Osmos vatten

#1 - 12 maj 2009 00:05
Hej!

Vill börja med att säga att jag har använt sökfunktionen! men de flesta länkar var så gamla så jag hoppas att det är okej att jag tar upp frågan igen.

Jag vet vad osmos-vatten är i stora drag, men det jag undrar över är om sötvattensfiskar kan överleva i det?

Kan man på något sätt göra eget osmos-vatten utan att köpa en dyr pryl för 2000kr?

Vilka värden har osmos-vattnet i form av ph, kh m.m(antar att det beror på vilken anläggning man har men på ett ungefär?)

Skulle gärna vilja veta lite mer om detta med lite enklare termer :)

Mvh

Markus
#2 - 13 maj 2009 18:59
Du får allt köpta ett aggregat. Mitt kostade så där 1400:- och levererar ett vatten i stort sett fritt från lösta ämnen. Ledningstalet ligger under 10 mikroSiemens, alltså lägre än regnvatten i storstad. Som jämförelse får epifytiska orkidéer i trädkronorna vatten med omkring 100 mikroSiemens. Hårdheten är förstås 0. pH förskjuts nog lätt både uppåt och neråt eftersom vattnet inte innehåller några buffrande ämnen.
#3 - 13 maj 2009 20:20
Markus1984 skrev:

Vilka värden har osmos-vattnet i form av ph, kh m.m(antar att det beror på vilken anläggning man har men på ett ungefär?)

Vattnet som kommer ut ur ett osmosfilter är i princip helt rent (mer eller mindre). Därför blir det ganska konstigt att tala om vilka värden vattnet har, men pH't blir neutralt, men väldigt ostabilt.

Angående om fiskar kan överleva i det så är väl frågan både ja och nej. Vissa fiskar lever i naturen i extremt mineralfattigt vatten (svartvatten), och många av dem kräver väldigt mjukt och surt vatten för att leka och för att äggen ska utvecklas. Men även till dessa fiskar så är förmodligen 100% osmosvatten inte speciellt bra, men det beror ju på vilket ledningstal (mikrosiemens) vattnet från filtret har. Mellan 30-50 mikrosiemens är lämpligt för lek för de mest svårodlade "svartvattensfiskarna".

Men du bör även investera i en elektronisk mätare för mikrosiemens om du ska pyssla med sånt.
#4 - 13 maj 2009 20:49
En av de få akvariefiskar som kan överleva i rent osmosvatten är nog Heckel diskus. Vatten i en Heckel biotop håller en konduktivitet <10µS och ett pH mellan 3,5 och 4,5.

R/O-vatten utblandat med vanligt kranvatten funkar bra om du vill ha lekvatten till SA-fiskar genom att sänka KH, konduktivitet och pH. Elektroniska mätare för pH och konduktivitet är en absolut nödvändighet om du ska labba med R/O-vatten annars har du ingen aning om vad du pysslar med. M.a.o. en hyfsat betydande investering. Min osmosanläggning med dessa två mätare har kostat ca: 4.000:-
#5 - 13 maj 2009 20:58
Okej tack för info alla!

Jag hoppas kunna använda lite osmosvatten till att föda upp några olika sorters tetror.

Kan något ge ett tips på någon billig men fungerande osmos-anläggning,
samt kanske förklara lite mer ingående hur den kopplas in. Ska man ha ett eget kar för att göra osmos vatten?
#6 - 13 maj 2009 21:05
Köp dig en woods avfuktare o sätt i lokalen där får du ut tillräckligt med vatten för o leka tetror. I mitt fall får jag ut ca 10 liter per dag med runt 10mS o 7 i pH detta slår jag genom torv så att pH sjunker ner till 4.
#7 - 13 maj 2009 21:55
kaj.p skrev:
Köp dig en woods avfuktare o sätt i lokalen där får du ut tillräckligt med vatten för o leka tetror. I mitt fall får jag ut ca 10 liter per dag med runt 10mS o 7 i pH detta slår jag genom torv så att pH sjunker ner till 4.

Vilken modell av woods tycker du jag ska ha till min lokal på c:a 10kvm och 3.10 till tak?

P.S fortfarande intresserad av att veta hur Osmosanläggningen kopplas/ska användas
#8 - 14 maj 2009 08:30
Markus1984 skrev:
P.S fortfarande intresserad av att veta hur Osmosanläggningen kopplas/ska användas

Kajs tips verkar enkelt och bra om du inte behöver så mycket vatten varje vecka!

Omvänd osmos är ganska enkelt det också.
Men är för det första måste man veta att det är vattenkrävande/oekonomiskt. Endast 5-15% av det råvatten man matar in i osmosfiltret kommer ut som rent osmosvatten, resten blir spillvatten rakt ut i avloppet.

