Kloss skrev:Hej jag har 3st oscar i mitt kar.. Och den ena av dom har blivit väldigt seg och typ ligger brevid pumpen ibland eller på botten. Infällda fenor har den och äter ingenting.. Den måste ju ha blivit sjuk på nå vis :/ Vad ska jag göra?
Kloss skrev:Hej jag har 3st oscar i mitt kar.. Och den ena av dom har blivit väldigt seg och typ ligger brevid pumpen ibland eller på botten. Infällda fenor har den och äter ingenting.. Den måste ju ha blivit sjuk på nå vis :/ Vad ska jag göra?
Aquatan skrev:Har du gjort vattenbyten i tid, ska byta 1/3 per vecka.
Om du ej gjort det, testa med det först.
Ta ett vattenprov på nitrit.
Kan vara det som är för mycket.
Kloss skrev:Men då borde väl fler fiskar reagera. Va iofs kanske 2 veckor sen jag bytte vatten nu.. Men dom andra verkar må bra.
Stew skrev:Någon fisk "sjuknar" ju alltid in först när en sjukdom (eller nitrit) finns i karet.
Kolla upp dina vattenvärden ordentligt.
Hur ser fisken ut? Några yttre symptom?
Gör ett delvattenbyte, syresätt vattnet ordentligt.
Mvh
Stefan
Kloss skrev:Nu har jag bytt 60liter av 250 och han verka faktiskt piggare idag innan jag bytte vatten. Han åt tidigare idag iaf när jag mata fiskarna. Men nu är han som han är igen. Nej det finns ingen yttre symptom. :/ Fast ändå verkar han faktiskt lite bättre ändå. För han simmar juh bland dom andra 2 men det synns juh att han inte är lika pigg som dom andra.