Oscar, lek eller allvar

#1 - 11 mars 2006 14:32
Hejsan,

Har sett ett skumt beteende hos mina oscars de senate dagarna. DE skakar med hela kroppen och simmar runt varandra. Sedan sprutar de grus på stenar och rötter. Är det rangordningstrid eller lek?
Ser roligt ut hur som helst :P

Hej och hå!
#2 - 11 mars 2006 17:17
Lyckades fånga det hela på film.
Obs. Detta är .3gp filer från mobilen. Ni måste ha Quicktime installerat för att kunna se dem.

Vad tror ni om det hela?

http://www.stew.nu/2.3gp
http://www.stew.nu/3.3gp
#3 - 11 mars 2006 17:23
så kan mina göra ibland oxå, jag upptäkte att mina lekte när dom hade gjort en stor grop i ena hörnet och att dom körde bort dom andra fiskarna.
#4 - 11 mars 2006 19:59
[quote=Stew]Lyckades fånga det hela på film.
Obs. Detta är .3gp filer från mobilen. Ni måste ha Quicktime installerat för att kunna se dem.

Vad tror ni om det hela?

http://www.stew.nu/2.3gp
http://www.stew.nu/3.3gp[/quote]

Vilka härliga fiskar!! Dom var riktigt snygga!
Tyckte jag såg en liten Multispinosa glida förbi också, inte så ful den heller :)
#5 - 11 mars 2006 20:07
[QUOTE=Opus]Vilka härliga fiskar!! Dom var riktigt snygga!
Tyckte jag såg en liten Multispinosa glida förbi också, inte så ful den heller :)[/QUOTE]

Tackar :)

Ska ha 2 oscars och 5 multisar. De är ursnygga tillsammans! Just nu är de ganska små... (multisarna alltså) Men de växer ju tämlligen snabbt.
Har lite semesterfoder i karet just nu också. ett gäng rödmunstetror. (lyckades inte få upp dem när jag bytta fiskbestånd, så de fick gå kvar). De lär inte vara kvar så länge :)
#6 - 11 mars 2006 20:19
Shhh....inte så högt, du kan få tetra maffian efter dig :p

Tittar på bilden av akvariet du skickade in i torsdags, ser bra ut, men har du kvar pumpen i akvariet eller var det bara tillfälligt?
#7 - 11 mars 2006 20:27
[QUOTE=Opus]Shhh....inte så högt, du kan få tetra maffian efter dig :p

Tittar på bilden av akvariet du skickade in i torsdags, ser bra ut, men har du kvar pumpen i akvariet eller var det bara tillfälligt?[/QUOTE]

Jag får se hur det blir...
Funderar ärligen på att lämna tillbaka alla 3 oscars och köra på lite mer normala ciklider. Jordätare kanske... Geophagus altifrons tillsammans med Multispinosa och någon ciklid till kanske.

Suck. Vill ha alla biotoper :P Malawi hade ju suttit fett fint det med... hmmm... suck.
#8 - 11 mars 2006 20:30
Dom va ju riktigt fina dom där..Hur stort e ditt kar?
Och hur stora e firrarna?
#9 - 11 mars 2006 20:53
[quote=Stew]Jag får se hur det blir...
Funderar ärligen på att lämna tillbaka alla 3 oscars och köra på lite mer normala ciklider. Jordätare kanske... Geophagus altifrons tillsammans med Multispinosa och någon ciklid till kanske.

Suck. Vill ha alla biotoper :P Malawi hade ju suttit fett fint det med... hmmm... suck.[/quote]

Tja, det är juh inte som diskus precis ;)

Jag vet inte om jag behåller mina oscar heller, kommer absolut inte att behålla alla tre.

Det finns juh andra stora syd-amerikanska ciklider som inte är lika brutala (hittade inte ett bättre ord) Har fullvuxna chokladciklider själv och dom är mycket trevliga och framförallt lugna, har jag marmor scalarer också och efter att de kom in i 540l akvariet har dom vuxit och blivit mycket imponerande.

