Osmozvatten? Vad är det

#1 - 4 mars 2004 16:03
Har hört att man skall använda osmozvatten för att sänka sitt KH-värde.
Är det samma sak som destillerat vatten, eller.
Hur högt kan KH-värdet ligga innan det påverkar fiskarnas hälsa.
#2 - 4 mars 2004 16:08
Vem är jag att svara - rookie ;-) Men osmozvatten låter lite avancerat, man ska säkert kunna mer än jag. Sedan tror jag att de olika värdenas nivå till viss del styrs av vilken sorts fiskar man har.

Kan tipsa om att akvarielagret har riktigt bra böcker där det står vilken typ av vatten som olika fiskar vill ha.

//Svärmor
#3 - 4 mars 2004 17:54
Osmos vatten används slarvigt om omvänd osmos. Det innebär att man kör kranvattnet genom ett fint membran som skiljer ut allt salt till en "slask-slang". Det andra vattnet kommer ut genom renvattenslangen och det är totalt avhärdat. Om du har tillgång till destilerat vatten så är detv ännu bättre. Men det är viktigt att veta att ingen fisk kan leva i totalt avsaltat vatten, för att få vattnet användbart måste man antingen tillsätta någon svindyr "trace elements" eller spä med vanligt kranvatten.
Berätta vad du har för fiskar och vad du har för kh så skall jag berätta om du behöver bry dig (med största sannolikhet inte)
MVH
Magnus
#4 - 4 mars 2004 18:06
Jag har väldig högt kh. 18-20 grader d.
Mina fiskar är 2 scalarer, 1 guldbarb, zebrafiskar, kardinaltetror, koppartetror, 3 silverhajar, 2 siamesiska algätare, 2 sorgmanteltetror och en liten mal.
Detta har jag deklarerat i en annan fråga. Där undrade jag om jag behövde sänka mitt kh och hur man gjorde. Fick dålig respons där. Surfade på nätet lite men jag hittade bara att man kunde använda osmos, men inte mycket mer.
#5 - 6 mars 2004 23:06
Är det nån skillnad på osmosvatten och destillerat vatten?
#6 - 7 mars 2004 05:02
jo...osmosvatten är rent h20, medans destillerat vatten kan ha med sig lite grejs, allt som dunstar runt 100 grader & neråt hänger med när det destilleras..
#7 - 7 mars 2004 08:12
Om du bara är ute efter att sänka kH och pH är det både enklare och billigare att använda någon syra, om du däremot vill förändra ditt vatten för att få det mjukare och även sänka dGH så kan man antingen använda RO-vatten eller destillerat vatten.
Du får även tänka på att när du introducerar ny fisk i ditt kar och ditt vatten är mycket mjukare med lägre pH så tar det mycket längre tid vid inkoppningen eftersom de är vana vid ett mycket hårt vatten i zooaffären.

Mvh Janne
#8 - 7 mars 2004 08:18
Jag har liknade vattenvärden (ph>8 kh>16)... tillverkar omvänd osmosvatten i en stor tunna till mitt 400L sydamerika kar.
Apparaten ger ca 130 L på ett dygn och kostade runt 1500 spänn. Blandar 3-4 delar osmosvatten med 1 del kranvatten. Hamnar på kh runt 3. Tillsätter lite extra järngödning för växternas skull. Håller numer ett ph på 6,5 med torvfiltrering (som var helt omöjligt förrut).
Trevligt att slippa kalkfläckar om inte annat :)
Men mna skall nog tänka sig för om man verkligen vill och behöver slaska med detta. Men har man känsliga fiskar så kan det ju vara värt det. Jag tycker det har stimulerat färg och lek på vissa arter.
#9 - 7 mars 2004 15:36
Detta tål att tänkas på. Får se vad jag gör. Tack för alla svar.

Annons