Oseriös Butik

#1 - 5 oktober 2003 13:48
Varning för extremt dålig och oseriös butik, Zoo Companiet i arninge centrum i täby norr om sthlm. Smet in då jag hadde vägarna förbi och lyckades höra när den anställda tjejen hasplade ur sig dumheter som att "det går bra att ha släjstjärtar i däri de anpassar sig till akvariets storlek " och "plecostomus äter bara växter".

Sån okunskap gör mig ledsen .... tänk hur mycket fisk det finns som far illa pga butiker som den.
#2 - 5 oktober 2003 13:52
kunde du inte ha upplyst henne om att så inte är fallet stackars tjejjen kanske inte visste bättre ? =)
#3 - 5 oktober 2003 14:12
Hjälper inte alltid... jag råkade höra ett par fråga efter en algätare i en butik. Detta par hade ett litet kar på max 50 liter, de var osäkra på volymen. Förslagen duggade tätt från personalens sida, bara blivande stora malar. Paret själva ville ha "den där häftiga fisken" som var en indisk glasmal och undrade om det gick att ha bara en. Visst, sa personalen. Men då kunde inte jag hålla tyst. Sa att det är en stimfisk och att de blir för stora för ett litet akvarium. Föreslog några otocinclus istället. Gissa vad paret gick ut med? Jupp, EN glasmal :O(
Den butiken kommer jag aldrig att sätta min fot i mer...
#4 - 5 oktober 2003 14:51
Var inne i en zooaffär för att köpa tre otocinclusar för ett par veckor sedan, i samma affär är en pappa med son som ska köpa en spindel. De frågar om matning och så och får till svar att de kan försöka mata den lite då och då med vad kommer jag inte ihåg, men om den inte åt så fick de in nya spindlar varannan vecka! [:O]

Köpte mina malar och gick därifrån snabbt, hade man vetat vad en spindel äter så kanske jag hade kunnat lägga mig i men eftersom de spindlar som råkar komma in här snabbt åker ut igen (min snälla pojkvän bär ut dem medan jag har satt mig i säkerhet).[:I]

Samma affär har till en kompis sålt en guldfisk skål med tillhörande slöjstjärt...
#5 - 5 oktober 2003 16:24
Levande syrsor är bra spindelmat för många spindlar. Men nu till det jag tänkte skriva som hör till topic istället. Jag har köpt fisk i en rad olika butiker. Jag har köpt 10 neontetror och ett 15-tal andra fiskar på Zoo kompaniet i Arninge. Neontetrorna är jättefina och har klarat sig jättebra precis som 95% av alla fiskar jag köpt i andra butiker. Men de andra fiskar som jag köpt där (förutom neonerna altså) så har runt en tredjedel dött i påsen eller strax efter hemkomsten och ytterligare några har dött nån vecka senare. Jag har fått sura miner men nya fiskar för de som dött de första dygnet i alla fall. Men jag undrar hur de behandlar sina fiskar? Jag är väldigt noga med inkoppning och har bra vattenvärden i mina akvarier. Har inte haft det här problemet med någon annan butik. Kommer inte köpa något mer levande där i alla fall.
#6 - 5 oktober 2003 16:24
Det finns tyvärr många sådana Zoobutiker.
Kanske fler sådana än bra. Trist.

#7 - 5 oktober 2003 17:04
Arninge är annars en välskött butik med frisk fisk, om än med litet utbud. "Pryotjejer" som inte vet vad som är fram och bak på fisken tycker jag man stöter på i varenda zoobutik.
#8 - 5 oktober 2003 17:23
Azur:"välskött butik med frisk fisk" nja kan inte riktigt hålla med dig. Inte när jag var där sist för ett par veckor sedan.......mina intryck - okunskap och sjukafiskar som såldes.
#9 - 5 oktober 2003 17:24
Den Zooaffär där jag skött fiskarna så har jag hållit pH på 7,5 vilket är ett värde som de flesta fiskar klarar den korta tid de finns i butiken, kunderna har alltid blivit upplyst om pH värdet som fiskarna är "van" vid.
Fiskarna har varit i butiken ett par dagar innan de säljs för att inte någon av transporten sjuk fisk säljs.
Visst har det hänt att fiskar har dött efter någon dag, och de kunder som har kommit med vattenprov så har de flesta haft ett pH på omkring 6,0, och nitrit,och några vågar inte testa sitt vatten så de har kommit med kranvatten.
I butiken har det bytts vatten 2 gånger i veckan, därför har kunden uppmanats att göra ett delvattenbyte och justera pH värdet innan de sätter i fiskarna, de som klagat på döda fiskar brukar erkänn att de inte bytt vatten.
Det är ofta samma kunder som kommer och säjer att fiskarna har dött, det är några som inte fått köpa fiskar de har varje gång kommit med döda fiskar och vill ha nya.
Fråga i din Zoobutik hur de tycker kunderna sköter sina fiskar.
Nu har butiken här slutat sälja fisk.
#10 - 5 oktober 2003 17:28
Har varit med om något liknande när jag bara vatrt inne om och tittade i en butik.

