Oscar Ciklid - kull?!

#1 - 22 januari 2011 22:18
Tjenare, kör ett mix akvarie med lite blandade fiskar..
Flertalet Zebra Ciklider, 1 Chokladmal, 1 större gibbiceps, 1 Svarthaj och huvudsakligen 2 Oscar/påfågel ciklider..

Mina oscar inhandlades i 20cm klassen, jag var ovetande om att det var 1 hona och 1 hane..
3 månader senare får jag ägg med mina ståtliga fiskar..
Jag hoppar in på zoopet och lägger manken till odlingsvalör Guld..

På 2 dygn käkades alla ägg upp av mina små kvicka zebraciklider..

När jag därefter någon gång nämnt att jag fått ägg med mina Oscar ciklider har folk tappat hakan.
"Det är näst intill omöjligt"..

Jag ångrar nu grovt att jag inte tog upp stenen med alla ägg, och lade ner i ett mindre kar..

Nu till min fråga..
Det ska vara jätte svårt att få ägg med påfågelcikliden.
Men kan en 1-gång ägg = flera gånger ägg, teori fungera?

Dvs.. Dom har gjort det en gång, ökar oddsen för ännu en kull.. Eller är denna kull något jag kanske inte får uppleva igen?
#2 - 22 januari 2011 22:24
De är nog inte så svåra att få lek av (hade själv två honor som la ägg, blev ju såklart inget), däremot är det svårt att få ett par, då de knappt går att könsbestämma, och nog dessutom är kinkiga i valet av partner.

Men jag skulle inte ta bort äggen, snarare ta bort de andra fiskarna. Ägg och yngel klarar sig nog bättre hos föräldrarna, förutsatt att det är ett bra par.
#3 - 22 januari 2011 22:31
#4 - 22 januari 2011 22:52
Vi har fått yngel på våra oscar ciklider 3 gånger under de 3 månader som vi haft dem (piajo länkade). :)
Våra lägger med andra ord ägg ganska exakt med 1 månads mellanrum och det resulterar alltid i en satans massa yngel :P
Första kullen vi fick gick det bra med, lyckades fånga upp de strax efter de kläcktes så nu har vi ett antal som är ett par månader gamla!
De andra 2 kullarna har blivit uppätna strax efter de kläcktes. (pga att vi skaffat mer fisk i akvariet).

Oscar är nog relativt svåra att få yngel på... Dessa fiskar är väldigt kräsna när det gäller att hitta en "partner" för ofta så håller de ihop livet ut. Men så länge man har hittat ett kärlekspar så ska det nog inte vara några problem att få ägg.
Det kan ju tyvärr vara så att man har 2 honor även om man hittar ägg på stenen... Har hört om detta ett antal ggr!
T.ex. har Hornbach butiken i Göteborg ett par påfågelciklider som ofta lägger ägg... Dock har de aldrig lyckats få yngel på dem.. så äggen är antagligen obefruktade.

Men men... Bara att önska lycka till :), har de lagt ägg en gång tror jag definitivt att de kommer göra det igen! Kan ju vara så att de var första gången dina la ägg och därmed är nybörjare, hoppas de kan vakta de bättre nästa gång!
#5 - 23 januari 2011 01:43
Jepp, det är en "svår" fisk att få yngel på. Stämmer bra det med par, de är kräsna i partnervalet. Har de kommit så långt att de lekt en gång så ser jag chansen som mycket stor att de gör det igen. Bara vänta och se, sköt dem som du gjort innan. Tror också det bästa är om de får gå kvar med föräldrarna, dvs flytta resten av fisken, eller iaf de fiskarna som ger dem problem.

Hilsen,

/P

Annons