Os 2008

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 10 augusti 2008 18:44
Riktigt kul när "doldisar" överraskar som idag när Emma Johansson tog silver. I Sverige har "experterna" bara pratat om Susanne Ljungskog när det gäller cykel.

Annars tycker jag att OS egentligen är alldeles för stort för att man skall orka med det och det enda positiva är väl egentligen att det är enda gången som någon bryr sig om småsporterna så att dessa får synas lite i rampljuset.
#2 - 10 augusti 2008 18:51
Håller med dig Kjell
Det är roligare när dessa "doldisar" kliver fram och gör så bra prestationer.
Och att titta på all OS går inte,,, men man får försöka att pricka in när det är svenskar med.
#3 - 10 augusti 2008 18:53
Grattis Emma!!
Hoppas detta är proppen ur för alla svenska idrottsutövare i peking.
Guest
#4 - 10 augusti 2008 18:54
Kul med OS tråd...:)
En annan har jag tagit ut semester bara för detta, så tittar det gör jag..;)
#5 - 10 augusti 2008 20:33
jag funderar alvarligt på att sitta uppe o titta på terrängritten inatt... fälttävlan kan vara vådligt hän delserik men å andra sidan vete sjutton om dottern kommer att vilja ha sovmorgon bara för att jag vill det.
får nog bli sammandraget iaf.
#6 - 10 augusti 2008 20:34
Äntligen en tävling i OperativSystem!

/J *tävlar i grenen torr nördhumor...*
#7 - 10 augusti 2008 21:17
När är skiten slut? Jag beställer massa grejer från Hong Kong och de har typ totalt fraktuppehåll under OS för att Kina jävlas med tull och fraktlagar.
Guest
#8 - 10 augusti 2008 22:29
Joacim skrev:
Äntligen en tävling i OperativSystem!

/J *tävlar i grenen torr nördhumor...*

Betyg 8/10! :D
Fast en sån tävling hade ju blivet kortvarig för MS. (dopad pga av buggar, utesluten i 10år)

Orkar nog heller inte se hela terrängritten även om den är mest händelserik inom fälttävlan. :)

Och "skiten" pågår i 3 härliga veckor!!:):):)
#9 - 11 augusti 2008 07:33
Kollar på det hela tiden nästan även om jag inte är så intresserad av t ex boxning men brukar zappa runt och kolla vad de andra sportkanalerna visar från OS alltid hittar man nåt.
#10 - 11 augusti 2008 08:11
lite hopp?

hej det fins bara var 4e år som man får se cynkrohopp och gång på tv så det e bara att njuta av skåde spelet:D:D:D:D:D:D

m v h R
#11 - 11 augusti 2008 09:05
Whistler84 skrev:
När är skiten slut? Jag beställer massa grejer från Hong Kong och de har typ totalt fraktuppehåll under OS för att Kina jävlas med tull och fraktlagar.

en annan skulle behöva åka till Beijing med jobbet.
men det kan jag bara fetglömma just nu.....................[:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 augusti 2008 09:25
Silver igen också denna gång till en svensk "doldis"
#13 - 13 augusti 2008 09:38
Jupp...strongt gjort.
Nu väntar vi ju bara på första guldet.

/ Göran
#14 - 13 augusti 2008 09:51
G. Larsson måste grejja cykelguldet!

Edit: Silver, men det är ju bra =)
#15 - 13 augusti 2008 19:01
Bluesman skrev:
Jupp...strongt gjort.

Nu väntar vi ju bara på första guldet.

/ Göran

Jesper Fritz
#16 - 13 augusti 2008 19:05
Silver igen också denna gång till en svensk "doldis"

Gustav? Han är väl rätt känd? För att vara cyklist iallafall.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 augusti 2008 19:22
Gustav? Han är väl rätt känd? För att vara cyklist iallafall.

Nja, i så fall är nog "känd" ett väldigt vitt begrepp;)
Fast det klart för din del så får du väl bassning hemma om du inte känner till allt om cyklisterna:D
Guest
#18 - 13 augusti 2008 21:19
Hoppas på medaljhopp på lördag 09.50. :)
Om inte Karonen tar medalj så blir jag mycket förvånad.
(sen att han verkar så jäkla trevlig o ödmjuk med, är ju inget negativt)
#19 - 13 augusti 2008 21:52
Jag blir väl av med tv-n pga dåligOSkollavstängning. Missade totalt när OS började. Men skäms inte mer än tillåtet ändå. Hinner ju se en hel del iaf
#20 - 13 augusti 2008 23:08
låg vaken hela natten för jag kunde bara inte stänga av och somna. trodde aldrig att jag var intresserad av gymnastik men efter inatt... jösses. :D
Guest
#21 - 13 augusti 2008 23:38
SJonsson skrev:
låg vaken hela natten för jag kunde bara inte stänga av och somna. trodde aldrig att jag var intresserad av gymnastik men efter inatt... jösses. :D

Och det var riktigt bra gymnastik med!! :)
#22 - 14 augusti 2008 11:07
Kul att att just cyklisterna tar medaljer, gammal landsvägscyklist som man är, har faktiskt tävlat mot både Magnus Bäckstedt och Marcus Ljungqvist.
Dock trist att det "bara" blev brons i brottningen, kan förstå att han blev förbannad. Men vi har ju både Kallur och Holm som klara medaljhopp.
#23 - 14 augusti 2008 11:18
Just nu är det bra med os Jobbar natt då är det skönt att ha något att se på när allt annat slutar skulle bara vilja se lite simhop när börjar de eller har jag missat de
#24 - 14 augusti 2008 14:24
en sur brottare har vi i sverige med... är inte helt insatt för att ha en åsikt om det hela känner jag...
Guest
#25 - 14 augusti 2008 14:26
smurfmats skrev:
en sur brottare har vi i sverige med... är inte helt insatt för att ha en åsikt om det hela känner jag...

Arg med full rätt, har jag tolkat det som, trots det en skam för svensk idrott att slänga medaljen vid prisceremonien.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 14 augusti 2008 16:08
Anettejt skrev:
Arg med full rätt, har jag tolkat det som, trots det en skam för svensk idrott att slänga medaljen vid prisceremonien.