Om du vill ha afrikanska ciklider finns det juh snäcklekare, behöver bara ett litet akvarium, från 30l, dom skall vara mycket trevliga och interessanta fiskar. Jag vill gjärna ha ett snäcklekar kar men jag har inte övertygat flickvännen tillräckligt.:p
#10 - 11 mars 2006 21:05
[QUOTE=Opus]Tja, det är juh inte som diskus precis ;)

Jag vet inte om jag behåller mina oscar heller, kommer absolut inte att behålla alla tre.

Det finns juh andra stora syd-amerikanska ciklider som inte är lika brutala (hittade inte ett bättre ord) Har fullvuxna chokladciklider själv och dom är mycket trevliga och framförallt lugna, har jag marmor scalarer också och efter att de kom in i 540l akvariet har dom vuxit och blivit mycket imponerande.

Om du vill ha afrikanska ciklider finns det juh snäcklekare, behöver bara ett litet akvarium, från 30l, dom skall vara mycket trevliga och interessanta fiskar. Jag vill gjärna ha ett snäcklekar kar men jag har inte övertygat flickvännen tillräckligt.:p[/QUOTE]

Har ett prinsessan från burundi lekkar. Runt 75 yngel idag :) Riktigt fint. Har tyvärr lite alger i det.

Det blir nog malawi eller jordätare tror jag... Helst malawi. Men det blir så dyrt :( Allt måste ju byggas om. Ny bakgrund, sand, köpa nya stenar. Suck... Det enda positiva med köra malawi är att vattnet är ganska basiskt här... Så det hade fungerat bra.

Discus. Oj. Jag har lärt mig mycket :P Det är en sak som är säker. Men dyrt blev det... Suck. Får nog mogna ett par år till i akvarienördigheten innan jag tar mig an discus igen :P

Vad har du mer i karet med chokladcikliderna? Marmorscalerna gick där eller?
#11 - 11 mars 2006 21:18
[quote=Stew]Har ett prinsessan från burundi lekkar. Runt 75 yngel idag :) Riktigt fint. Har tyvärr lite alger i det.

Det blir nog malawi eller jordätare tror jag... Helst malawi. Men det blir så dyrt :( Allt måste ju byggas om. Ny bakgrund, sand, köpa nya stenar. Suck... Det enda positiva med köra malawi är att vattnet är ganska basiskt här... Så det hade fungerat bra.

Discus. Oj. Jag har lärt mig mycket :P Det är en sak som är säker. Men dyrt blev det... Suck. Får nog mogna ett par år till i akvarienördigheten innan jag tar mig an discus igen :P

Vad har du mer i karet med chokladcikliderna? Marmorscalerna gick där eller?[/quote]

Jepp, sen har jag en riktigt gammal pleco, mina små oscar går där just nu och om jag vill ha kvar nån utav dom får jag göra mig av med två av chokladerna, till sist har jag 'lilla blå' som är en blåciklid som jag fick med på köpet när jag handlade ett par hantelciklider, hantlarna är sålda men 'lilla blå' är kvar. Jag måste säga jag är lite kluven till discus, dom är vackra men dom verkar så otroligt tråkiga. Sen att dom verkar vara så känsliga att dom dör bara man tittar surt på dom hjälper juh inte heller ;)
#12 - 11 mars 2006 21:26
[QUOTE=Opus]Jepp, sen har jag en riktigt gammal pleco, mina små oscar går där just nu och om jag vill ha kvar nån utav dom får jag göra mig av med två av chokladerna, till sist har jag 'lilla blå' som är en blåciklid som jag fick med på köpet när jag handlade ett par hantelciklider, hantlarna är sålda men 'lilla blå' är kvar. Jag måste säga jag är lite kluven till discus, dom är vackra men dom verkar så otroligt tråkiga. Sen att dom verkar vara så känsliga att dom dör bara man tittar surt på dom hjälper juh inte heller ;)[/QUOTE]

