Oscars igen

#1 - 10 juli 2006 12:33
Hej!

Jag undrar vad oscars äter i naturen. Jag har läst om att man kan ge oscars i stort sett VAD som helst!
Det är nog sant men det kan ju inte vara det nyttigaste för dom.
Det bästa är väl ändå att de dom vad de äter i naturen eller?
Är de kött eller växtätare?
Vore roligt att få svar!

MVH Joel

PS.
Vad heter oscar på latin?
#2 - 10 juli 2006 12:42
Astronotus ocellatus heter den i artbeskrivningen iaf...
Oskarn är köttätare (fiskätare)..
Skulle nog tippa på att den äter små undervattens djur, insekter som hamnar på ytan och små fiskar..
#3 - 10 juli 2006 12:46
Ok, tack! Kan man ha en liten guppyodling + kanske en blockmollyodling som levande foder? Är mysis och mygglarver bra? Kanske lite cyclops oxå?

MVH Joel
#4 - 10 juli 2006 15:16
Klart du kan ha en liten odling med foder fiskar, ett bra sätt att hålla jakt instinkten igång + att dom får motion..
Mygglarver funkar fin fint, när dom är lite mindre..
Men tänk bara på att dom blir stora och dom kan böka rundor rätt bra med inredningen.. Sen kräver dom ett stort kar.. Men det visste du säkert redan..
#5 - 10 juli 2006 21:00
Tack igen!

Har även lite funderingar på vad Oscarn har för orginalfärger. Hur stora blir de i ett 2500 liters kar? Ska man ha grovt eller fint grus, har hört lite olika så jag blev osäker.
Tacksam för svar!

MVH Joel
#6 - 10 juli 2006 22:07
Prova att Googla så ser du vilka färger som är vanligast..
Oskars ska ha finkornig sand stora rötter och stora stenar.
Stora stenar ska du ha för annars så flyttar dom på dom sen när dom har blivit stora..
Samma med växsterna plantera dom i en lerkruka som du sen gräver ner i sanden du kan även knyta en nylon strumpa som du sedan skär ett litet hål i som växsten sticker upp genom.. Mest för att förhindra så att dom inte kommer åt rötterna och sedan står växsten stadigt kvar i lerkrukan..
I ett så pass stort kar så borde du få upp dom i 35-40Cm..
Har du fler frågor så bara fråga på...
#7 - 11 juli 2006 17:37
Tack så mycket!

Vet du hur MÅNGA oscar man kan ha i ett sånt kar?
Kanske ÄR sista frågan :)

Joel
Guest
#8 - 11 juli 2006 18:27
[quote=nitus]Tack igen!

Har även lite funderingar på vad Oscarn har för orginalfärger. Hur stora blir de i ett 2500 liters kar? Ska man ha grovt eller fint grus, har hört lite olika så jag blev osäker.
Tacksam för svar!

MVH Joel[/quote]

hur är måtten på karet,antalet oscars är lite olika om du ska ha bara oscars eller sällskap till dessa, dom skulle nog kunna dra iväg till en 30-45cm, orginalfärgen eller vildformen är svart med röda ränder.
#9 - 11 juli 2006 18:37
Akvariet är 350*90*80. Är det svårt att hitta några i orginalfärger?

MVH Joel
#10 - 11 juli 2006 19:55
inga problem att hitta vanliga oscars.. fick hem 2st idag :D . .slängde ner några svärdbärare som var 2cm mindre än dom själva och det svalde dom .. sen spottade de ut svärdet ;).. finlirare..
#11 - 12 juli 2006 15:10
[QUOTE=Tom_N]inga problem att hitta vanliga oscars.. fick hem 2st idag :D . .slängde ner några svärdbärare som var 2cm mindre än dom själva och det svalde dom .. sen spottade de ut svärdet ;).. finlirare..[/QUOTE]

Visst e dom coola min gamla rackare...
#12 - 12 juli 2006 16:02
Jag kan tycka att det kanske är jobbigt att odla upp foder till dem, värkar lite onödigt också när de nästan äter vad som helst.
Jag matar mina med större fiskbitar, ärtor, pelets, mask och andra insekter.

Om du vill få dem att växa snabbt så är mask väldigt bra :) en av mina bodde i karantän (var "mobbad"). Gödde honom med mask bara, tror att han vart 5 cm längre på en månad ca.
#13 - 12 juli 2006 17:02
[quote=nitus]Akvariet är 350*90*80. Är det svårt att hitta några i orginalfärger?