Rätt eller inte är ju rätt ointressant.
Visst om man blir bortdömd skall man kunna bli förbannad, men då gäller det att det finns ledare som lugnar ner istället fär att elda på.
Nu handlar det till slut bara om en dålig förlorare.

En bra "förlorare" var istället Nathalie Larsson (tror hon heter så) som fick ett skott bortdömt vilket innebär att hon missade medalj (blev nu 4).
Istället för att gnälla konstaterade hon bara helt krasst att det ju var osis men att tur och otur jämnar ut sig och att om hon istället hade skjutit lite bättre så hade den missade poängen inte spelat någon roll.

Om nu brottaren var så överlägsen som han sa så varför gick han då inte för fullt så hade den feldömda poängen inte spelat någon roll.

Vore förövrigt kul om nu brottartjejerna placerade sig riktigt bra, eftersom dom ju alltid behandlats styvmoderligt jämfört med killarna.
#27 - 14 augusti 2008 18:33
nu när jag sett mer om incidenten tycker jag det är förj-vligt gjort mot ara. och det värsta av allt är att domaren verkar skratta åt ara när han ska gå ut...
#28 - 14 augusti 2008 20:25
Ara är en hjälte i och med sitt agerande..... men han ville nog bli hjälte på annat sätt.

Domarskandal var ordet, det är ju inte konståkning....

Mvh Jari
#29 - 14 augusti 2008 20:48
läste nu också på aftonbaldet om pelle svensson som berättar om sitt liv hos fila... tragiskt, nåt måste ju ske som ruskar om organisiationen!!

imorgon är det fotboll! hoppas vi kan vinna mot tyskorna nu!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 14 augusti 2008 20:55
Såg Danmarks mål på frikast i sista sekunden i handbollen.
Det häftigaste hitintills på OS
Guest
#31 - 14 augusti 2008 22:10
Rätt eller inte är ju rätt ointressant.

Visst om man blir bortdömd skall man kunna bli förbannad, men då gäller det att det finns ledare som lugnar ner istället fär att elda på.

Nja,,,Ara visade ju upp ett skitbeteende strax efter matchen, flög på domare o lite annat. Arg, ja, men med full rätt.
För att förstå detta måste man nog begripa hur taggad en elitidrottare är, framförallt då en som sysslar med brottning, då det handlar om explosivitet. Givetvis ursäktar det inte hela beteendet, men det är en bra förklaring till varför sådant händer.
Att sen coachen var minst lika arg, tycker jag med var rätt.
Det var ett felaktigt domslut, och visst skall det påtalas.
Och visst var det väl nån i teamet som slängde ut Ara när han höll på att nita en utav domarna senare..(ganska roande att se på)

Men, att sen gå en ny match, och sen ännu senare dumpa sin medalj tyckte jag var onödigt. Det hade varit bättre att inte dykt upp alls då, både till match och/eller prisutdelning.
#32 - 15 augusti 2008 06:35
var inte aras uppvisning vid medaljcermonin ett av de bättre sätten att visa vad han tyckte om det hela. hade han inte kommit så hade det säkert fallit i glömska detta problem. men nu fick ju hela världen se vad han gjorde med medaljen och många som kanske inte såg matchen undrar ju varför man slänger sin medalj och på så sätt blir det hela satt under lupp..

vi ska inte vara så "svenska" och "lagom" av oss! :D ;)
#33 - 15 augusti 2008 07:24
Såg Danmarks mål på frikast i sista sekunden i handbollen.

Det häftigaste hitintills på OS

Håller med bland det häftigaste jag sett.:D :D
Fast ARA borde ha skitit i sermonin[:(!]
annars e os inte bra för moralen med sena nätter o ännu senare mornar

MVH Richard
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 15 augusti 2008 08:25
var inte aras uppvisning vid medaljcermonin ett av de bättre sätten att visa vad han tyckte om det hela. hade han inte kommit så hade det säkert fallit i glömska detta problem. men nu fick ju hela världen se vad han gjorde med medaljen och många som kanske inte såg matchen undrar ju varför man slänger sin medalj och på så sätt blir det hela satt under lupp..

vi ska inte vara så "svenska" och "lagom" av oss! :D ;)

Det var oförskämt att agera som han gjorde vid prisceremonin. Vill han protestera så skall inte protesten göras på det sätt som han nu gjorde - dvs riktat mot de övriga tävlande som var på pallen. Detta är enbart oförskämt och föraktfullt mot övriga tävlande - det var ju inte deras fel om nu domaren dömde fel.

I väldigt många grenar handlar det om bedömningar (ta bara alla felaktiga offsideavblåsningar under en fotbollsmatch) och om alla idrottare skulle bli så förbannade för domarmisstag så blir det till slut inte så många tävlande kvar;)
Det handlar helt enkelt om att vara så bra att enstaka domarmisstag inte skall spela någon roll.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 15 augusti 2008 08:31
Starkt gjort av damerna att vinna mot Tyskland - bra för moralen, men de har ändå inte någon chans att få någon bra placering
#36 - 15 augusti 2008 09:48
Det var oförskämt att agera som han gjorde vid prisceremonin. Vill han protestera så skall inte protesten göras på det sätt som han nu gjorde - dvs riktat mot de övriga tävlande som var på pallen. Detta är enbart oförskämt och föraktfullt mot övriga tävlande - det var ju inte deras fel om nu domaren dömde fel.

I väldigt många grenar handlar det om bedömningar (ta bara alla felaktiga offsideavblåsningar under en fotbollsmatch) och om alla idrottare skulle bli så förbannade för domarmisstag så blir det till slut inte så många tävlande kvar;)

Det handlar helt enkelt om att vara så bra att enstaka domarmisstag inte skall spela någon roll.

Det ända han missade var att tacka 1:an och 2:an, annars var det en mycket bra markering/protest enl. mig. Det handlade ju trots allt inte om en domarmiss utan om en medveten "felbedömning".
#37 - 15 augusti 2008 09:54
domarmiss är väl helt fel val av ord...? ara blir bortdömd pga av något som inte sker! den enda mattflykten som jag skulle sett under matchen var i så fall den som iatlienaren gör...
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 15 augusti 2008 10:17
heeke skrev:
Det ända han missade var att tacka 1:an och 2:an, annars var det en mycket bra markering/protest enl. mig. Det handlade ju trots allt inte om en domarmiss utan om en medveten "felbedömning".

