Osmos

#1 - 9 november 2005 13:48
Tjena

Hur vet jag att min osmos levererar rätt värden? Tex. Hur kan jag kontrollera att den fungerar som den skall? Det jag har testat är att den sänker pH:t, men mer vet jag inte hur jag skall kolla den. Har spolat den ett par gånger för att underhåll. Men finns det mer man kan kontrollera?
Har haft den ett tag nu, så jag blir lite nyfiken. Vill ju ändock att den skall funka.
PatrikMalmo
#2 - 9 november 2005 18:02
Osmosfilter som är verkligt bra ska leverera vatten liknande destillerat vatten. Det enklaste jag vet att kolla sådant är att mäta ledningsförmågan. Gör en/ett par mätningar på kranvattnet och en/ett par mätningar på osmosvattnet. Ledningsförmågan på osmosvattnet ska ligga på väldigt, väldigt få microsiemens.

Hilsen,

P
#3 - 10 november 2005 08:16
[QUOTE=PatrikMalmo]Osmosfilter som är verkligt bra ska leverera vatten liknande destillerat vatten. Det enklaste jag vet att kolla sådant är att mäta ledningsförmågan. Gör en/ett par mätningar på kranvattnet och en/ett par mätningar på osmosvattnet. Ledningsförmågan på osmosvattnet ska ligga på väldigt, väldigt få microsiemens.

Hilsen,

P[/QUOTE]

OK. Då blir min fråga hur eller vad använder jag för att göra den mätningen? För det här var ngt nytt för mig. :/
PatrikMalmo
#4 - 10 november 2005 15:14
En ledningsmätare. Akvarielagret har en, Trans microsiemens. Är rätt dyra i inköp (950:- på Akvarielagret). En del akvarieföreningar har sådana, likaså en del butiker. Fråga runt och kolla om de kan mäta det, eller köp en egen mätare. Alternativt kan du kontakta kommunens vattenverk - men då kan det kosta en slant.

Vill du mäta med pH och KH-test så ska pH ligga på 7 och KH (eller för den delen GH) på noll. En del tester är dock inte att lita på så kontrollmät mot lösningar som du vet vad de innehåller, t ex kranvattnet (kommunen brukar ha faktablad för vattenvärdena i din kommun). Får du förväntat resultat av kontrollmätningarna så kör på!! :)

Hilsen,

P
#5 - 10 november 2005 17:44
[QUOTE=PatrikMalmo]En ledningsmätare. Akvarielagret har en, Trans microsiemens. Är rätt dyra i inköp (950:- på Akvarielagret). En del akvarieföreningar har sådana, likaså en del butiker. Fråga runt och kolla om de kan mäta det, eller köp en egen mätare. Alternativt kan du kontakta kommunens vattenverk - men då kan det kosta en slant.

Vill du mäta med pH och KH-test så ska pH ligga på 7 och KH (eller för den delen GH) på noll. En del tester är dock inte att lita på så kontrollmät mot lösningar som du vet vad de innehåller, t ex kranvattnet (kommunen brukar ha faktablad för vattenvärdena i din kommun). Får du förväntat resultat av kontrollmätningarna så kör på!! :)

Hilsen,

P[/QUOTE]

Kanon, tack för hjälpen. Skall kolla runt om jag kan få tillgång till en ledningsmätare.
Eventuellt köpa KH/GH test du nämnde oxå, pH:t har jag redan. Men pH:t får jag testa igen.

Tack igen

Annons