Oscar

#1 - 18 februari 2007 19:57
Hej jag har 3st oscar i mitt kar.. Och den ena av dom har blivit väldigt seg och typ ligger brevid pumpen ibland eller på botten. Infällda fenor har den och äter ingenting.. Den måste ju ha blivit sjuk på nå vis :/ Vad ska jag göra?
#2 - 19 februari 2007 10:01
Kloss skrev:
Hej jag har 3st oscar i mitt kar.. Och den ena av dom har blivit väldigt seg och typ ligger brevid pumpen ibland eller på botten. Infällda fenor har den och äter ingenting.. Den måste ju ha blivit sjuk på nå vis :/ Vad ska jag göra?

Har du något karantänakvarium så tar över den dit, sedan har jag läst att man kan göra ett milt saltbad men jag är inte så säker..men iallafall ta bort den från karet så att den inte kan smitta de andra om det skulle vara smittsamt. Hoppas att någon annan här har något svar. Om du tycker att den lider så avliva den istället.
#3 - 19 februari 2007 10:02
Jag tror förresten att det är bättre att du ställer denna fråga under "sjukdomar", där får du nog mer svar. Lycka till!
#4 - 19 februari 2007 10:06
Kloss skrev:

Har du gjort vattenbyten i tid, ska byta 1/3 per vecka.
Om du ej gjort det, testa med det först.
Ta ett vattenprov på nitrit.
Kan vara det som är för mycket.
#5 - 19 februari 2007 13:38
Aquatan skrev:
Har du gjort vattenbyten i tid, ska byta 1/3 per vecka.

Om du ej gjort det, testa med det först.

Ta ett vattenprov på nitrit.

Kan vara det som är för mycket.

Men då borde väl fler fiskar reagera. Va iofs kanske 2 veckor sen jag bytte vatten nu.. Men dom andra verkar må bra.
#6 - 19 februari 2007 13:40
Kloss skrev:
Men då borde väl fler fiskar reagera. Va iofs kanske 2 veckor sen jag bytte vatten nu.. Men dom andra verkar må bra.

Någon fisk "sjuknar" ju alltid in först när en sjukdom (eller nitrit) finns i karet.
Kolla upp dina vattenvärden ordentligt.

Hur ser fisken ut? Några yttre symptom?

Gör ett delvattenbyte, syresätt vattnet ordentligt.

Mvh

Stefan
#7 - 19 februari 2007 20:20
Stew skrev:
Någon fisk "sjuknar" ju alltid in först när en sjukdom (eller nitrit) finns i karet.

Kolla upp dina vattenvärden ordentligt.

Hur ser fisken ut? Några yttre symptom?

Gör ett delvattenbyte, syresätt vattnet ordentligt.

Mvh

Stefan

Nu har jag bytt 60liter av 250 och han verka faktiskt piggare idag innan jag bytte vatten. Han åt tidigare idag iaf när jag mata fiskarna. Men nu är han som han är igen. Nej det finns ingen yttre symptom. :/ Fast ändå verkar han faktiskt lite bättre ändå. För han simmar juh bland dom andra 2 men det synns juh att han inte är lika pigg som dom andra.
#8 - 19 februari 2007 20:25
Kloss skrev:
Nu har jag bytt 60liter av 250 och han verka faktiskt piggare idag innan jag bytte vatten. Han åt tidigare idag iaf när jag mata fiskarna. Men nu är han som han är igen. Nej det finns ingen yttre symptom. :/ Fast ändå verkar han faktiskt lite bättre ändå. För han simmar juh bland dom andra 2 men det synns juh att han inte är lika pigg som dom andra.

Oscars är tämligen tåliga :) Sköt dina vattenbyten och syresätt ordentligt ett tag.

Lycka till! :)
#9 - 21 februari 2007 09:23
jag hade 2 oscars förut. Den ena dog, hoppade så hårt att täckglasen och lysrampen hade flygit åt sidan, stackarn hitta han på golvet alldeles torr när jag kom hem...
Då blev den andra oscarn väldigt skumm la sig på botten och åt inte något alls på flera dagar till slut gav jag bort den så den hammnade i ett större kar med flera andra oscars, då blev han glad o pigg. jag har funderat på om min blev så för att "polarn" som den hade gått med hela sitt liv hade försvunnit? hmm
#10 - 21 februari 2007 10:03
De kan de vara har dom hållt ihop så länge så kan de vara så

Annons