R/O-filtret har tre anslutningar, en matningsslang för kranvatten från vattenledning, en slang för spillvatten ut i avloppet och en slang för uppsamling av det rena osmosvattnet.

Matningsvattnet bör ha en temperatur över 12 grader och ett vattenledningstryck mellan 3,5-4,5 bar för att filtret skall producera normalt. Jag kör in kranvatten med ungefär 20-25 graders temp.

Det finns många olika typer av filter, och kvalitetsnivåer, på marknaden. Passa dig för begagnat eftersom risken finns att det i dessa sitter ett uttjänt R/O-membran och sedimentfilter = dyrt att byta...
Mitt R/O-filter är ett Aquatic Nature Antarctica vilket är utrustat med ett extra nitrat/silikat/fosfat-filter för ett ännu renare vatten. Kostar ca: 2,000:-

Hur rent ditt osmosvatten blir beror lite på kvalitén på råvattnet du matar in.
#9 - 14 maj 2009 21:34
Okej tack för info Ouscazz, nere i lokalen har jag endast iskallt kallvatten. :/ Så då blir det att brygga osmosvatten här uppe.....
#10 - 15 maj 2009 16:03
du kan köpa färdigt vatten på bensinmacken (batterivatten), men det blir ju dyrt i längden :/
#11 - 15 maj 2009 20:14
Batteri vatten är ju destilerat/kondenserat vatten.
Du kanske skulle destilera blir billigare i längden kanske?
#12 - 15 maj 2009 20:25
Inte med dagens vansinniga el-priser..
#13 - 16 maj 2009 00:22
Tack för info boys, jag har lite kontakter så jag kan nog köpa lite billigare Batterivatten, men är det samma sak som "osmos-vatten"?
#14 - 16 maj 2009 07:21
Tja Markus kanske jag kan skaffa fram vatten åt dig sen,där jag jobbar så har man bytt ut en tvätt och i den gamla så är det två stora behållare som klarar att producera rätt många liter.Den är komplett med pump,mätare och filter.
Ska bara få hem den sen :).
#15 - 16 maj 2009 09:41
santa skrev:
Tja Markus kanske jag kan skaffa fram vatten åt dig sen,där jag jobbar så har man bytt ut en tvätt och i den gamla så är det två stora behållare som klarar att producera rätt många liter.Den är komplett med pump,mätare och filter.

Ska bara få hem den sen :).

Låter inte helt fel ;D

Make it happen!! ;)
#16 - 16 maj 2009 10:01
Sog mig en tanke! Torktumlarn?
#17 - 16 maj 2009 10:38
Aleks skrev:
Sog mig en tanke! Torktumlarn?

Slå bort tanken... parfymrester från tvättmedel/sköljmedel.

Markus!

Om du skall börja labba med "rent" vatten, köp ett R/O-filter, punkt slut!
#18 - 19 maj 2009 16:41
Nån som kan förklara vad ett osmos eller ett omvänt osmosfilter är?
#19 - 19 maj 2009 17:02
Wunder skrev:
Nån som kan förklara vad ett osmos eller ett omvänt osmosfilter är?

Vattnet pressas genom ett membran och det som kommer ut på andra sidan är rent vatten utan salter och annat.
#21 - 22 maj 2009 12:26
#22 - 25 maj 2009 18:49
Då har jag en följdfråga på R/O-filter. Tex Aquatic Nature Antarctica som Ouscazz nämnde, hur mycket vatten producerar detta? T ex under en dag?
#23 - 25 maj 2009 19:38
Det beror inte bara på filtret utan på vattentrycket på tillvattnet. Om trycket är under ett visst värde blir det inget osamosvatten alls för vattnet måste tryckas genom filtret. Försäljarna brukar ange ett visst antal liter per dag - givet ett visst tryck.

Jag har t.ex. märkt en tydlig skillnad på olika dagar. Helgdagar när många är bortresta (Norrköping) är trycket i ledningarna högre och aggregatet producerar mycket fortare. Ibland går det väldigt långsamt. Får det gå hela tiden blir det väl något mellan 50 och 70 liter per dag med ett ledningstal på under 10 mikroSiemens, fn 4 mikroSiemens och det är jag väldigt nöjd med. Värdet varierar med åldern. Filtret försämras och släpper igenom mer salter. Mitt har ett förfilter med aktivt kol för bl.a. klor i vattnet men det har jag aldrig bytt.
#24 - 25 maj 2009 19:42
Ja där stod de mesta man behövde veta... men inte något pris vad jag kunde se dock. Och en fundering till, det står att maximal ledningsförmåga är mellan 200-1300ms/m. Är inte detta högre än vad Diskus vill ha?

Annons