Om det var en medveten eller omedveten felbedömning spelar ingen roll - för det var inte de övriga pristagarna som gjorde detta och de var de enda som drabbades.
Typiskt svenskt är annars att vara världens sämsta förlorare - vi skyller ifrån oss på allt. När svenskar avslöjas som dopingfuskare så förlåts de omedelbart och kan t.o.m. vinna bragdguldet efteråt.
När andra länders tävlande avslöjas som dopingfuskare så rasar vi och kräver livstids avstängning.
När andra länders okända förmågor simmar fortare än våra svenska stjärnor så antyds det om doping.
När en svensk cyklist tar ett oväntat silver antyds det inte ens att hans förra team blev avstängt från allt tävlande pga alla dopingavslöjande inom teamet och att hans nuvarande team leds av en världskändis inom "dopningsporten".
Jag tror inte att Gustaf Larsson eller någon annan är dopad - innan motsatsen är bevisad, men jag har himla svårt för den svenska besserwissermentaliteten att alltid skylla ifrån sig.

Förövrigt är väl historiskt just det svenska brottningsförbundet ökänt för sin korruption (se t.ex. hur de har behandlat de svenska brottardamerna, alla ordförende som fått sparken genom åren etc. etc.) så de passar i så fall väl in i det tydligen korrumperade internationella brottningsförbundet.
Den korruption som varit tidigare har ju också snarare varit av den typen att östländerna har gynnat varandra och västländerna har gynnat varandra. Nu var det ju 2 tävlande från västländer som brottades.

Hörde förövrigt radioreferatet av matchen på radion och där ansåg de inte att det var någon medveten felaktig bedömning. De var inte ens säkra på att det var en felaktig bedömning av domaren.
#39 - 15 augusti 2008 15:07
Jag håller med Lasse Anrell för en gångs skull (helt otroligt egentligen) men så är det, bragdguldet till Ara!

Korruptionen inom brottningen är ett större problem än att störa sig på ohövligt beteende vid ceremonin. Det verkar som de som förstår brottning är helt bakom Ara och de som inte bryr sig om brottning (typ Fohrman) har åsikter om beteende och drar förhastade slutsatser. Finns en ödmjukare o mer reko person än Ara? Om något enligt honom är snett, då är det nog så och dålig förlorare kommer inte ens på tal när det gäller honom, han skulle gärna ta stryk av en "bättre" brottare.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 15 augusti 2008 15:39
jarinen skrev:
Jag håller med Lasse Anrell för en gångs skull (helt otroligt egentligen) men så är det, bragdguldet till Ara!

Korruptionen inom brottningen är ett större problem än att störa sig på ohövligt beteende vid ceremonin. Det verkar som de som förstår brottning är helt bakom Ara och de som inte bryr sig om brottning (typ Fohrman) har åsikter om beteende och drar förhastade slutsatser. Finns en ödmjukare o mer reko person än Ara? Om något enligt honom är snett, då är det nog så och dålig förlorare kommer inte ens på tal när det gäller honom, han skulle gärna ta stryk av en "bättre" brottare.

Mvh Jari

Om du hade bemödat dig att om att läsa vad hag skrev tidigare i tråden så skrev jag
Visst om man blir bortdömd skall man kunna bli förbannad, men då gäller det att det finns ledare som lugnar ner istället för att elda på.

Så som sagt jag förstår om en brottare som kämpat i 4 år för detta blir förbannad när han anser sig bli bortdömd - det är ett naturligt beteende. Men då bör ledarna lugna ner honom och tala om att han ändå måste visa sportmannaship mot de andra tävlande.

Vad blir slutet av det hela - jo att svensk brottning och Ara i synnerhet bara har skämt ut sig i en fullständigt meningslös protest.
Radiosporten hade frågat vad de utsända utländska mediarepresentanterna tyckte om han agerande. De hade inte en susning om vad han protesterade mot och tyckte att det bara var löjligt.

Visst som jag skrev ovan så tycker jag självklart att man skall ta tag i korruptionen inom brottningen, men då skall man först städa framför den egna dörren. Sedan skall det protesteras på förbundsnivå och inte genom att en enskild idrottare visar dåligt sportmannaship på prispallen.
#41 - 15 augusti 2008 17:09
jarinen skrev:

Mvh Jari

Visst förstår inte varför SOK ens en gång brydde sig om att skicka några deltagare till ett mästerskap som de anser är fyllt av korrumperade domare. Vad hade hänt om nu Ara hade vunnit sitt guld ? Hade han lämnat sin guldmedalj då också ? Domarna hade ju varit de samma, alltså korrumperade. Håller nog med Kjell att det enda som Ara visade var ett dåligt uppförande p.g.a att han förlorade. Visserligen kan jag hålla med om att brottningsreglerna är helt förvirrande med lottdragning med boll, men det är lika för alla.
Nej då hyllar jag i stället Nathalie Larsson som också blev bortdömd och vars enda kommentar var: Okey det är sånt som händer alla, men jag får väl träffa bättre nästa gång.
#42 - 15 augusti 2008 18:00
Guy Palm skrev:
Visst förstår inte varför SOK ens en gång brydde sig om att skicka några deltagare till ett mästerskap som de anser är fyllt av korrumperade domare. Vad hade hänt om nu Ara hade vunnit sitt guld ? Hade han lämnat sin guldmedalj då också ? Domarna hade ju varit de samma, alltså korrumperade. Håller nog med Kjell att det enda som Ara visade var ett dåligt uppförande p.g.a att han förlorade. Visserligen kan jag hålla med om att brottningsreglerna är helt förvirrande med lottdragning med boll, men det är lika för alla.

Nej då hyllar jag i stället Nathalie Larsson som också blev bortdömd och vars enda kommentar var: Okey det är sånt som händer alla, men jag får väl träffa bättre nästa gång.

SOK känner förmodligen knappt till fenomenet med partiska domare som gör upp saker på förhand, detta är ju något som det verkar alla inom svensk brottning känner till och har varit rådande länge. Det anmärkningsvärda i detta fallet var ju att det i ett så stort sammanhang blir så uppenbart och det utan att domarna ens rodnar. Om man skall försöka sätta strålkastaren på problematiken så var detta det rätta tillfället när det blir så uppenbart. Den aktuella matchens domare har heller inte dömt brottning efter den matchen vad jag förstått.

