[quote=Lutt]
ok ja tror du missförstod mig, A. crassipinnis har inget med orginalfärgen att göra...tycker bara den är så fräck, mörk kropp och ljusa raka ränder.
däremot så virrar ja bort mej på crassipinnis en del visar nästan samma teckning som en ocellatus borde ha, lika så orbiculatus.
men kolla in denna finns denna art eller är den framodlad? har aldrig hört talas om astronotus ocellatus i argentina.
http://www.tangledupincichlids.com/images/argosc.jpg[/quote]
Aha, nu förstår jag. Du använder de namn som står på amazon-exotic-import-sidan. Dom skall man nog inte lita så mycket på. Jag tänker inte försöka säga något om vilka arter det möjligen kan vara, förutom att ingen har fläckar i ryggfenan och alltså troligen inte är
A. ocellatus.
Jag har fått tag på en
Astronotus-art på fiskmarknaden utanför Ascuncion, Paraguay. Det tog ett antal besök och prat med gamla fiskargubbar innan jag slutligen fick tag i fyra fiskar. Det verkade inte vara någon vanlig art på platsen. Men därifrån är det mindre än 20 km nedströms till argentinska gränsen. Så den finns säkert där också. Jag skall jämföra Jeff Rapps bild med fiskarna jag köpte - när semestern är över.