Oscar Ciklid + Husmanskost?

#1 - 3 juli 2010 17:32
Rubriken kanske lät hel knepig, hade tänkte ställa mig och ge fiskarna potatis heller :)
Precis köpt in 2 Stora Oscar/Påfågel Ciklider men har inte något lämpligt foder.(hur stora kan fiskarna vara?... Dom är ju så "höga" så det är svårt att avgöra, men runt 25-30 iaf.)

Pellets är för små, det är lämpat för en 7-8 CM Zebraciklid mun.. Gav nyss varje oscar runt 15 pellets var, dock räcker det inte :P

Flingfodret åker bara ut ur hjälarna. Och det har mina kloka fiskar kunskap om så de försöker sig inte ens på det.

Mygglarverna är i "tärningar", Oscar tar in "tärningarna", spottar ut då de känner att det är fryst. Och när det tinat och börjat lösas upp bryr dom sig inte om små larverna då det blir samma effekt som i flingfodret.
[COLOR=Red]
Så nu är min fråga, vad kan jag hitta i kylen att mätta mina bjässar med?[/COLOR]

[COLOR=Black]Tidigare så har det hänt att jag tinat upp lite räkor och delat för att mata mina ciklider med, nu upptäckte jag att jag bara hade 1 kvar![/COLOR]
Denna delades och slukades.

Nu håller jag på att tina upp Panerad fisk, jag tänkte ta bort paneringen och ge dom det rena köttet.

Har också funderat på att koka upp ägg.

Men är dels rädd för att alla dess olika rätterna ska ha någon negativ effekt på fiskens mage.
Vad finns mer som kan tänkas ge påfåglarna?
#2 - 3 juli 2010 19:31
Insekter, ut och gräv mask. Men det är nog inte så akut att ge dom mat så du kan ju köpa mer räkor? Fiskbullar funkar också vad jag har hört.
#3 - 3 juli 2010 19:59
Insekter, ut och gräv mask. Men det är nog inte så akut att ge dom mat så du kan ju köpa mer räkor? Fiskbullar funkar också vad jag har hört.

Okej, upptinad panerad fisk (med paneringen bort tagen då) var ingen höjdare. Det spottades ut.
Räkorna har gått upp i dubbelt pris nu, så den är tveksam. Samt att jorden är extremt torr i gbg efter att ha varit 30 grader i skuggan 2 dagar i rad.. :(

Fiskbullar har jag inga. Och vill inte svälta fiskarna så mycket då jag har en jätte fin zebra ciklids hona som skulle behöva växa någon cm innan dess..
Hon är dock rätt stor för deras käftar, men tror allt hon blir mat om de inte får i sig mat på något dygn.
#4 - 3 juli 2010 22:51
Gräv djupare då ;)

Är du så orolig för zebran så kan du ju flytta den och vänta till måndag och köpa pellets till påfåglarna. Eller så har du kvar zebran och ändå väntar till måndag och köper pellets...
#5 - 4 juli 2010 10:17
Vad ska påfågelciklider äta? Insekter?
#6 - 5 juli 2010 20:12
Teffek skrev:
Vad ska påfågelciklider äta? Insekter?

Om du menade det som att dum förklara mig så kan du läsa den uppmanade frågan i texten. Den är alltså röd.

Har inga insekter i kylen..
#7 - 5 juli 2010 23:07
nu vet jag inte exakt vad Oscar "behöver" ha för att må som bäst.. (Funderar på att skaffa själv) men en tanke är väl kanske om man kan få tag i billiga maggots att de säkert mer en gärna glufsar i sig dem!? =)

Varierad kost är väl det som gäller i regel antar jag.. =)

Lycka till

Tommy
#8 - 6 juli 2010 12:37
Hikari tropical algae waffer(1 kg förpackning)som basföda och frysta musslor som 'treat' nån dag i veckan om du inte fått för dig att låta dom frossa.
#9 - 7 juli 2010 00:36
Tackar för tipsen, fick bli att pumpa i dom pellets av den minsta varianten. Samt väldigt små bitar av frysta mygglarver. Nu har jag köpt de största pelletsen, samt mal tabletter som dom snor när jag ska vara snäll mot malen. Men som sagt, problem löst. Forsätt dock gärna att skriva om det finns något av en ovanligare sorten att ge dom.
Frysta musslor ska jag testa. :)
#10 - 8 juli 2010 19:36
Mata malarna och bottenletarna nattetid när bulldozrarna slaggar!
#11 - 19 juli 2010 23:59
Har själv 3 st... dock inte i samma storlek, men jag är väl snart där :)
Hur som, så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas :D
frysta räkor från coop :) Tar alltid de största räkorna de har i frysen... räcker med att ge dom en var... och så simmar dom runt i tanken, jätte nöjda :)

Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga :)
#12 - 22 juli 2010 21:49
sandish skrev:
så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas :D

Som "godis" köper jag levandefoder och då i form av grodor (en var) eller ett 40-tal neontetror som de får jaga :)