Angående Nathalie Larssons kommentar, kan ju tolkas hur man vill : exempelvis hon tar inte sin idrott på tillräckligt stort allvar för att någonsin bli en vinnare. Som sagt ett exempel och inte nödvändigtvis inte min åsikt, har för övrigt ingen åsikt om det fallet.

Mvh Jari
#43 - 15 augusti 2008 20:50
Riktigt kul att Sverige vann semifinalen mot fransmännen i tennis! Tycker dock man borde ändra reglerna rörande tredje och avgörande set då det inte spelas ett tiebreak utan man måste vinna med 2 geme.[:o]

Hursomhelst var det riktigt kul att titta då jag själv spelar en hel del tennis. Vem vet nästa gång kanske ni ser mig i rutan... :D:D:D....not....
Guest
#44 - 17 augusti 2008 11:59
Är ingen stor fantast av vare sig jänkare eller simning (om nu inte startfältet innhåller svenskar) om inte detta scenario dyker upp:
9 dagar innehållande 17 stenhårda lopp, som gav:
8 OS guld
7 WR
Och en fantastisk målgång i det enda loppet han inte tog WR.

Och detta är förmodligen bara början för Michael Phelps! [:-102][:-102][:-102][:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 18 augusti 2008 12:12
Det lär nog inte bli något guld för Sverige i detta OS. Det är väl snart bara Holm kvar att hoppas på och det i en gren som är väldigt chansartad och det dessutom är väldigt jämnt i toppen. SEn fionns det väl en chans i seglingen också, men annars.....
Guest
#46 - 18 augusti 2008 12:24
Fruktansvärt för Sanna Kallur, jag lider verkligen med henne!
Och idioten till kommentator hade maken till att fråga henne där hon stod i tårar under intervjun hur hon skulle känna det när finalen nu gick.

Wissman kvalade helt ok i natt, hoppas, hoppas, att han går vidare för det är han värd.
Maffia666
#47 - 18 augusti 2008 14:39
Anettejt skrev:
Fruktansvärt för Sanna Kallur, jag lider verkligen med henne!

Och idioten till kommentator hade maken till att fråga henne där hon stod i tårar under intervjun hur hon skulle känna det när finalen nu gick.

Wissman kvalade helt ok i natt, hoppas, hoppas, att han går vidare för det är han värd.
Håller med dig till fullo. vart f---n hade de hittat den reportern. Blev så förbannad att jag tog motorsågen och sågade omkull ett par granar:mad::mad::mad::mad:. Frugan blev ju glad och tyckte att det var synd att det inte var ett par sådana lopp i vecka så att veden blir sågad i tid någon gång:confused::confused::confused:.
Guest
#48 - 18 augusti 2008 17:33
Maffia666 skrev:
Håller med dig till fullo. vart f---n hade de hittat den reportern.

Lite kul är att vi nog inte är ensamma om att känna agg.:D
Intervjun är nu klippt, borta är nästan alla hans tavlor han sa som fick Sanna till tårar.
Satt och funderade på om Hon kanske sagt ifrån??
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 19 augusti 2008 10:02
Alla intervjuer med idrottarna precis efteråt är ju egentligen fullkomligt meningslösa så jag brukar i möjligaste mån byta kanal när de börjar. Det räcker mer än väl med att lyssna på kommentatorerna som konstant blåser upp Sveriges chanser - fast det klart tidningarna är ju ännu värre.
Man förstår deras syfte - tidningarna vill sälja lösnummer och TV vill ha många lyssnare - men det blir rätt tröttsamt i längden. Helt plötsligt var ju t.ex. Kallur guldaspirant igen - trots att hon inte sprungit ett lopp på månader.

Nu återstår väl bara Holm att hoppas på - jag tippar att han tar brons och att Sverige inte tar ett enda guld. Jag tippade på ett guld till Sverige innan OS - tyvärr får jag nog fel.
Guest
#50 - 19 augusti 2008 11:52
@Kjell Fohrman
Hoppas att jag inte skall tolka det som att det bara är guld som räknas?
Prestation, varför glöms det bort?
Wissman kommer knappast ta guld, men han är en stor prestation i mina ögon som svensk sprinter. *Bow*

Att Sanna skulle tagit guld eller annan valör av medalj ansåg jag inte vara helt borta, hon är ju trots allt inte en Kronberg..
Och hon skulle aldrig ställt upp om det inte var så att det var detta målet hon hade med sina sista fyra års träning.

Att Kluft (*Bugar mig igen*) tar medalj är väl heller inte helt borta, hon om någon har väl verkligen bevisat att hennes bästa ansträngningar har varit när det verkligen gällt. (Typ, 7st personliga rekord i en 7 kamp..)
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 19 augusti 2008 13:04
Nja, det är väl alltid kul med bra prestationer, men om man inte tar medalj så är det knappast något som komms ihåg efteråt.

Nu blir det knappast något guld överhuvudtaget och sannolikt inte en enda medalj i friidrott.

Nu får vi väl heja på USA-damerna i fotboll och Norge-damerna i handboll - de har ju åtminstone svenska tränare:D
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 20 augusti 2008 14:52
Vilket fantastiskt lopp - oj, oj, oj[:-60]

En 22-årig Jamaican springer i motvind och slår ett värlsrekord på 200 meter som av många har ansetts vara oslagbart.
Idrottshistoria
#53 - 20 augusti 2008 18:55
ja lightning bolt är en härlig kille! såg ni uppvärmningen? såg ni hur han saktade ner innan han gick i mål på 100 m? såg ni hur han lunkade i samma takt som amerikanen som gjorde sitt bästa i kvalet? :D
#54 - 20 augusti 2008 21:43
Man ryser! Kul att det inte bara är amerikaner som vinner sprint. Finns det möjligen ett samband mellan amerikaners tillbakagång inom sprint med de stora dopingskandaler som avslöjats de senaste åren i USA. Marion Jones sitter väl fortfarande på kåken dömd för mened? Så det kan bli.

För övrigt är det härligt att den därna sjukamperskan torskade igen.

Men som sagt. En jädra kille att springa fort!
Guest
#55 - 20 augusti 2008 21:59
För övrigt är det härligt att den därna sjukamperskan torskade igen.

