Den Svenska lagledningen lämnade in en protest som dom vägrade ta imot, man sa även att man hade videobevis men vägrade visa den för ledarna. Dom dömde han för mattflykt och ingen annan domare eller ledare på plats kan hitta den mattflykten som domaren i denna match hittade.
Flera Ledare och aktiva brottare som har tävlat i OS håller inte med utan kan heller inte hitta mattflykten.
Jag tycker Ara gjorde rätt i detta fall, han dömdes bort av en domare som inte ens kan förklara mattflykten utan skrattar Ara och den Svenska ledningen rakt upp i ansiktet.
Det kan säkert ha begåtts misstag i bedömningen - det görs dagligen massor av domarmisstag under OS och även annars (såg ni förresten det snygga handbollsmålet som Frankrike gjorde på Sverige på Ullevi igår).
I dagens brottning med de konstiga regler som nu gäller handlar det ju dessutom mest om att ha tur med lottningen (vem som får överläge först eller sist).
Denna lott hade ju Ara haft tur med tidigare under turneringen - på alla tidigare matcher så hade han ju faktikst totalt bara lyckats brotta till sig ETT enda grepppoäng. Han förlorade dessutom helt korrekt rond ett i semifinalen, och fick sedan då uppenbarligen ett felaktigt domslut mot sig i den andra. Tråkigt, men hade han brottats lite bättre tidigare så hade inte detta feldomslut spelat någon roll.
Oavsett vilket - det jag tycker är uselt är hans förtvivlan och frustration över detta utan hans usla respekt mot de andra tävlande då han förstörde prisutdelningen för dessa genom att bete sig osportsligt.
Något liknande hade uppenbarligen hänt några OS tidigare då en ryss betedde sig på samma idiotiska sätt på prispallen (han hävdade då också att han blivit bortdömd) och denne blev också av med sin medalj + att han blev avstängd på livstid.
Nej, protestera gärna mot felaktigheter och överklaga till högre instans men låt det stanna där och låt inte föraktet riktas mot övriga tävlande - de är helt oskyldiga.
Vad gäller brottningen så tycker jag att den skall plockas bort helt från OS efterom den idag är en pajassport där allt handlar om bedömningar som är omöjliga att förstå sig på.
Jag citerar GP som hade en artikel med rubriken -
Tack, hoppas att vi slipper brottningen. I denna artikel stod det bl.a.
"Nu låser brottarna varandra tiden ut och sedan avgör några regler - ogenomträngliga för oss betraktare att förstå - vem av de båda som skall gå vidare och vem som ska åka hem.
En sådan idrott har överlevt sig själv."