Osynliga Körsbärsräkor...

#1 - 28 juni 2007 14:02
Måste bara tala om att jag är så frustrerad! Har tillbingat hela dagen med att försöka flytta mina körsbärsräkor från det akvarium de delar med Crystal red, jag VET att jag har åtta körsbär i det karet men har bara hittat och lyckats fånga in en. EN. Crystal redräkorna flyttar inte ens på sig när jag stoppar ner handen i akvariet men körsbären måste gömma sig när jag kommer in i rummet[:(!].
Någon som har förslag på vad jag ska göra?
(vill inte flytta CR eftersom sex av honorna har rom...)
#2 - 28 juni 2007 14:42
Godis...

Emmma skrev:
Måste bara tala om att jag är så frustrerad! Har tillbingat hela dagen med att försöka flytta mina körsbärsräkor från det akvarium de delar med Crystal red, jag VET att jag har åtta körsbär i det karet men har bara hittat och lyckats fånga in en. EN. Crystal redräkorna flyttar inte ens på sig när jag stoppar ner handen i akvariet men körsbären måste gömma sig när jag kommer in i rummet[:(!].

Någon som har förslag på vad jag ska göra?

(vill inte flytta CR eftersom sex av honorna har rom...)

Försök locka fram dem med något gott de gillar, mina kommer bums då jag slängt ner litet räkor eller grönsaker. Men de är blixtsnabba då man försöker fånga dem!
#3 - 28 juni 2007 15:00
Algtabletter är en klassiker :)

//C
#4 - 28 juni 2007 20:17
Jajamensan, har försökt med det och mina CR tackar och bockar... en körsbärshona var framme och snodde åt sig men hann försvinna innan jag hann fram med hoven[:(!]. Funderar på att försöka med en fälla eller i alla fall lägga projektet på is några dagar. Vore enklare att flytta på CR om det inte var så att jag redan har tre Körsbärsräkor i det andra akvariumet...
#5 - 28 juni 2007 20:59
Prova med en fälla. Det var någon här som har tipsat om det förut, kanske den vet bättre hur en sådan ska tillverkas?
/M
#6 - 28 juni 2007 22:47
nån algtablett i en tom pet flaska brukar funka bra ,sedan lägger man den bara på botten och när räkorna kilat in så e det bara att ta flaskan o tömma den i där du vill ha dem
#7 - 29 juni 2007 07:24
Men dit lär väl hennes CR också gå?
#8 - 29 juni 2007 09:43
jo, men det är kanske lättare att sortera efter man fått i dom i flaskan? man kan ju hälla ned lite i taget i en håv eller nåt?

/M
#9 - 29 juni 2007 09:56
I ett första försök med flaska och godis gick fyra pansarmalar, två otocinclus och fyra CR in i fällan. Ottosarna ska också flytta så det var ju viss lycka med föröket. Ska göra ett nytt försök imorgon igen...

Annons