Vem?

Sen skall man inte tror allt man ser, givetvis tog Bolt i för att slå WR på både 100 o 200m. Sen att han lyckades mörka det på 100m är en annan sak. Givetvis är det stort ändå! Och sen är han bara 21 år...
Men om 1 min blir han 22.;)
#56 - 21 augusti 2008 05:25
Anettejt skrev:
Vem?

blonska
#57 - 21 augusti 2008 09:33

Så som sagt jag förstår om en brottare som kämpat i 4 år för detta blir förbannad när han anser sig bli bortdömd - det är ett naturligt beteende. Men då bör ledarna lugna ner honom och tala om att han ändå måste visa sportmannaship mot de andra tävlande.

Vad blir slutet av det hela - jo att svensk brottning och Ara i synnerhet bara har skämt ut sig i en fullständigt meningslös protest.

Radiosporten hade frågat vad de utsända utländska mediarepresentanterna tyckte om han agerande. De hade inte en susning om vad han protesterade mot och tyckte att det bara var löjligt.

Visst som jag skrev ovan så tycker jag självklart att man skall ta tag i korruptionen inom brottningen, men då skall man först städa framför den egna dörren. Sedan skall det protesteras på förbundsnivå och inte genom att en enskild idrottare visar dåligt sportmannaship på prispallen.

Den Svenska lagledningen lämnade in en protest som dom vägrade ta imot, man sa även att man hade videobevis men vägrade visa den för ledarna. Dom dömde han för mattflykt och ingen annan domare eller ledare på plats kan hitta den mattflykten som domaren i denna match hittade.

Flera Ledare och aktiva brottare som har tävlat i OS håller inte med utan kan heller inte hitta mattflykten.

Jag tycker Ara gjorde rätt i detta fall, han dömdes bort av en domare som inte ens kan förklara mattflykten utan skrattar Ara och den Svenska ledningen rakt upp i ansiktet.
#58 - 21 augusti 2008 10:12
ett litet guld hopp

Hej!

Nu kommer det att finnas lite hopp för häst hoppningen börjar ju med rgb(rolf-göran Benktsson) så lite hopp fins ju;)!! Anaars fins kanske någon segling kvar så plås åt rätt håll nu!!:D

HEJA SVERIGE
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 21 augusti 2008 10:46
Man ryser! Kul att det inte bara är amerikaner som vinner sprint. Finns det möjligen ett samband mellan amerikaners tillbakagång inom sprint med de stora dopingskandaler som avslöjats de senaste åren i USA. Marion Jones sitter väl fortfarande på kåken dömd för mened? Så det kan bli.

Kan det då också vara som så att den svenska tillbakagången inom friidrott beror på att kontrollerna är så hårda idag;)
Man skall nog avstå från att säga att någon tidigare har fuskat om denne inte blivit fälld.
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 21 augusti 2008 11:17
tälje skrev:
Den Svenska lagledningen lämnade in en protest som dom vägrade ta imot, man sa även att man hade videobevis men vägrade visa den för ledarna. Dom dömde han för mattflykt och ingen annan domare eller ledare på plats kan hitta den mattflykten som domaren i denna match hittade.

Flera Ledare och aktiva brottare som har tävlat i OS håller inte med utan kan heller inte hitta mattflykten.

Jag tycker Ara gjorde rätt i detta fall, han dömdes bort av en domare som inte ens kan förklara mattflykten utan skrattar Ara och den Svenska ledningen rakt upp i ansiktet.

Det kan säkert ha begåtts misstag i bedömningen - det görs dagligen massor av domarmisstag under OS och även annars (såg ni förresten det snygga handbollsmålet som Frankrike gjorde på Sverige på Ullevi igår).

I dagens brottning med de konstiga regler som nu gäller handlar det ju dessutom mest om att ha tur med lottningen (vem som får överläge först eller sist).
Denna lott hade ju Ara haft tur med tidigare under turneringen - på alla tidigare matcher så hade han ju faktikst totalt bara lyckats brotta till sig ETT enda grepppoäng. Han förlorade dessutom helt korrekt rond ett i semifinalen, och fick sedan då uppenbarligen ett felaktigt domslut mot sig i den andra. Tråkigt, men hade han brottats lite bättre tidigare så hade inte detta feldomslut spelat någon roll.

Oavsett vilket - det jag tycker är uselt är hans förtvivlan och frustration över detta utan hans usla respekt mot de andra tävlande då han förstörde prisutdelningen för dessa genom att bete sig osportsligt.
Något liknande hade uppenbarligen hänt några OS tidigare då en ryss betedde sig på samma idiotiska sätt på prispallen (han hävdade då också att han blivit bortdömd) och denne blev också av med sin medalj + att han blev avstängd på livstid.

Nej, protestera gärna mot felaktigheter och överklaga till högre instans men låt det stanna där och låt inte föraktet riktas mot övriga tävlande - de är helt oskyldiga.

Vad gäller brottningen så tycker jag att den skall plockas bort helt från OS efterom den idag är en pajassport där allt handlar om bedömningar som är omöjliga att förstå sig på.
Jag citerar GP som hade en artikel med rubriken - Tack, hoppas att vi slipper brottningen. I denna artikel stod det bl.a.
"Nu låser brottarna varandra tiden ut och sedan avgör några regler - ogenomträngliga för oss betraktare att förstå - vem av de båda som skall gå vidare och vem som ska åka hem.
En sådan idrott har överlevt sig själv."
#61 - 21 augusti 2008 11:27
Var ju en svenska som fick dommarna mot sig i en oavgjord taekwandoo match också.
Enl. kommentatorerna var det självklart att hon skulle dömts som vinnare, men icke.
#62 - 21 augusti 2008 11:27
Det kan säkert ha begåtts misstag i bedömningen - det görs dagligen massor av domarmisstag under OS och även annars (såg ni förresten det snygga handbollsmålet som Frankrike gjorde på Sverige på Ullevi igår).

I dagens brottning med de konstiga regler som nu gäller handlar det ju dessutom mest om att ha tur med lottningen (vem som får överläge först eller sist).