Discus är kanonfina tycker jag... Jag vet inte riktigt hur det är med känsligheten. Jag gjorde två fel... 1. Läste inte på tillräckligt innan (jag läste på mycket, men tydligen inte rillräckligt). 2. Glömde att det fanns maaassa bajs bakom bakgrunden. Gjorde rent framför... Men nu när jag tog ut den i förra veckan så välde det fram skit... Stor miss :(
Men visst. De kräver lite extra... Som små är de rikitgt grininga... Mata ofta. Byta vatten stup i ett. Men när de blir större än 10 cm så börjar de bli mer stabila. Då räcker det ofta att byta vatten 2ggr per vecka och mata 3ggr per dag.

Nu känner jag för en biotop som inte kräver så mycket... Vill kunna åka på en tvåveckorssemester utan att behöva lära brorsan hur man gör ett vattenbyte och matar bra :P
#13 - 11 mars 2006 21:40
[quote=Stew]Discus är kanonfina tycker jag... Jag vet inte riktigt hur det är med känsligheten. Jag gjorde två fel... 1. Läste inte på tillräckligt innan (jag läste på mycket, men tydligen inte rillräckligt). 2. Glömde att det fanns maaassa bajs bakom bakgrunden. Gjorde rent framför... Men nu när jag tog ut den i förra veckan så välde det fram skit... Stor miss :(
Men visst. De kräver lite extra... Som små är de rikitgt grininga... Mata ofta. Byta vatten stup i ett. Men när de blir större än 10 cm så börjar de bli mer stabila. Då räcker det ofta att byta vatten 2ggr per vecka och mata 3ggr per dag.

Nu känner jag för en biotop som inte kräver så mycket... Vill kunna åka på en tvåveckorssemester utan att behöva lära brorsan hur man gör ett vattenbyte och matar bra :P[/quote]

Isåfall är oscar bra, tuffare fiskar får man leta länge efter, choklad ciklider är inte mesar dom heller iofs.

Har du bakgrunden löst eller? Hade bakgrunden löst i mitt 250l kar, lutade fram den lite när det var städningsdags och slamsög bak utan problem. Tänkte jag skulle slänga i en Fluval 4+ bak nästa bakgrund för att ta hand om städningen där bak. tycker inte min Rena xP3 riktigt klarar av ett 540l
#14 - 11 mars 2006 23:10
Men vart skaffar man oscars,över internet.?Går det?
#15 - 11 mars 2006 23:25
tja, det går väl. Finns det inte nån akvarieaffär i Kramfors?
#16 - 11 mars 2006 23:34
[quote=Cold]Men vart skaffar man oscars,över internet.?Går det?[/quote]

Annars finns Aqvariehobby på Billstav. 19 i Sollefteå samt en massa zooaffärer i Sundsvall
#17 - 11 mars 2006 23:49
Inte i kramfors,den är nedlagd.Jo jag brukar köpa mina fiskar i sollefteå.
Och i Sundsvall på arken har jag köpt också,fast man är ju inte där så ofta:/
Hur stort kar måste man ha för en oscar?
Förlåt om jag stjäl tråden
#18 - 12 mars 2006 00:13
[quote=Cold]Inte i kramfors,den är nedlagd.Jo jag brukar köpa mina fiskar i sollefteå.
Och i Sundsvall på arken har jag köpt också,fast man är ju inte där så ofta:/
Hur stort kar måste man ha för en oscar?
Förlåt om jag stjäl tråden[/quote]

Absolut minsta är 540l, och en del tycker det är för litet, men dom blir rätt stora. Läs mer här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171 :)
#19 - 12 mars 2006 09:50
Håller med 540 fungerar för 2 oscars i 30cm storlek. Men det är precis. (om de ska ha någon tankmate iaf..)

KOlla på denna sidan. Den är grym för oscars. KOlla artiklarna. Där står det lite rekomandetioner om storlek på akvarier osv.

http://www.oscarfish.com

Annons