OS-fínal!

#1 - 16 augusti 2016 19:50
Svenska fotbollstjejerna är i OS-final efter att ha slått ut Brasilien i semin (på straffar, precis som i kvarten mot USA), vad sägs om det då? [:-97]
#2 - 16 augusti 2016 20:00
Mycket imponerande! En taktisk triumf och fingertoppskänsla i coachningen?
/Johan
#3 - 16 augusti 2016 20:12
USA är nog ledsna att de inte har Pia Sundhage längre. Tyckte mig förstå att USA aldrig har slagit Sverige se'n Pia lämnade USA, men är osäker, hon var hur som helst populär där. Kul säkert också för dem att definitivt få täppa till truten på den amerikanska målvakten.

Apropå målvakter, Hedvig Lindahl gick åt rätt håll på varenda straff, så hon kunde ha räddat några till med lite tur.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 augusti 2016 20:14
Riktigt kul - är själv annars lite trött på OS (trots att jag inte sitter uppe på natten :p). Tycker det oftast är usla sändningar med dålig kontroll över vad de visar så man vet inte vad som kommer att hända härnäst. Dessutom är de flesta reportrar uselt dåliga - de hissar hysteriskt upp de svenska tävlande för att få folk att titta och inte sluta titta vid första bästa reklampaus.
I alla fall väldigt kul att det gick riktigt bra för de svenska damerna - får väl "skryta" lite och säga att jag gick i samma skola som Pia Sundhage (hon gick dock några år efter mig) och faktiskt träffat på henne på senare år (t.ex. på Fredsloppet som arrangeras varje höst i Slottsskogen i Göteborg). Den matchen orkade jag i alla fall titta på och just nu spelar ju "Partillelaget" kvartsfinal mot Norge i handboll så den får jag väl se på också.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 augusti 2016 20:21
Fast Norge-matchen tog ju tyvärr snabbt "slut".
#6 - 16 augusti 2016 20:43
Jo, att TV10 och TV3 (eller om det är digitalboxens fel) är lite dåliga på att synka sina tablåer med vad som faktiskt sänds har jag märkt. Golfen har t.ex fått köra över bl.a en handbollsmatch jag ville se, och Sverige - Brasilien gick inte ens på den kanal som digitalboxen påstod att den skulle gå på.

Tycker hur som helst att Sverige förtjänade att vinna mot USA (även om den amerikanska målvakten kallade svenskarna för fega), eftersom USA:s kvittering föregicks av fuskspel och domarmissar (domarteamet var allt annat än bra i matchen). Först snodde USA ett inkast som Sverige skulle ha haft, de protesterade, och tappade kanske lite fokus. Precis efter skulle Asllani haft frispark, men fick inte det, och se'n blev det mål. Så ett rätt onödigt mål, som aldrig skulle ha blivit till. Se'n fick ju Sverige ett mål underkänt för offside, fast det inte var det. Se'n hade vi ju den amerikanska målvaktens något genomskinliga handskbyte innan Lisa Dahlkvists sista straff, men Lisa bara stod med bollen under armen och flinade åt spektaklet, iskallt... Jaja, nu är de i alla fall i final :)
#7 - 16 augusti 2016 22:02
Tycker nog allt att de är bra mycket mer sevärda än sina manliga kollegor, som känns långt ifrån den klass de hade när de hade Brolin, Dahlin och Henke Larsson. Tjejerna imponerar!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 augusti 2016 06:53
[QUOTE=Shepard;n2358832]Tycker nog allt att de är bra mycket mer sevärda än sina manliga kollegor, som känns långt ifrån den klass de hade när de hade Brolin, Dahlin och Henke Larsson. Tjejerna imponerar![/QUOTE]
Herrfotbollen har inget på OS att göra. Inte ens de allsvenska lagen släpper ju iväg sina spelare dit.
Däremot spelar ju de bästa damerna så vinner eller förlorar man där så är det ju ett "riktigt" resultat.