Tjuvtittade på vad ett par köpte för fiskar. Först köpte dom några guppy, sedan tycker dom påfågelcikliderna var jätte fina (5cm) så frågor dom personalen om guppy+oscarn går ihop. Hörde dock iunte exakt vad dom sa men det slutade med att dom köpte Påfåglen och guppys.

Samma när min syrra var och handlade Dvägguramis.
Hon bad om en hona och en hane av Honungsgurami.
När hon kom hem upptäckte jag att det vart två hanar så vi åkte tillbaka till affären och bytade den ena hanen mot en hona sedan så bad vi om extra foder också eftersom vi fick köra dubbelt så långt som tänkt:D

Mvh Ola
#11 - 5 oktober 2003 17:33
Håller med Azur ovan. Jag har varit runt en mängd olika zoo- och fiskbutiker i Stockholm. Ibland möter man en okunnig pryo eller en tillfällig inhoppare som knappt klarar av kassa-apparaten. Ibland möter man istället överraskande tung kunskap. Fast visst finns det en hel del dumheter i branchen. Jag har tjuvlyssnat på flera samtal där expediten rekomenderar firrar som en köpare tycker är fin och som absolut inte passar till dennes akvarium. T.ex. en Black gost i ett 100 liters akvarium med sällskapsfisk tror jag var en dålig rekomendation...
#12 - 5 oktober 2003 17:53
Tycker inte det är ett försvar för butikerna att det råkar vara en PRAO-elev... en sådan får nämligen inte ta något ansvar och heller inte lämnas ensam med kassaapparaten.
Inhoppare? Ja, jag skulle hellre vara ärlig och säga att jag är inhoppare och därför inte kan råda än att ge fel info för att sälja och stå med skägget i dörren och se dum ut.
#13 - 5 oktober 2003 18:51
Kramfors: Vad hade ditt inlägg med den här tråden att göra?
#14 - 5 oktober 2003 19:09
Det tråkiga med Zoo-affärer är ju tyvärr att de som jobbar där förväntas vara fullfjärdrade specialister på katter, hundar, alla gnagare, burfåglar, ödlor, spindlar, sköldpaddor och naturligtvis akvariefiskar. (Naturligtvis skall man känna till alla latinska namn, sjukdomar, mediciner, kunna alla veterinärers specialitet, veta hur stor varenda fisk blir och natuligtvis hur man får alla sorters burfåglar att häcka)

Det är inte så många människor som kvalar in att arbeta i en Zoo-affär med alla de kvalifikationerna. Därför blir det konstigt ibland, när en gnagarexpert skall försöka sälja en mal till en akvarist, eller för den delen när en person som snöat in på akvariefiskar skall försöka könsbestämma ett marsvin och sälja till en kund...

Det här kommer vi alltid att råka ut för. Jordbruksverkets regler, där det på varje affär måste finnas minst en person som har gått en kurs och fått lära sig det mest basala om varje grupp djur, är ett steg i rätt riktning. Om butikerna nu bara kunde börja att på allvar skylta upp med information vid varje akvarie om vilka fiskar som finns där, och vad de har för egenskaper, så skulle det kunna vara nästa steg i rätt riktning. Då skulle de osäkra kunderna själva kunna se hur stora deras fiskar blir, och de som är arbetar i butiker skulle kunna ha lite mer information att luta sig mot när kunderna ställer frågor.