Hur stora är dina? :) Kör också på Cichlid Gold till mina, men en av mina har börjat vägra dem så h*n kommer efter i tillväxten, trots att jag bara har haft dem i 2-3 veckor, riktigt synd. Har två st på strax under decimetern, en på kanske 7cm och så minstingen på drygt 5cm. :)
#13 - 24 juli 2010 13:54
Det är ungefär samma här... mina är väl mellan 7-10 cm och precis som hos dig så har den ena av dom börjat vägra äta dom :(
Så han halkar lite efter och det har redan börjat visa sig då de andra två smått börjat mobba ut honom :(
#14 - 24 juli 2010 14:49
sandish skrev:
Har själv 3 st... dock inte i samma storlek, men jag är väl snart där :)

Hur som, så matar jag mina med "Cichlid Gold" från "Hikari"... Rekommenderas :D

frysta räkor från coop :) Tar alltid de största räkorna de har i frysen... räcker med att ge dom en var... och så simmar dom runt i tanken, jätte nöjda :)

Varför köpa grodor som "godis" när det är totalt onödigt? Dom får ju allt som behövs med pelletsen t ex.
#15 - 24 juli 2010 14:54
själv brukar jag dagligen gå ut å plocka vanliga maskar i landet,, dom totalt älskar det:D
Bilagor:
#16 - 25 juli 2010 14:43
Jo jag vet, men jag ger dom grodor mer för att det är levandefoder... och inte för näringen. Så har de någonting att göra :)
#17 - 25 juli 2010 16:40
Får en känsla av filmer som finns på Youtube där folk tycker det är "coolt" att mata med olika djur. Maskar, syrsor eller annat liknande vore mer passande än att leka/plåga med grodor innan dom lyckas få ner dom i magen.
#18 - 25 juli 2010 18:11
sandish skrev:

Eftersom vi hade påfåglar i ungefär samma storlek så undrar jag vilken storlek grodorna är på, vet ju att de kan få in stora bitar räkor, men en hel groda, oavsett storlek...fast dina kanske är ovanligt stora i käften? :D
#19 - 25 juli 2010 19:25
jag såg en vid där en oscar smaskade i sig en hel mus, men det va fan lite för mycket asså att slänga ner möss i akvariet. okej med ormar asså men möss till fiskar:D
#20 - 26 juli 2010 18:21
Alla grodor i sverige är fridlysta så vad det är för grodor du köper och matar med som levandefoder vette gudarna, jordbruksverket har dessutom givit tillkänna att dom inte anser det förenligt med djurskyddslagen att utfodra sällskapsdjur med levande ryggradsdjur!

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html
#21 - 26 juli 2010 20:35
Hellsson skrev:
nu vet jag inte exakt vad Oscar "behöver" ha för att må som bäst.. (Funderar på att skaffa själv) men en tanke är väl kanske om man kan få tag i billiga maggots att de säkert mer en gärna glufsar i sig dem!? =)

Varierad kost är väl det som gäller i regel antar jag.. =)

Lycka till

Tommy

Nej tok, det går inte att mata fiskarna med maggot, eller jo det går. Men det är någonting de innehåller som inte är nyttigt. Matade min påffe mätt med maggots tills han både sket och spydde hela maggots. Sedan låg han på botten och var troligtvis nära att dö. Konstigt nog äter fiskarna de i alla fall. Men förslagsvis så kan du ta vilken annan insekt som helst, i princip i alla fall.
#22 - 28 juli 2010 01:49
albino grodor från zoo butiken... kostar väl en 30-40 kr st har jag för mig....
#23 - 28 juli 2010 01:49
Gaffel skrev:
Alla grodor i sverige är fridlysta så vad det är för grodor du köper och matar med som levandefoder vette gudarna, jordbruksverket har dessutom givit tillkänna att dom inte anser det förenligt med djurskyddslagen att utfodra sällskapsdjur med levande ryggradsdjur!

http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html

albino grodor från zoo butiken... kostar väl en 30-40 kr st har jag för mig...

EDIT:
Du är medveten om att den där sk "Lagen" och länken du skickade till mig... handlar om REPTILER :D
Fiskar är då inga reptiler...
Du får inte mata REPTILER i fångenskap med levandefoder, dels för att de kan skada djuret du matar :)

Så jag ser inte kopplingen till att jag matar mina påfåglar med några grodor ;)

EDIT: Vart ifrån fick du för dig att ALLA grodor i Sverige är fridlysta? :confused:
#24 - 28 juli 2010 01:51
zteN skrev:
Eftersom vi hade påfåglar i ungefär samma storlek så undrar jag vilken storlek grodorna är på, vet ju att de kan få in stora bitar räkor, men en hel groda, oavsett storlek...fast dina kanske är ovanligt stora i käften? :D

grodorna är väl någon cm tror jag... 2-3 cm... tar inte så lång tid innan dom ätit upp dom :)

Annons