#9 - 17 augusti 2016 20:14
Trots att jag faktiskt hade en bättre känsla av herrlandslaget den här gången, just på grund av frånvaron av en och annan storstjärna, så gick det inget vidare. Konstigt, Sverige lyckades vinna U21-EM, men när de börjar spela i A-laget, så går det ungefär lika illa som vanligt. U21-laget var bra mycket mer kul att titta på, och verkade ha mer spelglädje. Samma med tjejernas A-lag. Synd bara att domarna inte alltid håller samma höga klass som lagen i matcherna de dömer.
#10 - 19 augusti 2016 17:40
Vad tros om finalen mot Tyskland ikväll då?

Just nu leder i alla fall Kanada med 2 - 0 över Brasilien i bronsmatchen.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 augusti 2016 18:19
Tror så klart att Tyskland vinner men hoppas verkligen att jag har fel.
#12 - 19 augusti 2016 18:46
Tja, Sverige vann ju mot USA och Brasilien (som förlorade bronsmatchen mot Kanada med 1-2), och tyskarna är medvetna om det. Och vad jag förstår så har inte Tyskland imponerat nu i Rio. Vad jag tycker är tråkigt är att svenskarna beskylldes, av den amerikanska målvakten och en del amerikanska fans, för att vara fega. Se'n när är det "fegt" att spela defensivt? Det är snarare ett smart och nog rätt vanligt spelsätt när man möter ett lag som är bättre på pappret. Det är väl inte en särskilt bra taktik att spela anfallsfotboll mot ett lag som brukar vara bra på att hitta luckor i försvaret. Och Sverige gjorde ju faktiskt två mål, varav det andra felaktigt dömdes bort. Låter som dåliga förlorare helt enkelt. Men en hel del amerikaner, fans och media, verkar vara storsinta nog att ta Sveriges parti, och sågar målvaktens uttalande, och säger att USA helt enkelt inte var tillräckligt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 19 augusti 2016 20:03
Finns dåliga förlorare i alla länder. Hörde t.ex. 2 svenskar i rodd (eller vad det kanot) som blev sjua och åkte ut. Och orsaken till att inte svenskarna kunde vinna en medalj var att ett ryskt par var framför dom (de blev 6:a) och det vet man ju att de är dopade!!!!!!!!!!!!!!!

Vad som är illavarslande inför Sveriges match ikväll är att de var totalt nerskrivna tidigare, nu lyfts de till skyarna och de flesta verkar tro att nu slår de tyskorna. Sverige har alltid slått bäst ur underläge. Förutom då Sarah Sjöström förstås, men t.o.m. efter att hon tagit sitt guld så skrev tidningarna att hon skulle ta 3 guld.
#14 - 19 augusti 2016 20:43
Svenskorna verkar dock ha ett sjukt självförtroende efter matcherna mot USA och Brasilien. Bara det inte innebär att de blir för kaxiga, och underskattar Tyskland (liten risk i och för sig), så kan det gå. Kunde Kanada slå Brasilien i bronsmatchen, så... Varför inte?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 19 augusti 2016 22:20
Strålande match av Sverige, men tyvärr räckte det inte hela vägen
#16 - 20 augusti 2016 13:13
Ja, de blev ju knappast utspelade eller krossade, utan kämpade hela vägen. Dock tycker jag att de lät tyskorna ha lite väl mycket boll, och de kom tvåa in i bollduellerna lite för många gånger, där gick det mycket tid och kraft känns det som. Särskilt efter deras reducering borde de kanske ha ökat bollinnehavet tidigare, de började ju inte sätta riktig press förrän precis i slutet, och de hade ju även en riktigt bra chans, men tyvärr fick hon först en felträff, och sköt se'n rakt på en försvarare. Men 1-2 mot Tyskland i en OS-final, bra jobbat, och nå't att vara stolt över!

De brasilianska herrarna lär nog vara nervösa idag, med tanke på hur det gick förra gången de mötte Tyskland i en viktig mästerskapsmatch.

Annons