Swetrot
#15 - 5 oktober 2003 19:43
Jag har bara lite att fylla på med..
1. På Arninge Zoo har jag köpt tre siamensis och dom har jag aldrig haft problem med!
2. Vid kassan har dom en pyttig "potta" med slöjstjärtar och jag undrar alltid vilka kunder dom raggar på så vis. Att kunder köper slöjstjärtar och inte vet att dom inte ska bo litet är en sak, men att butiken gör på så vis när dom borde veta bättre är ingen bra reklam.
3. Dom kunde få tag på en syresten i trä i motsats till vad Arken kunde.
4. Om ni ändå är i Arninge kan ni ta en fika på Arninge Café & Restaurang. Hälsa från Sofias flamma Magnus så blir det några kronor återbäring.
#16 - 5 oktober 2003 19:57
Den där skålen fylld med sjöjstjärtar hade jag helt glömt bort. Borde anmäla det.
#17 - 5 oktober 2003 20:08
Självklart kan inte alla vara specialister på allt men om man inte vet eller kan något så får man allt tala om det. Och vissa basala kunskaper om sortimentet tycker jag att alla ska ha. Jag kanske ställer orimliga krav men har samma krav på Vivo, MQ och zoobutiker....
#18 - 5 oktober 2003 20:32
ahlin, jag menar att kunderna trots alla råd de får i en butik så struntar många i dem.
I butiken är i de flesta fall vattnet optimalt för fiskarna, men kunden släpper fiskarna i "sitt" vatten.
Det går inte att förklara för en kund i 30 minuter som köper 2 guppy som butiken tjänar några kronor på, butikerna ska ha faktablad om den fisk kunden vill ha, så kunden kan läsa dem och ta ett eget ansvar för vad de köper.
Många kunder lyssnar inte på de råd de får, och det går inte att tvinga någon att köpa de fiskar som butiken tycker passar tillsammans.
Det är svårt att sälja fisk i en butik, det kommer så många som bara tittar på fiskarna och frågar men köper inget, så småningom så lär man sig att se vilken kund som det är meningsfullt att ha en dialog med om fiskarna, därför kan det bemötande en del av er fått vara att biträdet har klassat er som "tittare" eller "jag är duktig" som kan bäst, den är det ingen mening att prata med.
Glöm inte att kunden har rätt.
#19 - 5 oktober 2003 21:10
"Många kunder lyssnar inte på de råd de får, och det går inte att tvinga någon att köpa de fiskar som butiken tycker passar tillsammans."

Stämmer tyvärr alldeles för väl. I exemplet jag angav tidigare var det ett helt okunnigt par som skulle handla en algätare. När jag väl sa ifrån så blev biträdet ganska röd om kinderna och höll med lite hummande. Kunderna envisades ändå och fick sin glasmal. Hade den tur så lever den än... hade den otur så har den dött och paret kommer att vara jättebesvikna och klaga på att butiken sålde en "sjuk" fisk till dem. De kommer iaf inte att rekommendera den butiken till någon, även om det var de själva som inte brydde sig om råden de fick.

Samtidigt kan jag inte förstå att inte biträdet inte försökte få dem att avstå åtminstone. I kundernas ögon kommer hon att framstå som inkompetent, särskilt om de läst på mer efter inköpet.
#20 - 6 oktober 2003 02:44
måste bara lägga mig i igen och säga till sweetrot det där du säger med att man måste kunna alla latinska namn osv.
Det jämför jag med en florist ,en florist måste lära sig alla namn ,hur blommorna ska skötas, vad det kan vara för fel på dom ,vad ´man ska göra åt felet osv annars klarar de inte floristutbildningen
det är ju en sak man väljer att jobba med då får man väl visa intresse oxå?
#21 - 6 oktober 2003 05:39
det är ju en sak man väljer att jobba med då får man väl visa intresse oxå?
Va? Räcker det inte med att vara djurintresserad? =o)
#22 - 6 oktober 2003 07:18
Do´h hur har du tänkt att en stakars expedit på en ej specialiserad akvariebutik ska kunna alla latinska namnen på fiskarn, hur stora de blir mm. Om de måste vara så bra så behövs inga böker eller forum för behöver man veta något så pratar man med personalen i djuraffären så kan de allt om allt.

På en ren "Fisk affär" så tycker jag att man kan förvänta sig att personalen är mer kunniga på det dom säljer eftersom de bara har just fiskarna + tillbehör att inrikta sig på.