Denna lott hade ju Ara haft tur med tidigare under turneringen - på alla tidigare matcher så hade han ju faktikst totalt bara lyckats brotta till sig ETT enda grepppoäng. Han förlorade dessutom helt korrekt rond ett i semifinalen, och fick sedan då uppenbarligen ett felaktigt domslut mot sig i den andra. Tråkigt, men hade han brottats lite bättre tidigare så hade inte detta feldomslut spelat någon roll.

Oavsett vilket - det jag tycker är uselt är hans förtvivlan och frustration över detta utan hans usla respekt mot de andra tävlande då han förstörde prisutdelningen för dessa genom att bete sig osportsligt.

Något liknande hade uppenbarligen hänt några OS tidigare då en ryss betedde sig på samma idiotiska sätt på prispallen (han hävdade då också att han blivit bortdömd) och denne blev också av med sin medalj + att han blev avstängd på livstid.

Nej, protestera gärna mot felaktigheter och överklaga till högre instans men låt det stanna där och låt inte föraktet riktas mot övriga tävlande - de är helt oskyldiga.

Vad gäller brottningen så tycker jag att den skall plockas bort helt från OS efterom den idag är en pajassport där allt handlar om bedömningar som är omöjliga att förstå sig på.

Jag citerar GP som hade en artikel med rubriken - Tack, hoppas att vi slipper brottningen. I denna artikel stod det bl.a.

"Nu låser brottarna varandra tiden ut och sedan avgör några regler - ogenomträngliga för oss betraktare att förstå - vem av de båda som skall gå vidare och vem som ska åka hem.

En sådan idrott har överlevt sig själv."

På vilket sätt förstörde Ara prisutdelningen, dom fick ju sina medaljer eller snodde Ara dom medaljerna oxå och la på mattan? Ska han stå där och ta imot en medalj och se glad ut när han tilldelas en medalj av samma domaren som skrattar åt både Ara och hans tränare? Håller med om att brottningen bör plockas bort som OS-gren man har förstört den sporten med ett lotteri nu mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 21 augusti 2008 11:36
tälje skrev:
På vilket sätt förstörde Ara prisutdelningen, dom fick ju sina medaljer eller snodde Ara dom medaljerna oxå och la på mattan? Ska han stå där och ta imot en medalj och se glad ut när han tilldelas en medalj av samma domaren som skrattar åt både Ara och hans tränare? Håller med om att brottningen bör plockas bort som OS-gren man har förstört den sporten med ett lotteri nu mer.

Nu stal han hela föreställningen från de som vann - och även de hade faktiskt kämpat lika mycket i en massa år för att nås så långt. Ville han protestera mot domarna eller organisationen så kan man göra det på annat sätt - han kunde t.ex. helt ha avstått från att delta i prisutdelningen.
#64 - 21 augusti 2008 11:52
Nu stal han hela föreställningen från de som vann - och även de hade faktiskt kämpat lika mycket i en massa år för att nås så långt. Ville han protestera mot domarna eller organisationen så kan man göra det på annat sätt - han kunde t.ex. helt ha avstått från att delta i prisutdelningen.

Dom som vann kan Ara aldrig ta medaljerna ifrån dom. För att överhuvud taget skapa en debatt om fusket inom FILA måste man ta till metoder som syns och markerar att något inte står rätt till och få media att skriva om det, det gör att Ara skakar om FILA och dom som sitter där får obekväma frågor av både press, IOK och ledare/brottare.
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 21 augusti 2008 11:58
heeke skrev:
Var ju en svenska som fick dommarna mot sig i en oavgjord taekwandoo match också.

Enl. kommentatorerna var det självklart att hon skulle dömts som vinnare, men icke.

Jepp och de svenska seglarna blev idag "bestulna" på sitt silver och de svenska damerna förlorade mot ett myglande Kina.

Ja listan kan göras lång - vi svenskar måste vara utsatta för en världskomplott:p
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 21 augusti 2008 12:00
tälje skrev:
Dom som vann kan Ara aldrig ta medaljerna ifrån dom. För att överhuvud taget skapa en debatt om fusket inom FILA måste man ta till metoder som syns och markerar att något inte står rätt till och få media att skriva om det, det gör att Ara skakar om FILA och dom som sitter där får obekväma frågor av både press, IOK och ledare/brottare.

Och det svenska brottningsförfundet är ju de rätta att göra detta - ett brottningsförbund som själva genom åren varit minst sagt korrupta.
Det vore bättre om de först städade sitt eget bo....
#67 - 21 augusti 2008 12:04
Och det svenska brottningsförfundet är ju de rätta att göra detta - ett brottningsförbund som själva genom åren varit minst sagt korrupta.

Det vore bättre om de först städade sitt eget bo....

Ja där behövs det städas med. Nu handlade det inte om den Svenska förbundet utan FILA.
#68 - 21 augusti 2008 13:18
Ara blev bestulen! och jag tror inget blev förstört för de andra medaljörerna utan de tiger glatt o generat och är glada över sina medaljer i vilket fall i denna smutsiga sport.

Men Jörgen Persson idag var sannerligen ett glädjeämne, vilken rysare!

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 21 augusti 2008 16:02
jarinen skrev:
Ara blev bestulen! och jag tror inget blev förstört för de andra medaljörerna utan de tiger glatt o generat och är glada över sina medaljer i vilket fall i denna smutsiga sport.

Men Jörgen Persson idag var sannerligen ett glädjeämne, vilken rysare!

Mvh Jari

Ny gigantisk domarskandal i OS. I handbollssemifinalen fick Norge fick sitt mål på övertid mot Sydkorea godkänt av överdomaren som var svensk. Egentligen skulle en amerikan ha varit överdomare i denna match men svensken lyckades mygla sig in på den posten och skänkte sedan segern till Norge.
Sydkoreanerna vägrade sedan att lämna planen efter matchen pga det uppenbara skandinaviska fusket. Alla i Sydkorea kräver nu att de mutade och korrumperade svenskarna omdelebart skall slängas ut från olympiaden (nåväl det allra sista var kanske lite överdrivet;))
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 21 augusti 2008 16:03
Stort grattis till Pia Sundhage som lotsade sitt USA till seger i damernas OS-fotboll:D
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 21 augusti 2008 16:07
Starkt också av Rolf-Göran Bengtsson att ta silver i hoppningen
#72 - 21 augusti 2008 16:51
Ny gigantisk domarskandal i OS. I handbollssemifinalen fick Norge fick sitt mål på övertid mot Sydkorea godkänt av överdomaren som var svensk. Egentligen skulle en amerikan ha varit överdomare i denna match men svensken lyckades mygla sig in på den posten och skänkte sedan segern till Norge.

