Örtté --> galen katt

#1 - 27 december 2006 15:34
Här om dagen märkte jag att familjens vanligtvis lugna och "normala" katt luktade på ett örtté som låg framme, och av lukten fick - rakt ut sagt - fnatt. Han började mjaua, gnida sig, slicka på bordet och snurra runt, ett beteende han aldrgi haft förut. Vad i örttét kan ha lett till dessa reaktioner?
#2 - 27 december 2006 15:38
Låter som Kattmynta...
katternas "egen" drog
#3 - 27 december 2006 17:48
Var köpte du det örtteet? Vad var det för sort? Finns ganska många olika sorter.
#4 - 27 december 2006 22:48
Jag köpte det i en hälsobutik, och det sägs vara "mot migrän". Letade, men fann ingen Kattmynta i ingredienserna. Dock verkar det jag läst om Kattmynta och katter stämma ganska bra in på hela grejen.
#5 - 28 december 2006 16:14
Valeriana kan förekomma i vissa hälsokost tesorter, och det reagerar en del katter på... precis som på kattmynta!
Ska visst vara lugnande och "rogivande"... finns nog som såna där kvälls-rogivande hälsokost-tabletter också!
#6 - 29 december 2006 07:18
Vår katt har gått igång på örtkryddor ibland
#7 - 29 december 2006 10:16
TinaW skrev:
Valeriana kan förekomma i vissa hälsokost tesorter, och det reagerar en del katter på... precis som på kattmynta!

Ska visst vara lugnande och "rogivande"... finns nog som såna där kvälls-rogivande hälsokost-tabletter också!

Vilket förklarar varför våran gamm-katt jagar valeriana förpackningen som besatt. :D

Annons