förstöra för mycke...:confused:

(Har försökt att söka men inte inte hittat svar på mina frågor...)
#2 - 9 juni 2007 18:03
vattenbyte kan du igentligen göra rätt snabt bara du byter med bra vatten.
har ni mycket flor eller klor i vattnet kan du avakta 2-3v

ang roten så är slajmet inget problem ta ur den o skölj av den igen om du önskar. ganska vanligt på rötter alg eller svamp typ
#3 - 9 juni 2007 18:14
Slemmet försvinner av sig själv inom någon vecka. Det kommer nästan alltid på nya rötter i karet.
#4 - 9 juni 2007 18:26
Kommer de tillbaka nån mer gång om man skrubbar eller är de "färdigt" sen...

Vet inte om det är mycket klor i vattnet, men om ja tillsätter vattenberedning så borde det väl inte nån fara... Ser ju så illa ut i karet...

Det e ingen fara å köpa lite fiskar i början på veckan? Jag menar om slemmet är farligt eller så?
#5 - 9 juni 2007 19:47
Slemmet är inget som är farligt för fiskarna så häv du i lite fisk i karet.
Vad är det som ser så illa ut i karet? Är det en massa små luftbubblor i det nya vattnet så har det inte med kloret att göra utan det är små syrebubblor som kommer att försvinna ganska fort.
#6 - 9 juni 2007 21:55
jag fick sån skit på min sån rot också när jag hade ett växt kar, slutade med att jag la ner det karet. blev för många bakslag och det där var toppen på berget
#7 - 10 juni 2007 04:25
ansjo skrev:
Slemmet är inget som är farligt för fiskarna så häv du i lite fisk i karet.

Vad är det som ser så illa ut i karet? Är det en massa små luftbubblor i det nya vattnet så har det inte med kloret att göra utan det är små syrebubblor som kommer att försvinna ganska fort.

Vad bra. då e de bara till att shoppa lite firrar då? Va lite orolig att jag behövde vänta ett bra tag...

Det som ser illa ut är slemmet "burr", och så är det lite som dimma men de e kanske inte rotens fel... Kanske e att de bara är nystartat... Syrebubblorna på glaset la sig ganska snabbt...
#8 - 10 juni 2007 04:27
wicked1 skrev:
jag fick sån skit på min sån rot också när jag hade ett växt kar, slutade med att jag la ner det karet. blev för många bakslag och det där var toppen på berget

Usch då... de lät inte så bra... Hoppas att de inte blir så i mitt bara...
#9 - 10 juni 2007 04:30
Försvinner slemmet för alltid om jag skrubbar eller finns det risk att de kommer tillbaka?

Första karet, å blir så nervös för en rot... tänk då när det kommer invånare som kan bli sjuka... kommer nog att vara som en "hönsmamma" å oroa mig för allt...
#10 - 10 juni 2007 13:45
Köp dropptester, NH4, NO2, så slipper du oroa dig och dina fiskar har en större chans att må bra/klara sig!:) Gör akuta vattenbyten när värdena blir för höga och sen gör du regelbundna vattenbyten, typ varannan vecka eller nån gång i månaden, beroende på hur stort akvarium du har, och beroende på hur mkt fisk du har, hög belastning=byta oftare. Då klarar du också hålla NO3 på hyffsad nivå, utan att köpa testet, men det skadar inte med NO3-test också!

Lycka till!:)
#11 - 10 juni 2007 14:17
quarantino skrev:
Köp dropptester, NH4, NO2.

Lycka till!:)

Har NO2 test men inget NO3...(är det nitrat som bildar nitrit?) Känns lite "överkurs" med NO3... Jo ja tror att de löser sig om man sköter sina vattenbyten...

Men tillbaka till roten... Försvinner slemmet efter en skrubbning eller kan de komma tillbaka? Vattnet är lite klarare nu, bara lite gult, inte den där dimman som va innan...