Sydkoreanerna vägrade sedan att lämna planen efter matchen pga det uppenbara skandinaviska fusket. Alla i Sydkorea kräver nu att de mutade och korrumperade svenskarna omdelebart skall slängas ut från olympiaden (nåväl det allra sista var kanske lite överdrivet;))

Nej den Svenska domaren representerar USA sa dom http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1224241

Konstigt att man inte har video granskning i en handbolls OS så man slipper sådant.
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 21 augusti 2008 18:19
tälje skrev:
Nej den Svenska domaren representerar USA sa dom http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1224241

Konstigt att man inte har video granskning i en handbolls OS så man slipper sådant.

Dessutom så gjorde norskorna ett felaktigt avkast innan dom gjorde målet, men som du skriver så är det märkligt att dom inte kollar på videon innan överdomaren bestämmer sig.
Detta handlade ju inte om en bedömning från domarens sida som det t.ex. gjorde i den svenske brottarens fall, i simhopp, eller om det är offside eller inte i fotboll etc.

Som du skriver så var det en svensk domare som representerade USA!!!!! - man kan ju tycka att en svensk inte skulle ta ett sådant uppdrag överhuvudatget.
#74 - 21 augusti 2008 18:46
Dessutom så gjorde norskorna ett felaktigt avkast innan dom gjorde målet, men som du skriver så är det märkligt att dom inte kollar på videon innan överdomaren bestämmer sig.

Detta handlade ju inte om en bedömning från domarens sida som det t.ex. gjorde i den svenske brottarens fall, i simhopp, eller om det är offside eller inte i fotboll etc.

Som du skriver så var det en svensk domare som representerade USA!!!!! - man kan ju tycka att en svensk inte skulle ta ett sådant uppdrag överhuvudatget.

Nu är jag ingen expert på handboll men en video granskning tycks inte finnas inom handboll vilket hade förhindrat det här tycker jag är märkligt i en sport som handboll där många tvivelaktiga domslut tas ofta. Nu när tekniken är så pass bra borde det vara självklart att använda sig av video.
#75 - 21 augusti 2008 18:57
rgb

Tack för en elegan och j-t underbar ritt! så borde alla kunna rida;)

heja m v h R:D:D
Guest
#76 - 21 augusti 2008 21:05
Starkt också av Rolf-Göran Bengtsson att ta silver i hoppningen

Fast det var väntat! :)
Som han har ridet i detta OS, så hade jag blivet förvånad om han inte blivet plac, topp 6.
#77 - 21 augusti 2008 21:08
Synd på rivningen i omhoppningen bara, men han har gjort ett fantastiskt OS och tycker verkligen han var värd medaljen. :)
#78 - 22 augusti 2008 08:22
Har precis sett Jörgen Persson ta sig vidare till semi, eller var det till kvarten ..?
Starkt i alla fall av Jörgen att fortfarande vara med!!
Stundtals suveräna bollväxlingar!
Nu har jag gjort min halvtimme framför tv:n i detta OS, föredrar vinter OS med hockey!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 22 augusti 2008 08:36
NIC skrev:
Har precis sett Jörgen Persson ta sig vidare till semi, eller var det till kvarten ..?

Starkt i alla fall av en 42 åring att fortfarande vara med!!

Stundtals suveräna bollväxlingar!!

Det var till semifinalen han kvalificerade sig - mycket starkt gjort, men nu lär det definitivt vara över eftersom han möter världsettan i semin
#80 - 22 augusti 2008 08:41
Det var till semifinalen han kvalificerade sig - mycket starkt gjort, men nu lär det definitivt vara över eftersom han möter världsettan i semin

Om jag förstod rätt så var det 3 kineser och Jörgen kvar (?)
Kineserna skulle vara grymt skickliga som vanligt så det är väl tyvärr som du säger Kjell. Men isåfall är det riktigt grymt att som 42 åring ligga precis efter toppspelarna!:)
#81 - 22 augusti 2008 09:06
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4][COLOR=red]Grattis till Rolf-Göran Bengtsson till OS-silvret i hoppning :D[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#82 - 22 augusti 2008 12:58
Ja listan kan göras lång - vi svenskar måste vara utsatta för en världskomplott:p

Den största komplotten är att man myglat bort de båda klassiska svenska paradgrenarna dragkamp o. kast med slungboll från OS-programmet.Annars givna svenska medaljer!
<<<(^;>*
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#83 - 22 augusti 2008 13:06
harbard skrev:
Den största komplotten är att man myglat bort de båda klassiska svenska paradgrenarna dragkamp o. kast med slungboll från OS-programmet.Annars givna svenska medaljer!

<<<(^;>*

samt Sparke bleistru, Dra hank, Pärk och Sparke Rövkrok:D
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 23 augusti 2008 13:45
2 norska guld idag - mycket starkt.
Imorgon håller vi på Island i herrarnas handbollsfinal.
#85 - 23 augusti 2008 13:52
Så här reagerade en Cuban när han blev bortdömd
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3164644.ab
#86 - 23 augusti 2008 16:23
Kul att se att Ara fick rätt av CAS det gör att alla som tvivlade på det han gjorde och Fila får rejäl bakläxa :). Angel Matos slog det slint för totalt, får hoppas att han inte får delta i någon som helst tävling igen.
Guest
#87 - 23 augusti 2008 16:30
tälje skrev:
Kul att se att Ara fick rätt av CAS det gör att alla som tvivlade på det han gjorde och Fila får rejäl bakläxa :).

Håller med :)
Blev riktigt glad för Aras skull när den informationen släpptes.
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 23 augusti 2008 16:39
tälje skrev:
Kul att se att Ara fick rätt av CAS det gör att alla som tvivlade på det han gjorde och Fila får rejäl bakläxa :). Angel Matos slog det slint för totalt, får hoppas att han inte får delta i någon som helst tävling igen.