MVH Joel[/quote]

Det finns flera arter i släktet Astronotus. Astronotus ocellatus är synnerligen ovanlig i handeln. Den kommer från övre Amazonas i Peru-Brasilien. Den har ögonfläckar längs hela ryggfenan.

Här finns en teckning:
http://www.aqua-vita.si/organizmi.html

Vilda påfågelcichlider (eller Oskar) är sällsynta. De flesta är odlade i Sydostasien, Tjeckien eller Sverige. Det är oklart vilken art den vanliga påfågeln i handeln tillhör. Det finns några att välja på. Den kan vara obeskriven. Ingen har reviderat släktet så det är samma förvirring som med hantelscichlider, L-malar och många andra fiskar.

Här finns exempel på olika vilda påfågelcichlider (oklart hur många olika arter det är frågan om)

http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Cichliden/INDEX.HTM

Jag hade några vilda Astronotus ocellatus i början på 1980-talet. Tyvärr blev de inte gamla. En oväntad värmebölja på våren kokte dem när jag var bortrest. Jag fick ändå ett intryck av att det var en mycket vekare fisk än den vanliga påfågeln i handeln.
#14 - 12 juli 2006 17:26
[QUOTE=Erik Åhlander]Det finns flera arter i släktet Astronotus. Astronotus ocellatus är synnerligen ovanlig i handeln. Den kommer från övre Amazonas i Peru-Brasilien. Den har ögonfläckar längs hela ryggfenan.

Här finns en teckning:
http://www.aqua-vita.si/organizmi.html

Vilda påfågelcichlider (eller Oskar) är sällsynta. De flesta är odlade i Sydostasien, Tjeckien eller Sverige. Det är oklart vilken art den vanliga påfågeln i handeln tillhör. Det finns några att välja på. Den kan vara obeskriven. Ingen har reviderat släktet så det är samma förvirring som med hantelscichlider, L-malar och många andra fiskar.

Här finns exempel på olika vilda påfågelcichlider (oklart hur många olika arter det är frågan om)

http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Cichliden/INDEX.HTM

Jag hade några vilda Astronotus ocellatus i början på 1980-talet. Tyvärr blev de inte gamla. En oväntad värmebölja på våren kokte dem när jag var bortrest. Jag fick ändå ett intryck av att det var en mycket vekare fisk än den vanliga påfågeln i handeln.[/QUOTE]

Skulle nog vilja säga att dom jag har haft oftast vari en blandning av:
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Cichliden/Seiten/Astronotus%20crassipinnis.htm och http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Cichliden/Seiten/Astronotus%20ocellatus%20WF.htm

väldigt lika den siste men med ett lite bredare och ljusare mittenband..
Guest
#15 - 12 juli 2006 19:14
[quote=nitus]Akvariet är 350*90*80. Är det svårt att hitta några i orginalfärger?

MVH Joel[/quote]

helvetica vilket kar...3st fullvuxna lekpar skulle nog gå eller 2 hanar och 6 honor om du bara ska ha påffar då.
#16 - 12 juli 2006 20:31
Oj! Jag trodde inte det skulle vara så svårt... att hitta påffar alltså.
Är dom i väldigt olika storlekar eller är dom ungefär lika?
Skulle tycka det var roligt att ha några redega bjässar nämligen :)
Är dom lättare att ha ju större kar man har eller?
Jag förstår inte riktigt vad Mattias menar med vanliga oscar i handeln. Såna som är odlade eller?
Tackar alla för alla svar!

MVH Joel
#17 - 12 juli 2006 20:41
Ja, det är lättare att ha dem i större kar. Har du mindre ka kan de "slå" hjäl varandra.
Guest
#18 - 12 juli 2006 21:40
astronotus orbiculatus har jag sökt länge, tror inte den finns i sverige.

är det nån här som har beställt fisk från tyskarna amazon exotic import.
nu blev ja ännu mer sugen på att beställa hem. har funderat länge på att ta hem fisk från usa jeff rapps eller rabb men tyskarna verkar ha en del dom mä.
#19 - 12 juli 2006 23:04
[quote=Lutt]astronotus orbiculatus har jag sökt länge, tror inte den finns i sverige.