#23 - 6 oktober 2003 07:31
håller med jonas81. i en butik som arken är det många olika djur o att kräva att personalen är experter på alla områden är ju lite att ta i....

mats
#24 - 6 oktober 2003 07:45
Det finns en lag som säger att kunden skall kunna få med ett informationsblad om djuret som köps. Jag tycker man kan begära att personalen skall skicka med ett sådant om de inte vet något om fisken de säljer. Sedan uppskattar jag om personalen erkänner om de inte vet, det ger mig en känsla av att de iaf är ärliga, även om de är okunniga.
#25 - 6 oktober 2003 07:52
ja, det tycker jag med. sen tycker jag att det alltid borde finnas en närvarande i butiken som KAN sitt område... o som kan ge hjälp när det behövs..

infoblad likande dem på zoopet borde finnas om varje fisk tycker jag...
#26 - 6 oktober 2003 08:01
Arken har ju satt upp lappar på alla sina kar med information om fiskarna så just där blir nog inte detta ett problem. Men inkompetent personal har dom så det räcker och blir över. Trots alla historier om dåliga affärer så kommer här ytterligare en: Det gäller en butik som ingår i arken kedjan. En mor och hennes dotter tittar på "slamsugande" fisk. De vill ha två "skitätare" och två "algätare" till sitt 80 liters kar. Expediten pekar på några alternativ, däribland siamesiska algätare. När dom frågar om dom är bra algätare så får dom svaret: ja, mycket bra. Sedan frågar dom om dom går att ha två stycken i 80 liter samt hur stora dom blir. Expediten tittar på lappen på karet och säger "här står det att dom blir 15 cm, men så stora blir dom inte, det går bra med två i ditt kar".

Nu igår plockade jag upp två stycken siameser ur mitt 375 för att jag tyckte att dom blivit lite väl stora. De mätte 18 cm båda två (men alla siameser får inte diskusmat).
Sådant beteénde är helt oförlåtligt hos en expedit. Lappen finns där för att dom skall kunna ta hjälp av den när kunskapen brister. Kunden gick därifrån med två dvärg metallpansarmalar och två små siamesiska algätare. Båda två stimfiskar oah ingen av dom vidare effektiva algätare om dom går i par. Men man måste skilja på akvarieaffärer och akvarieaffärer. Just arkens affärsidé är dessa okunninga personer som kommer in ett par gånger om året och handlar en påse blandad fisk, denna kundgrupp är lönande. Sen har vi hobby akvarieaffärerna. De har kunskap, tålamod och intresse. De lär sina kunder bästa sättet att ta hand om sina kunder. Oftast har de inte råd med dyra lokaler och ligger i byhålor, på industriområden eller i bostadsområden. Dessa affärer drivs oftast på hobbybasis och ägarna har oftast ett annat arbete vid sidan om. De enda anställda är familjen. Dessa affärer är inte lönsamma som det är idag. Jag hör ofta duktiga akvarister som funderar på att sälja sin affär för att det tar för mycket tid och ger för lite pengar. Som medveten konsument så väljer jag aldrig att handla från butiker som ligger centralt och livnär sig på att sälja guppi till småbarnsfamiljer. Jag väljer butik med kunskap och kompetens. Om alla hade valt butik med omsorg så hade de renodlade hobbybutikerna blomstrat medans kedjebutikerna med misskötta kar och inkompetent personal hade tvingats lägga ner. Då skulle hobbybutikerna kunna tränga sig in i stan, så slipper man åka så långt. Men allt detta är en utopi så länge större delen av Svenska akvarister har akvariet som något kul att se på och inte som en hobby som kan ge så mycket mer. Men jag gynnar i alla fall dom butikerna där jag hör att dom har kunskap, glöm inte att det är du som bestämmer.
MVH
magnus
MVH
Magnus
#27 - 6 oktober 2003 08:05
hej, jag var lite stressad när mitt inlägg skrevs, nu vill jag fylla på lite mer info.

Det var fruktansvärt dålig kvalite på fisken i butiken. Diskus och Prakt-botierna såg sjuka ut med insjukna magar och mörka i färgen. hälften av fisken som var till salu var fortfarande yngel.

Appropå att man ska veta allt som arbetande på zoo-butik, det kräver jag inte alls men man ska fan inte medvetet utsätta djur för grymheter med uttalanden som att "de anpassar sig till akvariets storlek".

