Osynliga Otocinclus vittatus

#1 - 11 februari 2009 11:48
Tänkte höra med er som har Otocinclus om era är extremt osynliga.
När jag skaffade dom så såg jag dom stort sett hela tiden.

Och jag ska ha tolv st. (har inte sett någon som dött) som jag stort sett aldrig ser, mer än vid vattenbytet varje helg, då kan jag kanske se 5 till 7st som kommer fram, och ytterst sällan så kan det komma fram en 10 tal som simmar vid fram rutan.

Enligt beskrivningen av Malar - L-malar (harneskmalar, sugmalar) så ska dom flesta malar vara nattaktiva, dom kommer inte fram ens när det är matdags.
Ger dom gurka och zucchini som får ligga över natten, möjligt att dom kommer fram och får sig ett skrovmål på natten, dom ser runda och fina ut om magen i alla fall:) när jag lyckas att se någon.

Och varför har dom blivit så exremt osynliga, nattaktiva nu, är det någon fisk som jag har som gör det.

Övrig fiskbesättning är.
35st Neontetra.
7st Corydoras panda.
3st vanlig Ancistrus.
1+3 Apistogramma viejita.
5st Siamesisk algätare.
2st Parotocinclus jumbo

Här är det en film snutt så kan ni se hur akvariet ser ut.
" target="_blank">
#2 - 11 februari 2009 12:35
ja, syns inte så ofta, i bland har jag trott de är borta, men plötsligt är de där igen. Har i flera olika kavarier.
#3 - 11 februari 2009 13:50
Vet inte hur de reagerar på andra fiskar men mina har helt bytt sina beteende när jag flyttat dem till ett akvarie med starkare vattencirkulation och det står på deras beskrivning att de gillar det.
Innan satt de bara klistrade på bakgrunden nästan hela tiden och jag såg dem knappt simma men de var synliga.
Nu simmar de som galningar, trots att det är 3 st så känns det att de är flera, synns överallt under dagen :d

Prova att ha starkare genomström om dem andra fiskar har inget emot.
#4 - 11 februari 2009 20:52
Tycker att jag har bra cirkulation i baljan 2500 liter/timmen, akvariumet är på 450L.
Det är lite synd att man inte ser dem mer, tycker det är en helt underbar liten charmig fisk:)
#5 - 11 februari 2009 22:06
jag har 8st i mitt kar och jag ser alltid någon ialla fall, jag har ganska bra drag på pumpen och dom brukar simma runt där det är mest strömt. du har rätt i att det är en underbar liten firre!:)
#6 - 11 februari 2009 22:08
Ja mina (5) har jag i 180L, ser dom jämt, riktigt aktiva på dagen, och superaktiva på natten.

Aldrig sett att dom håller sig undan.
#7 - 11 februari 2009 22:28
Mysko är det i alla fall.
Ingen som har en någon teori varför mina inte vill visa sig?
Man blir överlycklig när nästan alla kommer tillsammans och stimmar runt ett tag, då vet man att dom lever och inte har kolat, sen nästa ögonblick så är dom borta veckvis, blir bara :confused: på dom.
#8 - 12 februari 2009 10:30
Jag har i flera omgångar haft Otocinclus och Siameser ihop. Då har inte Ottosarna visat sig så mycket.

De jag har nu i 400 liters karet är framme nästan hela tiden.

Vet inte om det finns något samband som gäller för alla, men så har det varit för mig.
#9 - 12 februari 2009 11:37
Köpte Siameserna i början på Januari, Otocinclusarna började redan i September, Oktober att bli mera och mera osynliga.
Dom verkar att håller till längst bak vid bakgrunden vid Hygrophila och Limnophila sessiliflora där är det som tätast.
#10 - 12 februari 2009 11:52
Våra otocinclusar är väldigt lättskrämda. Jag skulle gärna vilja att de satt längre fram i akvariet och kanske gnagde lite på framrutan, men de vill helst sitta alla på rad i ett hörn eller längst bak. Om de ser att man kommer nära akvariet får de nästan panik och rusar iväg och gömmer sig.
#11 - 14 februari 2009 12:27
Mina är fortfarande framme hela tiden, verkar inte speciellt skraja heller.
En satte sig på min hävert och åkte snålskjuts en stund när jag bytte vatten idag :)

Sen när jag fyllde på vatten så blev alla fem sanlöst roade av "vattensprutet" och satt som klistrade i flödet och bubblorna. :)
#12 - 14 februari 2009 14:12
Mina sätter sig på handen om jag rotar i akvariet :)
#13 - 14 februari 2009 15:08
Lyckades idag vid vattenbytet få se sex st. Otocinclusar:)
En som är lite större än dom andra den kan jag se lite då och då.

Annons