[/quote]

Hur känner du igen den om du hittar den? Det kanske är den som är den vanliga påfågelcichliden...[}:)]
#20 - 13 juli 2006 11:24
[quote=Erik Åhlander]Hur känner du igen den om du hittar den? Det kanske är den som är den vanliga påfågelcichliden...[}:)][/quote]

Ja, även om Åhlander har bläddrat så mycket på utländska sidor för att kunna briljera med vetenskapliga namn och imponerande referenser att han inte ens kan hålla reda på vilket språk han skriver på så har han rätt. Jag kan till fullo förstå killioterna som skaffar stammar med fullständigt korrekt vetenskapligt namn med fångstplats och tidpunktsangivelse mest för att kunna lägga till det namnet på sin lista över arter de har. Men att köpa vildfångade exemplar av en stor sydameriskansk ciklid som är relativt krävande som icke-domesticerad för att kunna säga att man har just den fisken, allrahelst som artbestämmningen och numenklaturen inte är helt säker. Det finns domesticerade stammar av påfågelsciklid, visserligen med okänt genetiskt ursprung som mycket väl kan innehålla flera arter, men det är mycket trevliga och relativt lättskötta djur.
#21 - 13 juli 2006 12:02
Att använda vetenskapliga namn och referenser är snarare en yrkesskada för mig än något att brilliera med. Tvärtom. Jag beklagar om jag uttrycker mig nördigt. Cichlid har jag alltid stavat med "ch" om det är språkförbistringen, och Oscar eller Oskar skulle jag gärna använda, men det är så svårt att böja: Oscar, Oscars, Oscarn, Oscarna ser konstigt ut.

Men, förutom att kunna säja att man "har" en viss art (ett egenvärde i sig för den drivne samlarnaturen) så är det ett sätt att lära sig skillnaden mellan arter. Hade jag utrymme och resurser att ta hem fiskar från exvis de tyska importfirmorna skulle jag gärna ha ett akvarium med var och en av de påfågelcichlider som finns att få tag i. Då skulle jag kanske lyckas lista ut vad den vanliga påfågeln är för art. Det finns nämligen inga ledtrådar att hämta från akvaristerna där i motsats till t ex Apistogrammor där akvarieböckerna och tidningarna (de tyska framför allt) har mycket synpunkter på vilka arter som borde beskrivas härnäst.
#22 - 13 juli 2006 14:05
Påtal om ingenting vad är detta för någon fisk/mal?
http://ciklider.uppslaget.se/akvarie_galleri/stor_bild.asp?bild_ID=106
Tycker den verkar häftig. :)

Joel
#23 - 13 juli 2006 14:05
Jag menar bilden längst ner!
#24 - 13 juli 2006 15:44
Redtail mal
Guest
#25 - 13 juli 2006 16:43
[quote=Erik Åhlander]Hur känner du igen den om du hittar den? Det kanske är den som är den vanliga påfågelcichliden...[}:)][/quote]

skrev fel crassipinnis menar jag men skulle gärna vilja ha orbiculatus också.

Det finns flera arter i släktet Astronotus. Astronotus ocellatus är synnerligen ovanlig i handeln. Den kommer från övre Amazonas i Peru-Brasilien. Den har ögonfläckar längs hela ryggfenan.

Men det finns olika färgvarianter av ocellatus i naturen också. den du beskriver är nog mycket ovanlig i handeln. däremot har dom ju finslipat våra odlade ocellatus i sverige.
#26 - 13 juli 2006 17:47
[quote=Lutt]Men det finns olika färgvarianter av ocellatus i naturen också. den du beskriver är nog mycket ovanlig i handeln. däremot har dom ju finslipat våra odlade ocellatus i sverige.[/quote]

Nu hänger jag inte med. A. crassipinnis saknar ögonfläckar i ryggfenan. För närvarande är det den art som anses komma från Bolivia-Paraguay. Jag har sett den i Paraguay. Men någon lektotyp är inte utsedd och typlokalen sträcker sig över en mycket stor del av Sydamerika (Heckel ansåg väl att det bara var en art - i andra fall var han mycket petig i att dela upp arter) så det kan (i värsta fall) t ex komma att bli den art som finns i Rio Negro som till slut blir A. crassipinnis (om det är två olika arter). Då blir den andra utan namn.

Att det finns färgvarianter av A. ocellatus är helt klart. Det finns inte två fiskar med samma färgmönster! Men vuxna djur har (som arten diagnostiseras för närvarande) stora tydliga tegelröda ringar i ryggfenan. Några sådana har åtminstone inte jag sett i Sverige under dom senaste 20 åren (och har det funnits påfågelcichlider i en zoobutik jag har besökt, så nog har jag sett efter). Det är möjligt att det visar sig att det är en enda art från Peru via Manaus ända upp i Venezuela, och då kan den ju variera (ringar eller inte ringar) men det är inte troligt. Snarare finns det fem-sex arter (det baserar jag inte på att jag känner till skillnader mellan dem - bara att det brukar vara så).