Som sagt - vad jag hela tiden menat är att att Ara betedde sig oerhört osportsligt mot sina medtävlare och detta instämmer uppenbarligen de svenska ledarna i eftersom beslutet i sig inte ens har överklagats.
Helt rätt att stänga av Matos på livstid, men Ara borde också ha stängts av en kortare period för sitt agerande på prispallen.
#89 - 23 augusti 2008 16:57
Som sagt - vad jag hela tiden menat är att att Ara betedde sig oerhört osportsligt mot sina medtävlare och detta instämmer uppenbarligen de svenska ledarna i eftersom beslutet i sig inte ens har överklagats.

Helt rätt att stänga av Matos på livstid, men Ara borde också ha stängts av en kortare period för sitt agerande på prispallen.

Nu har jag inte läst hela domen från CAS Kjell, men IOK har redan gett Ara ett straff som var att han förlorade medaljen och slängdes ut ur OS-byn.
#90 - 24 augusti 2008 14:20
Puh. Nu är det över, och jag kan gå ut i solen och ha det trevligt igen... ;)
#91 - 24 augusti 2008 15:50

Nja, du har också hela tiden menat eller antytt att där inget problem finns utan att Ara är en dålig förlorare som man kan vifta bort.

I och med detta "osportsliga" uppträdandet så har han förmodligen fått till stånd framtida regeländringar. Vilket är viktigast? att korruptionen inom brottningen får uppmärksamhet och dras fram i dagsljuset eller att två andra medaljörer inom samma ruttna (idag) sport inte får fira sina medaljer de fått? Det bästa och mest reko hade väl i och för sig varit att guldmedaljören gjorde det Ara gjorde eftersom de alla är medvetna om samma problematik.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 24 augusti 2008 15:57
jarinen skrev:
Nja, du har också hela tiden menat eller antytt att där inget problem finns utan att Ara är en dålig förlorare som man kan vifta bort.

Mvh Jari

Ja jag tycker att man är en dålig förlorare när man beter sig osportsligt mot sina medtävlare (inte ta dom i handen och tacka för god match, demonstrerar på prispallen etc.)
Däremot så tycker jag att det är riktigt att klaga till högre instans om man vill påvisa felaktigheter.
#93 - 24 augusti 2008 16:03
jarinen skrev:

Mvh Jari

Jag undrar vad som hade hänt om nu Ara hade vunnit guld ? Hade han lämnat medaljen kvar på mattan då också ?
#94 - 24 augusti 2008 16:25
Guy Palm skrev:
Jag undrar vad som hade hänt om nu Ara hade vunnit guld ? Hade han lämnat medaljen kvar på mattan då också ?

Ja, det kan man ju undra men eftersom det inte var ett alternativ så....

Det är ju det det hela handlar om, korruption, det vill säga att guldet inte var ett alternativ för Aras del och det är ju det han insett efter två OS. Mikael Ljungberg fick ju sitt guld enkom för att det gick att lämna in protest samt att det gjordes av en auktoritet i sammanhangen, något som aldrig ens blev ett alternativ denna gång.

Mvh Jari
#95 - 24 augusti 2008 16:50
jarinen skrev:
Ja, det kan man ju undra men eftersom det inte var ett alternativ så....

Det är ju det det hela handlar om, korruption, det vill säga att guldet inte var ett alternativ för Aras del och det är ju det han insett efter två OS. Mikael Ljungberg fick ju sitt guld enkom för att det gick att lämna in protest samt att det gjordes av en auktoritet i sammanhangen, något som aldrig ens blev ett alternativ denna gång.

Mvh Jari

Då var det väl ändå bortkastade pengar att skicka en brottningstrupp till OS, de hade lika gärna kunnat protesterat genom att bojkotta spelen
#96 - 24 augusti 2008 16:57
Guy Palm skrev:
Då var det väl ändå bortkastade pengar att skicka en brottningstrupp till OS, de hade lika gärna kunnat protesterat genom att bojkotta spelen

Ja, det hade ju blivit en fis i rymden. Det handlar inte om att protestera, det handlar om att på något sätt förändra en korrupt organisation vid namn FILA. Detta tillfället var för uppenbart till och med för ointresserade (förutom Kjell då ; )) så det var ett perfekt tillfälle att försöka dra ut skiten i ljuset och vi får väl se om det kan leda till nåt, jag tror nästan det.

Mvh Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 24 augusti 2008 17:03
Sorry jarinen - har gillat Ara tidigare eftersom han vågat säga emot, men nu ser jag honom bara som en egotrippad idrottsman utan sportmannship som gillar att spela martyr (tjatar om att han nu blivit bortdömd 3 OS i rad).

Håller helt med i det som står i GT idag.
Skandal nummer två rörde de onda brottarhöjdarna som ständigt är ute efter Abrahamian. Och nu har svensken fått rätt på något sätt, så han fick sitta i studion och spela värdig hjälte. Detta trots att han, ........., var djupt osportslig när han sabbade ett dyrbart ögonblick för guld- och silvermedaljörerna.

Men TV-sporten har bestämt sig. Sverige tog guld och silver i grenen "fina svenska offer för enorma OS-skandaler".

Så det var väl tur att vi vann åtminstone i något:p

Tycker annars att det vore intressantare att fundera över varför Sverige de senaste åren har gått så kraftigt bakåt i speciellt individuella idrotter. Inte bara i fiidrott, utan även i sådant som tennis, bordtennnis etc. etc.

Tror att en viktig orsak till detta är den svenska skolan av idag där gymnastik snart inte ens finns med på skolschemat.
#98 - 25 augusti 2008 14:08
Tror att en viktig orsak till detta är den svenska skolan av idag där gymnastik snart inte ens finns med på skolschemat.

Är det så verkligen? I vissa kommuner kanske, men mina ungar som går i 3:an och 5:an har idrott 2ggr/v á 1h (nja kanske inte hon i 3:an föresten hon har inte fått sitt schema än ;) ).
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 25 augusti 2008 14:32
heeke skrev:
Är det så verkligen? I vissa kommuner kanske, men mina ungar som går i 3:an och 5:an har idrott 2ggr/v á 1h (nja kanske inte hon i 3:an föresten hon har inte fått sitt schema än ;) ).

Ja men hur mycket är det.
Förr var det 4-5 timmar i veckan + att man hade s.k. idrottsdagar ett par gånger om året. Man hade skolmästerskap och distriktsmästerskap i friidrott etc. etc.

Annons