Ostabilt akvarium - sviktande golv

#1 - 12 oktober 2008 20:30
Hejsan!

Nu är det såhär att jag har införskaffat mig en bänk som mitt akvarium står på, en stabil bänk som till en början såg perfekt ut.
(http://www.ikea.com/ se/ sv/ catalog/ products/ 20143526)
Men eftar att ha fyllt 70% utav akvariumet med vatten så kan jag greppa tag i akvariekanten och "vicka" det fram och tillbaka, inte mycket, men tillräckligt för att jag ska bli orolig.

En annan sak som jag även har märkt är det att när jag närmar mig akvariumet så skakar vattnet ganska mycket och eftersom jag går ganska tungt så undrar jag om firrarna kommer att störas utav detta mycket.
Antar att detta beror på att mitt golv inte är stabilt till 100%, utan det finns ställen där det är märkbart sviktande.
Tänkte om jag kunde lägga en matta utav nått slag under för att dämpa fotstegen.

Akvariumet är på 175L och jag tycker inte att det borde vara så mycket påfrestning på golvet.

Så vad tror ni? Överdriver jag i min oro eller finns det chans att det välter/tippar?

Ps
Har även mätt med vattenpass och det var bra.
Ds
#2 - 12 oktober 2008 21:01
Bänken du har från IKEA är inte alls bra. Den är gjord av i sammanhanget skräpmaterial som spånskiva och träfiber. Passar inte alls till ett akvarium där det kan bli blött och är inte heller torrt speciellt stabilt.
Skulle nog ha en annan bänk först och främst. Sedan att ditt golv sviktar tror jag inte välter akvariet. Faran är som sagt bänken
#3 - 12 oktober 2008 21:39
Rakkarns också :< Jag visste att ikeas möbler inte var de bästa för akvarium men den här såg så stabil ut.

Har letat lite efter en anpassad bänk till akvariumet, det är ett med en välvd framruta.
#4 - 13 oktober 2008 05:22
Det finns ju anpassade bänkar att köpa till de flesta akvarier, de brukar precis som IKEAs möbler vara tillverkade av spånskivor... :)
#5 - 13 oktober 2008 07:39
Sen har vi myrorna eller frälsis kvar om du letar efter solida möbler.
#6 - 13 oktober 2008 08:05
Erik... skrev:
Det finns ju anpassade bänkar att köpa till de flesta akvarier, de brukar precis som IKEAs möbler vara tillverkade av spånskivor... :)

Du har inte tänkt på vissa skilnader mellan en IKEA-möbel och en akvariemöbel. Den ena är gjord för ändamålet och den andra inte.
Olika bindemedel ger olika kvalitet och egenskaper på spånskivan.
#7 - 13 oktober 2008 10:56
Det finns de som använder IKEA tex köksbänkar till akvarier, men då förstärker man dem med extra reglar först. Små akvarier kan givetvis stå på stabila IKEA möbler, men då är det nog mindre än 100 liter vi talar om.

Annons