Oscar Mat?????

#1 - 25 mars 2006 15:06
:) TJA nu har ja köpt en oscar och jag har sjelvklart läst på mycket om dom.
Jag har läst att dom äter fisk i naturen så då vill jag ju självklart också mata dom med fisk.
Så nu till min fråga vad ska man ge dom för fisk???
Kan man ge dom tex små mört och små abborre som man fiskat upp själv eller måste det va nån speciel fisk sort????????????
Och ja måste bara säga att det var nog en av dom coolaste fiskarna jag har haft!!!!:D
Hoppas nån kan svaret på min fråga!!!
#2 - 25 mars 2006 17:23
tänkte bara på att du nog skulle kunna starta upp ett litet kar med guppys som du matar med. med tanke på hur mycket de ynglar av sig. det kanske inte funkar att bara mata med det men det är väl ändå ett alternativ :)
#3 - 26 mars 2006 10:02
har redan tenkt på det en gång men guppis va så känsliga och dog så lätt.
Så då har ja redan testat att odla vild guppis men dom växer så sakta.

Men är det nån som vet svaret på min fråga??
#4 - 26 mars 2006 11:51
Det finns en risk att du får med parasiter och annat elakt.
#5 - 1 april 2006 19:23
hur stor är den?.. du behöver inte mata med fisk.. du kan mata med i princip allt .. tycker som paniktandborste att du ska ha en liten guppy odling.. eller någon annan levandefödare .. kanske ballongmolly?.. små popcorn för påffen
#6 - 5 april 2006 11:17
Hej,

dum fråga kanske, men hur stort kar har du? Dom växer förbannat snabbt. Mina stack iväg och blev ~20cm på drygt 1år.. dom käkade upp allt som fanns i akvariet, när dom slutligen började ge sig på mina större fiskar fick jag tyvärr nog och bytte in dem.. då låg dom runt 27cm

Ha det i bakhuvudet.. :)
#7 - 6 april 2006 18:28
Såg att jag inte alls hade svarat på din fråga igentligen :) Mina käkade mycket räkor och fiskbullar.. var mumma för dem..
#8 - 6 april 2006 18:49
Blir det inte lite skitigt med fiskbullar, jag gav det till mina pirayor när jag hade dom och det blev ett moln efter fiskbullarna, men pirayorna äter ju på ett lite anorlunda sett.
#9 - 6 april 2006 19:34
När jag hade Oscars på 1970-talet matade jag dem bland annat med torrkattfoder. Det mesta går ned med andra ord. Mest populärt var när jag gav dem en levande spyfluga. Till och med täckglasen gick i vågor under jakten. Så det blev bara en - vågade inte göra om det.
:)
#10 - 6 april 2006 19:36
PS apropå fisk som mat så delade dom akvariet med ett gäng praktbarber som bara var en så där 6-7 cm i storlek utan problem. Dock kom dom i burken ungefär samtidigt.
#11 - 10 april 2006 16:35
[quote=Opus]Blir det inte lite skitigt med fiskbullar, jag gav det till mina pirayor när jag hade dom och det blev ett moln efter fiskbullarna, men pirayorna äter ju på ett lite anorlunda sett.[/quote]

Nae, det smulade inte så jättemycket, men som sagt. Dom kanske äter på olika sätt..
#12 - 11 april 2006 19:35
jag ger mina räkor och musslor sen är det fest när det kommer guppy från min guppyodling... då blir det full fart på dom...
#13 - 23 april 2006 20:16
Narf, vart får du tag på musslor?
#14 - 23 april 2006 20:29
har köpt på ica men oftast hos en fiskhandlar vagn som står utanför storköpet...
#15 - 24 april 2006 07:25
[quote=hellmut]:) TJA nu har ja köpt en oscar och jag har sjelvklart läst på mycket om dom.
Jag har läst att dom äter fisk i naturen så då vill jag ju självklart också mata dom med fisk.
Så nu till min fråga vad ska man ge dom för fisk???
Kan man ge dom tex små mört och små abborre som man fiskat upp själv eller måste det va nån speciel fisk sort????????????
Och ja måste bara säga att det var nog en av dom coolaste fiskarna jag har haft!!!!:D
Hoppas nån kan svaret på min fråga!!![/quote]

Mina gillade skarpt bitar av fryst torskfilé samt daggmaskar och maggots.
#16 - 24 april 2006 08:48
man vill ju ha mat som dem inte fräser ut i måln via gälarna.. musslor eller räkor borde va bra.. Får nog ta hand om insekterna som börjar komma nu också :)
#17 - 24 april 2006 09:02
[quote=j0han]Nae, det smulade inte så jättemycket, men som sagt. Dom kanske äter på olika sätt..[/quote]

OK, jag provade med fiskbullar igen, det blev ett stort moln av smulor. Allt är ditt fel j0han :p
#18 - 26 april 2006 18:38
mina är helt galna i torsk och vanliga flugor...
testade här om dagen...
#19 - 11 maj 2006 15:25
en ide är också att nu när det blir sommar att bara sätta ut en balja med vatten o så småning om så kommer den vara full av mygglarver, var så säker.Jag gjör alltid det på sommaren och mina fiskar älskar det. fasst det är ju bara godis för dessa stora bjäsar.
PS. ska köpa oskars om ca en månad, älskar dessa bjäsar:D
#20 - 12 maj 2006 18:03
Tar väll och gör ett snabbt inlägg i denna tråd så jag slipper skapa en till om oscars.

Har varit utan bil och fiskmat i drygt en vecka nu, och är för lat så jag har inte lyckas tagit mig ner till stan och köpa mer fiskmat. Så efter lite sökande i alla skåp så hittade jag en massa torrfoder till familjens katt (som kom på besök för några veckor sen)
Som jag har fått fram av min mor är den nått dyrt märke som vetrinären säljer som ska vara bra till unga katter (under/till 1 år)
Kan jag fortsätta mata dom med kattmaten eller ska man genast ge sig ut och köpa riktig fiskmat?

Annons