Och ja, jag borde sagt till. Men orkade jag ställa till med en scen framför föräldrarna med barn och min flickvän i släptåg? mjae jag valde att inte göra det utan bara lämna affären muttrandes och med en isande känsla i magen.
#28 - 6 oktober 2003 08:17
Bästa akvarie handel finns i Uppsala :)

Akvarie Hobby - vissa lite billigare än spec. och andra dyrare :)
Akvarie Specialisten <-- Har rätt många olika sorter billigt på vissa fiskar
Palm Zoo (tror jag att den heter så eller så heter den Fyris Zoo) <-- Har billigast tillbehör ex. Dopp värmare och inne-ytterfilter

Rätt så bra affärer.
#29 - 6 oktober 2003 10:05
Vad gäller Uppsala så var jag där för några veckor sedan.
Jag svängde förbi Arken för att titta på lite fisk (trodde jag)
De hade inte en enda fisk, Alla akvarier stod med vatten men utan fisk.Jag frågade en tjej som jobbade där varför de ej har någon fisk och hon svarade att det hade något med vattnet att göra men hon visste inte vad.
Är det någon här som vet?
#30 - 6 oktober 2003 10:19
Hos alla affärer?! Hmm om du säger en tjej så var du på akvarie hobby. :) hmm ska kolla idag.
#31 - 6 oktober 2003 10:58
Jag håller med om att Akvarie Hobby i Uppsala är kanon. Var där i samband med ett besök hos min syster(fick samma kväll äran att delta i en föreläsning av Kjell Fohrman om tanganyika ciklider)och jag blev väldigt imponerad. Både trevlig och kunnig personal och en fräsch butik med många olika fiskarter. Högsta betyg får den butiken av mig iallafall.
#32 - 6 oktober 2003 11:30
Topfrog har en viktig poäng där när han säger att det är vi akvarister som faktiskt bestämmer vilken butik vi gynnar och därmed ger större chans att överleva.

Arken-butikerna är hopplösa, kan för lite eftersom de inte är specialiserade på fisk + är skrattretande dyra - något jag upplyst ägarinnan till min lokala Arkenbutik om.

Jag handlar det mesta hos Guldfisken i Kalmar och är jättenöjd med service, kunskap och kvalitet där. Bara det faktum att jag för billig penning kan fylla på Aqutan, TMG, Nitrivec, Tetras flingfoder mm gör att det är värt besöket. Dessutom vet jag att jag kan fråga när det behövs och få ett ärligt svar. Inga frågor är för "dumma" och det är viktigt i en kundrelation.
#33 - 6 oktober 2003 12:16
Bästa akvarie affär är Akvarie Specialisten klart om saken! där har dom väldigt många fiskar :D

Hehe jag fick erbjudande av att köpa deras uppvisning fisk för 8000! så mycket kostar den :) säljs annars ej!

Dom är väldigt sjysta!

Hehe man vet aldrigt om jag ska köpa den eller ej :) väldigt dyrt men fint
#34 - 7 oktober 2003 09:19
när jag var på arken i märsta så var det en pappa med sina 2 barn som skulle köpa vattensköldpaddor (rödörade) och dom blev rekomenderade ett 70L akvarium... riktigt dåligt tycker jag för hur länge kommer man kunna ha dem i ett 70L kar...


sen måste jag hålla med n/a att uppsala har helt suveräna akvarie butiker
#35 - 7 oktober 2003 10:00
Är det inte förbjudet o sälja rödörade sen ett par år tillbaka??
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 7 oktober 2003 10:02
Är det inte förbjudet o sälja rödörade sen ett par år tillbaka??

Svar: Nej
#37 - 7 oktober 2003 10:10
oki fel av mig då....
Tack för infon, ska gå o läxa upp vissa akvariehandlare i stan..
#38 - 7 oktober 2003 10:18
Rödöron, som nästan alla reptiler, behöver väl intyg att de är födda i fångenskap, eller är jag helt ute och cyklar?
#39 - 7 oktober 2003 12:11
Vill bara säga att jag har handlat mosaikguramis o kuhliiål på Zookompaniet i Arninge.Och de mår jättebra MEN personalen där vet ingenting om fiskar alls det tycker jag är lite lustigt för jag har haft akvarium nu i ca:2mån och jag kan mer än de kan.Jag begär inte att de ska kunna alla latinska namn men säljer man fisk 5 dar i veckan så borde man väl "snappa" upp någonting om dom.Jag åker gärna dit o handlar igen men lyssnar inte på vad de har att säga utan kollar upp allt iförväg.Till sist de tjejer som jobbar där är INGA praoelever.











Annons