Jag tror att det finns en enda Astronotus-art (eller möjligen möjligen en hybrid) i handeln idag (undantaget enstaka exklusiva vildfångade importdjur). Den odlas kommerciellt och liksom svärdbärare och platy kan den se ut nästan hur som helst.

Det låter rörigt - men det är faktiskt så rörigt.
#27 - 13 juli 2006 20:32
Joel här!

Spelare det någon roll om man har "renodlade" oscars eller kan det vara korsningar?
Som jag har fattat det på Erik Åhlander så är det extremt svårt att få tag på renodlade, Astronotus Ocellatus, med desutom "rätt" färg. Har jag fattat rätt?

Joel
#28 - 13 juli 2006 20:41
Om man vill ha en häftig, personlig, 35 cm:s fisk så spelar det absolut ingen roll vilken påfågelcichlid man har. Ser den någorlunda ut som på bildlänkarna jag hänvisade till så är det mer eller mindre "vildformen". Däremot vet vi inte vilken art som är "den vanliga" påfågeln - utom att det inte är Astronotus ocellatus. Om man av något märkligt skäl (t ex i mitt fall nyfikenhet) verkligen vill ha någon speciell Astronotus-population - då spelar det roll.
Guest
#29 - 13 juli 2006 21:22
[quote=Erik Åhlander]Om man vill ha en häftig, personlig, 35 cm:s fisk så spelar det absolut ingen roll vilken påfågelcichlid man har. Ser den någorlunda ut som på bildlänkarna jag hänvisade till så är det mer eller mindre "vildformen". Däremot vet vi inte vilken art som är "den vanliga" påfågeln - utom att det inte är Astronotus ocellatus. Om man av något märkligt skäl (t ex i mitt fall nyfikenhet) verkligen vill ha någon speciell Astronotus-population - då spelar det roll.[/quote]

hehe vi är inne på samma spår hålla så många astronotus som möjligt.

ok ja tror du missförstod mig, A. crassipinnis har inget med orginalfärgen att göra...tycker bara den är så fräck, mörk kropp och ljusa raka ränder.

däremot så virrar ja bort mej på crassipinnis en del visar nästan samma teckning som en ocellatus borde ha, lika så orbiculatus.

men kolla in denna finns denna art eller är den framodlad? har aldrig hört talas om astronotus ocellatus i argentina.
http://www.tangledupincichlids.com/images/argosc.jpg
#30 - 13 juli 2006 22:41
[quote=Lutt]
ok ja tror du missförstod mig, A. crassipinnis har inget med orginalfärgen att göra...tycker bara den är så fräck, mörk kropp och ljusa raka ränder.

däremot så virrar ja bort mej på crassipinnis en del visar nästan samma teckning som en ocellatus borde ha, lika så orbiculatus.

men kolla in denna finns denna art eller är den framodlad? har aldrig hört talas om astronotus ocellatus i argentina.
http://www.tangledupincichlids.com/images/argosc.jpg[/quote]

Aha, nu förstår jag. Du använder de namn som står på amazon-exotic-import-sidan. Dom skall man nog inte lita så mycket på. Jag tänker inte försöka säga något om vilka arter det möjligen kan vara, förutom att ingen har fläckar i ryggfenan och alltså troligen inte är A. ocellatus.

Jag har fått tag på en Astronotus-art på fiskmarknaden utanför Ascuncion, Paraguay. Det tog ett antal besök och prat med gamla fiskargubbar innan jag slutligen fick tag i fyra fiskar. Det verkade inte vara någon vanlig art på platsen. Men därifrån är det mindre än 20 km nedströms till argentinska gränsen. Så den finns säkert där också. Jag skall jämföra Jeff Rapps bild med fiskarna jag köpte - när semestern är över.
Guest
#31 - 16 juli 2006 20:09
ok det låter intressant....

men det är inte bara på amazon exotic import ja sett bilder på crassipinnis och orbiculatus.

ja dom är mycket lika varandra undrar om dom inte kommer slå ihop alla oscars-arter till en art. precis som dom gjort med G. Labiatus.
#32 - 17 juli 2006 08:17
Vilken G. Labiatus ???
Guest
#33 - 17 juli 2006 12:20
nej alltså blev lite fel, det skulle vara som tex Gymnogeophagus labiatus att dom hade olika fångstplatser...
#34 - 17 juli 2006 22:05
Alla Gymnogeophagus kommer nog få sina artnamn tids nog. Troligen innan Astronotus och Heros får sina... Men just nu är det tydligen mest Crenicichla som går i tryck. Det kom tre nya arter för ungefär en månad sedan.

Annons