Väldigt tacksam för svar på denna fråga...
#12 - 10 juni 2007 14:24
Jag brukar låta slemmet försvinna av sig själv och det kommer då inte tillbaka. Skulle tro att det är samma om du skrubbar bort det.
Tefärgen du har i vattnet kommer av roten det med, och det är lite delade meningar om man tycker det är snyggt eller inte, men själv gillar jag det.
Det kommer att minska med tiden, men eftersom det är en Mopanirot så är den "värst" på att färga av sig. Vill du att det ska försvinna snabbare så är det till att koka roten ett antal gånger för att lindra det bruna, eller att göra täta vattenbyten.
#13 - 10 juni 2007 14:30
Oki då vet jag... låter det nog vara då... Var lite svårt att få ner roten ikaret då den e lite för stor på ena hållet... (går bara ner på ett sätt...) Tycker nog att vattnet ska vara klart men den förgar inte så hemskt mycket så de får nog också va... Får se hur det blir efter vattenbytet...

Tack för all hjälp...
#14 - 12 juni 2007 09:58
När jag skulle göra vattenbytet så åkte roten upp med... orkade inte se slemmet, så den fick sig en rejäl omgång... Nu såhär en dag efter vattenbytet så har det j***a slemmet kommit tillbaka... Det är ungefär lika mycket som innan... *Suck* jag blir så trött...
#15 - 12 juni 2007 10:14
Låt det vara så kommer det snart att ge med sig. Och som du skriver är det inte är så snyggt, men du får blunda med ett öga när du kollar på karet;).
En del fiskar och även räkor går och nafsar i det så det kommer att försvinna den vägen med.
#16 - 12 juni 2007 10:20
Det får väl bli så... Ska köpa första fiskarna idag... Skulle vara fint utan slem då, men men...

En helt annan liten fråga: är 6 stycken platys för mycket att börja med... Och ska köpa nån mal av nåt slag... Har ett 205 liters akvarium...
#17 - 12 juni 2007 10:26
Hade det där slajmet på en del av mina rötter också i början men det försvann av sig självt efter några veckor. Jag brukade suga upp det när jag bytte vatten, så kom det tillbaka lite för att senare försvinna helt.
Vet du Anders, eller någon annan, vad det där dimmiga slajmet faktiskt är?
Kan det vara någon typ av utfällning? Något ämne i roten reagerar ju uppenbarligen med vattnet...
#18 - 12 juni 2007 11:29
Lysmask skrev:
En helt annan liten fråga: är 6 stycken platys för mycket att börja med... Och ska köpa nån mal av nåt slag... Har ett 205 liters akvarium...

Tacksam om jag får svar på denna fråga...
#19 - 12 juni 2007 12:18
Jag är ingen expert direkt... men jag skulle vänta med mal och börja med 3-4 platy och sen låta de vara ensamma några veckor.
#20 - 12 juni 2007 14:20
Ja, utfällning av något slag är det, men varför man oftast bara får det en gång på nya rötter har jag inte en aning om.
Tar man upp roten och förvarar den utanför karet för att sedan stoppa tillbaka den efter ett par år slipper man ändå detta slime:confused:. Jag är lika undrande som du Mats, och jag har heller aldrig sett någon förklaring vad det är.
#21 - 12 juni 2007 14:39
Nu har jag nya invånare... Blev 6 st platy med vitt huvud, svart mussepigg teckning och röd stjärt... Superfina! Malen fick vänta för jag vill ha en golden ancistrus men dem hade inga för tillfället...
#22 - 12 juni 2007 14:51
Platys är jättebra fiskar. Trevliga, lättskötta och ynglar av sig.
När du tar upp roten nästa gång kan du ju hälla kokande vatten på den. Det brukar sterilisera bort en del otyg.
#23 - 12 juni 2007 20:28
MattiasL skrev:
Platys är jättebra fiskar. Trevliga, lättskötta och ynglar av sig.

När du tar upp roten nästa gång kan du ju hälla kokande vatten på den. Det brukar sterilisera bort en del otyg.

Kanske inte behöver ta upp roten mer. Platysarna har börjat äta på den, men vet dock inte om det är slemmet dem äter eller nåt annat... Man kan ju alltid hoppas...

btw så har jag redan fått 2 yngel... men dom blev uppätna av mamma så fort dom kom ut...
#24 - 20 juni 2007 10:58
jag fick också nåt slem på min redmoorerot, fick ta upp den 2-3 gånger och skrubba i hett vatten.. nu är det sedan länge borta!
http://good-times.webshots.com/photo/2774296070078248728GuOcTl?vhost=good-times

Annons